Beran: Dopravní značky - nechci zákazy, chci informace!

Članky: Blogy | vydáno 20. 03. 2012 v 05:30 | Autor: JUDr. Tomáš Beran

Minulý týden jsem strávil v Rakousku na horách a protože je potřeba tam nejprve dojet, absolvoval jsem cestu 460 km tam a zase zpátky i po tuzemských cestách. Tyhle cesty jsou pro mne vždy vděčným zdrojem podnětů ze silničního provozu zejména na našich silnicích a i s ohledem na to, že cesta vedla v ČR i mimo dálnice a rychlostní komunikace (jel jsem po trase Písek, České Budějovice, Dolní Dvořiště) a s ohledem na moje vlastní požadavky na čitelnost cesty ve snaze dosáhnout co nejkratší doby jízdy, jsem si nemohl nevšimnout, jak neefektivní a málo výmluvné je současné dopravní značení.

Není to samozřejmě podnět nový, jenže na dálnici ho člověk nemá jak vnímat. Pokud ale chci jet optimálně rychle po silnici I. třídy, která není pořád jen rovná nebo s dlouhými táhlými zatáčkami, které snesou prakticky jakoukoliv rychlost (jako na dálnici), jsou pro mne důležité včasné a přesné informace o tom, jak silnice vypadá (tím zřetelněji takový požadavek vyvstává v jízdě v noci).

Naše silnice a vůbec dopravní značení jako celek na to ovšem nejsou připraveny a odmítají řidiče pustit k vlastnímu myšlení. Typicky ten problém vzniká u nepřehledných zatáček, u kterých nemám dost informací o tom, jaké jsou. Je mi k ničemu značka omezující rychlost třeba na 70 km/h nebo výstražná „svodidla“, když nevím, jak zatáčka vypadá, jaký poloměr má, jak je dlouhá, jak utahuje apod.

Ale právě tyto informace potřebuji, abych se mohl rozhodnout, jak rychle ji projedu, jak si do ní budu najíždět apod. To omezení na 70 km/h vymyslel někdo od stolu, ale vůbec se nezabýval tím, že někdy ta rychlost bude směšně nízká a tu zatáčku bude možno projet výrazně rychleji a jindy bude i 70 moc (na sněhu, náledí, prudkém dešti, v mlze apod.).

Jak rychle tu zatáčku ale projedu, musím vyhodnotit sám. Od toho jsem řidič. Informace dopravního inženýra nebo policisty o tom, že si myslí, že tu zatáčku nemám jezdit rychleji než 70, na nic nepotřebuji. Dobře totiž vím, že nezohlednili ani povětrnostní podmínky, ani technické parametry vozidla (nastavení podvozku, kvalita pneumatik, kvalita brzd) nebo schopnosti řidiče. Prostě někam dali omezení rychlosti jako řešení.

To ale žádným řešení není. Tento styl dopravního značení totiž nevede řidiče obecně k tomu, aby u řízení mysleli. To je ale zásadní problém, když značky to za nikoho neudělají, protože nemohou (a ani to není možné) předvídat všechny situace. Takže buď bude limit nesmyslně nízko, aby to postihlo všechny situace (to ale není vůbec žádné řešení), anebo se dá řidiči dostatek informací a rozhodnutí se nechá na něm.

Jako řidič nepotřebuji, aby mi někdo říkal, jak rychle v té zatáčce mám jet, ale aby mi řekl, jaká ta zatáčka je a já už si to vyhodnotím sám, tj. bude podporováno to, aby řidiči za jízdy mysleli a ne aby se tupě řídili tím, o čem si někdo myslí, že je přiměřené, ačkoliv dopravní značka nikdy tisíce situací praktického provozu nemůže postihnout.

Tento příklad je jedním z mnoha ukázek toho, jak je současný systém pravidel nastavený spíš k jejich bezhlavému dodržování, místo aby podporoval samostatné myšlení a rozhodování řidičů, které jediné může z řidiče udělat dobrého řidiče a kvalitu provozu zvýšit.

Dopravní značení by tedy mělo dle mého názoru fungovat tak, aby zásobilo řidiče odpovídajícím množstvím a kvalitou informací, aniž by se snižovalo k tomu, že bude řidiči přikazovat, co má udělat. Samozřejmě pokud bude řidič tyto informace ignorovat a způsobí nehodu, ponese za to následky.
    
