Beran: Jak (bezpečně) zastavit prchající auto (nejen) na dálnici?

Nechci a nebudu dnešním článkem provokovat nebo se výrazně strefovat do práce policie (až na výjimku), ale spíš bych to chtěl pojmout víc jako diskusní.

Inspiroval mne k tomu další případ honičky (nejen) na dálnici za ujíždějícím řidičem a také obsah jednoho souvisejícího videa. Patrně jste zaznamenali, kdy řidič v Praze nereagoval na výzvu k zastavení, ujížděl a po dálnici dojel až do Plzně, kde byl dopaden. Při té příležitosti byl i postřelen. Jakkoli tentokrát nebyly následky natolik závažné jako u případu z loňského března, kdy prchající mladistvý řidič po nárazu do kolony vozidel zahynul a došlo ke zranění další osoby, takže diskuse bude zde nejspíš věcnější, nemohl jsem si na určitou souvislost s loňským případem nevzpomenout.

Pod blogem, kde jsem se vyjadřoval k tomu loňskému případu, probíhala rozvinutá debata, mimo jiné i na téma, jak mají policisté vlastně takového ujíždějícího řidiče pokud možno co nejbezpečněji ve vztahu k prchajícímu, sobě i k ostatním účastníkům silničního provozu (a nejen na dálnici) zastavit a proč některé způsoby jsou více či méně vhodné, smysluplně, nebezpečné apod. Na první pohled mne samozřejmě zaráží, že řidič dojel tak daleko, aniž by byl zastaven. Pojďme se ale podívat na detail. Podle videa, které se objevilo v souvislosti s tímto případem, bylo vidět, jak se policisté snaží zastavit prchajícího řidiče ještě v Praze na Karlovarské.

 

Tady si kritiku policistů neodpustím – proč je zablokovaný jen jeden směr, ale není zablokovaný policejními auty i protisměr? Na videu je dobře vidět, jak se řidič zlehka policejním autům vyhne a může pokračovat dál. To měli policisté k dispozici v danou chvíli jen ta dvě auta nebo proč nezablokovali i protisměr?

Dál už pojďme jen fabulovat o tom, jak zastavit auto na dálnici. O tom, kdy lze použít zastavovací pásy, jsem psal článek krátce po té březnové honičce na D1. Jestli to v daném případě bylo na dálnici možné a bezpečné, nechci spekulovat, na místě jsem nebyl a nevím, jaký byl provoz nebo jestli policisté ty pásy vůbec mají k dispozici.

Co se střelby z auta na auto týče, těžko říct, jak je snadné něco trefit. Sám jsem legálním držitelem krátkých zbraní, takže se střelbou zkušenosti mám, ale otázka asi zní, jak střílet, na co střílet, kdy střílet a co přesně trefit. Střílet na řidiče mi přijde jako dost nebezpečné. V případě usmrcení nebo „špatného“ zranění bude auto okamžitě neovladatelné a hrozí ošklivá nehoda všech (dobrovolně i nedobrovolně) zúčastněných. Prostřelit přední pneumatiku bude asi taky dost nebezpečné, tak snad střílet na zadní, jejíž prostřelení by nemuselo mít fatální dopady na ovladatelnost auta (nevím, nikdy jsem nezkoušel). Jestli ale ten řidič jel fakt až 200 km/h (se zdráhám uvěřit, že ta postarší Mazda tolik jede, ale budiž), tak možná prostřelení i zadní pneumatiky může být dost rizikové.

Otázkou je i jak střílet. Vyklánět se v těch rychlostech z auta, to si nedovedu představit, tak snad jen dojet na dost blízko a otevřeným okénkem v sedě pálit, ale to si vážně nedovedu představit, zní to jak z filmu a ne jak z reálného života. Střelbu bych tedy raději vyloučil. Dělat zátaras z ostatních aut už si policisté opakovaně vyzkoušeli a myslím