Pokud se současně zamyslím nad tím, jak by taková informace např. u značek měla vypadat, pak mne napadá kupříkladu. označit zatáčky čísly ze stupnice podobně, jako je tomu např. v rozpisech tratí v motorsportu s určitou doplňující informací (ať už textem nebo vyobrazením), ze které si budu moci načíst profil zatáčky (a nebudu tak muset činit z navigace jako dosud). Jako řidič pak budu vědět, jak moc je zatáčka ostrá, jak utahuje nebo se naopak otevírá a budu tomu moci přizpůsobit svou jízdu. Informaci o tom, že bych ji měl podle názoru někoho projet 70 km/h, ale k tomu vůbec nepotřebuji, protože, jak bylo shora už řečeno, jsou situace, kdy to bude směšně málo a naopak situace, kdy to bude nebezpečně mnoho.

JUDr. Tomáš Beran

Sdílej tento článek: Sdílej Beran: Dopravní značky - nechci zákazy, chci informace! Sdílej Beran: Dopravní značky - nechci zákazy, chci informace! Sdílej Beran: Dopravní značky - nechci zákazy, chci informace! Sdílej Beran: Dopravní značky - nechci zákazy, chci informace! Sdílej Beran: Dopravní značky - nechci zákazy, chci informace! Sdílej Beran: Dopravní značky - nechci zákazy, chci informace!

Komentáře ke článku

20.03 2012, 08:59, uživatel: Jaryn
hlasování
(63)
(59)
Představujete si to tak, že před každou zatáčkou bude dopravní značka s jejím nákresem? To není špatný nápad. Ještě by pak bylo dobré, kdyby min. každou hodinu projížděli silnici experti, nejlépe z řad závodníků rallye a doplňovali značky o informace o momentálních podmínkách, např. že v ... (Odpovědí: 2)
20.03 2012, 09:08, uživatel: Tom
hlasování
(48)
(51)
Jak už jste naznačil, já čtu informace z navigace jaký bude mít zatáčka zhruba profil. Ale zase vemte fakt,že kam není vidět, tam bych měl jet přiměřenou rychlostí. Vletět do levotočivé zatáčky na "hraně" a pak zpozorovat opilého cyklistu, tak už to neutáhnu víc doleva abych se mu vyhnul. Mě spíš ... (Odpovědí: 1)
20.03 2012, 09:38, uživatel: Bubák
hlasování
(48)
(54)
To je zas "geniální" myšlenka. Holt klávesnice snese všechno. Navrhované značky jsou zbytečné. Pokud je zatáčka opravdu nebezpečná je to řešeno výstrahou případně vodící tabulí na svodidlech. Pokud je zatáčka přehledná vidím přesně jak vypadá a mám představu lepší než bych dostal ze ... (Odpovědí: 1)
20.03 2012, 11:18, uživatel: Pavel F.
hlasování
(49)
(49)
Pan doktor se zase unesl k dalšímu blbému článku... :-) Na začátku článku navnadí, že bude srovnávat rakouské silnice s českými, když už nám oznámil, že "jel do Rakouska" a nakonec si stěžuje na české značení zatáček, když v Rakousku jsem si nevšiml, že by něco takového měli (co mu tady na ... (Odpovědí: 2)
20.03 2012, 13:15, uživatel: Martin
hlasování
(46)
(47)
Na cestě jedu jen tak jak vidím. Za zatáčkou můžou být dva vykládající si strejci s vozíkem a v protisměru obrovská nákladní tatra (reálná zkušenost. Takže v noci jedu pomaleji. Na sněhu jedu pomaleji. Už spolehání na profil dle navigace je riziko. A ono se i na ty oči dá jet mnohem rychleji než ... (Odpovědí: 0)
20.03 2012, 13:41, uživatel: vzteklej pes
hlasování
(48)
(52)
Podle mě je u nás značek moc, takže už jim nikdo pozornost nevěnuje. Nejde jen o značky omezující rychlost, ale obecně jakákoli. Čím více bordelu ve značení, tím menší efekt. Dejte každých 50 metrů dvě značky a nikdo se v tom nevyzná. Dejte ale jednu značku na kilometr a každý si jí všimne bude se ... (Odpovědí: 0)
20.03 2012, 14:18, uživatel:
hlasování
(44)
(49)
z hlediska budoucnosti si dovedu představit většinu značech zakomponovaných do navigace případně do nějakého spolehlivého systému, který by mě v autě varoval před vším a dostatečně vše vyobrazil sám. Ale jako pane doktore nic moc. Bandě pitomců co vás nemají rádi jste akorád dal příležitost k tomu ... (Odpovědí: 0)
20.03 2012, 15:01, uživatel: Gale
hlasování
(43)
(48)
Zrovna na zatáčky by se ani nemuselo vymýšlet nic nového. Bohatě by stačilo uvést silnice (aspoň třeba ty první třídy) do stavu který vyžaduje technická norma, tedy především doplnit souvislé vodorovné značení a patníky s odrazkama. Jinak ale s myšlenkou článku - informace místo zákazů - nelze než ... (Odpovědí: 0)
20.03 2012, 15:37, uživatel: pylot
hlasování
(45)
(45)
Pane Berane možná byste se měl vždycky dvakrát zamyslet, než něco napíšete. Vy si umíte představit, že někdo bude značkovat všechny nepřehledné zatáčky na našich silnicích? Vždyť je to kravina. Stejně tak značení musí být děláno podle těch nejpomalejších a nejnezkušenějších. Vám by mohlo ... (Odpovědí: 0)
20.03 2012, 15:40, uživatel: Nikoloki
hlasování
(40)
(42)
Nojo, když před pár lety se tam v zatáčce na řepnou kampaní zasviněných lehce namrzajících kostkách vybourala Avie s ožralým řidičem, tak tam šoupnem omezení na 30, ačkoliv za sucha to v normálním osobáku s klidem projedete 90 ... (Odpovědí: 0)
20.03 2012, 16:19, uživatel:
hlasování
(42)
(45)
No to by musely být značky typu "pozor horizot, pak pravá pět..." To asi moc nejde... Ale je fakt že těch zákazů by mohlo být míň, máme přeci i značku "doporučená rychlost"... (Odpovědí: 0)
20.03 2012, 17:02, uživatel: xjoorge
hlasování
(39)
(43)
Nic noveho, v Rakousku i v Nemecku podle poctu cervenych sipek v bilem ctverci pomerne spolehlive poznate, jak moc se zatacka zavira... (Odpovědí: 0)
20.03 2012, 19:56, uživatel: Tomáš Beran
hlasování
(45)
(46)
Moc "pěkně" se to tu sešlo. :) Tak se pojďme společně oprostit od rudého vidění typu "Beran jel zase někde v noci vysoko přes limity a ještě má řeči, že ho dopravní značení omezovalo v tom, aby jel ještě rychleji" a pojďme se společně znovu podívat na hlavní argumenty, které nechci, aby zapadly. ... (Odpovědí: 1)
20.03 2012, 21:08, uživatel: Doktor.
hlasování
(42)
(47)
Tomu nebyly sympatické přechody. Ovšem, kdyby se Vám podařilo nějak vtipně a zároveň poučně poupravit nějakou dopravní značku, myslím si, že by ubylo i dopravních nehod, neboť by je řidiči více sledovali. Dovolil jsem si takový návrh, jak poupravit dopravní značku třeba Zákaz vjezdu, která je velmi ... (Odpovědí: 1)
20.03 2012, 21:44, uživatel: honza
hlasování
(44)
(50)
Další únavná a podivně vykonstruovaná obhajoba přesvědčení o vlastním právu dělat si na silnici co chci. A naprostý nedostatek sebereflexe znemožňuje diskuzi, jakoukoliv. Děs, běs, jako obyčejně. (Odpovědí: 2)
21.03 2012, 12:33, uživatel: Sedrik
hlasování
(42)
(46)
Diskuzi jsem nečetl, takže možná budu opakovat. Souhlasím s autorem v tom, že v místech, jaké popisuje on by mnohem více posloužila značka s tvarem zatáčky + značka DOPORUČUJÍCÍ nižší rychlost (např. těch 70)- nechápu, proč mi někdo přikazuje jet 70, když neví nic o tom, co se právě děje. Obecně ... (Odpovědí: 0)
22.03 2012, 09:08, uživatel: ppppp
hlasování
(40)
(45)
Tak jsem se těšil na shrnutí ne-logiky umísťování značek u nás, pak i na srovnání s Rakouskem a přečetl jsem si opakovaně jen o jednom případu. Jako příklad to není špatné, ale čekal jsem více. Mám obavu, aby u nás s dalším značením nebylo ještě více přeinformováno a aby viditelnost značek ... (Odpovědí: 2)
22.03 2012, 12:48, uživatel: Michal
hlasování
(41)
(47)
Někde je to omezení úplně zbytečně, ale neřekl bych že všude, před opravdu ostrou zatáčkou by klasicky stačila značka ostrá zatáčka vpravo/vlevo, případně s dodatkovou tabulkou 2x,4x apod. Značky typu klasický trojúhelník s číslem, třeba 4, jsou nesmysl, spousta lidí ani rallye stupnice obtížnosti ... (Odpovědí: 0)
23.03 2012, 11:35, uživatel: lojz
hlasování
(40)
(47)
Skvělý nápad, budeme značit každou zatáčku. Navrhuji hliníkové značky a měděné šrouby. Co na tom, že by každý měl jezdit tak, aby byl schopen bezpečně zastavit, odteď budeme jezdit tak, aby se zatáčka dala projet co nejrychleji. Pan doktor spěchá! Všude dáme cedule. A co kdyby pan doktor chtěl na ... (Odpovědí: 1)
25.03 2012, 16:15, uživatel: Mirek Kuboš
hlasování
(39)
(43)
Nemá cenu přít se s panem doktorem, na každý argument lze najít protiargument, to je to nejmenší, i kdyby to měla být maximální hloupost. I hkloupý názor je názor.(Jen zas prosím nereagujte standardně po svém,"jak jste přišel na to, že hloupost je to, co tvrdím já"... Pane doktore, nezbývá, než se na ... (Odpovědí: 1)
26.03 2012, 10:05, uživatel: Kyle
hlasování
(41)
(47)
že proti dopravním značkám je třeba bojovat. Dopravní značky na ulicích pověšené Ukazajou nám co můžem a co už zas ne Modrobílý šipky vyznačujou nám cestu My po ní jedeme radostně a bez protestu Dopravní značky nepřipouští dvojí výklad Začínáme si pomalu na ně zvykat Barevný ... (Odpovědí: 0)
27.03 2012, 17:48, uživatel: Kuban
hlasování
(40)
(57)
1) Nikdo to nezaplatí 2) Nic to neřeší, neb ten kdo právě myslí do slepé zatáčky stejně nepojede rychleji, než aby neměl rezervu na případné korekce, v motorsportu se jede na plno, to na pozemní komunikacích nemá co dělat!!!! Pan Beran zase nevnímá jízdu z pohledu blijících a vyděšených ... (Odpovědí: 0)
04.04 2012, 11:00, uživatel: Integrale
hlasování
(49)
(46)
Chápu, co chtěl autor říci. A má do značné míry i pravdu. Nicméně měl bych tu pár technických připomínek: 1. souhlasím s tím, že značka omezující rychlost bez jakékoli další informace, je sama o sobě nesmyslná a nedivím se, že ji málokdo respektuje, je-li rychlost jízdy omezena každých x-set ... (Odpovědí: 1)
05.04 2012, 18:14, uživatel: Mirek Kuboš
hlasování
(50)
(49)
Slyšeli jsme slovo Páně... (Odpovědí: 0)
05.04 2012, 18:21, uživatel: Martin
hlasování
(48)
(50)
Chápu, že toto někdo číst musí a tak je populismus na místě. Nicméně - omezení rychlosti smysl má. Jednoduše proto, že téměř za vše může rychlost. Nehody vznikají z velké části díky nepředvidatelným jevům - ať už se jedná o nerovnosti vozovky, meteorologické jevy, nevypočitatelné chování ... (Odpovědí: 2)
16.04 2012, 12:40, uživatel: Kuban
hlasování
(40)
(48)
Jsou totiž občas značky, které mají své opodstatnění. Věřím pevně, že každý z nás zažil situaci, třeba 90ku, a pak 70ka nebo 50ka... široko daleko nic, říkám si "what the fck" kašlu na to jedu, třeba jen 80, takové váhavé ploužení. jeden horizont, mírná zatáčka, křižovatka, kterou by člověk ... (Odpovědí: 1)
04.10 2012, 12:46, uživatel: JC
hlasování
(27)
(29)
Jak se tak pročítám diskuzí, s politováním musím konstatovat, že většina lidí s Vámi pane Berane souhlasit nebude. Není to tím, že byste byl "mimo", problém bude na jejich straně. Oba asi tušíme proč ;-) Naznačím: nepochopení psaného textu, předsudky, závist, dlouhé období totality také udělalo ... (Odpovědí: 0)
30.11 2012, 17:26, uživatel: MzNtdoMpyHLwAevHg
hlasování
(14)
(14)
Thniikng like that shows an expert at work (Odpovědí: 0)
přidat komentář
komentáře

prochlapa.cz

Triana Iglesias - nejvíc sexy nevěsta

Triana Iglesias - nejvíc sexy nevěsta

Podívejte se na její nahé fotky a napište, jestli byste takovou nevěstu chtěli.

delideli.cz

Úžasné kytice a dárky do 3 hodin!

Úžasné kytice a dárky do 3 hodin!

Darujte nádhernou kytici, luxusní čokoládu, kvalitní víno, koš plný delikates či lahodný dort.

imotormag.cz

Range Rover Sport

Range Rover Sport

Nový Sport používá ve velké míře hliník, takže je výrazněji lehčí než předchůdce. Novinek je ale celá řada.

cestuj.cz

Last minute Turecko

Last minute Turecko

Vyberte si z více než 250 tisíc zájezdů do Turecka od českých i německých cestovních kanceláří. Navíc vám dáme parkování na letišti v Praze jako bonus zdarma!

TOPlist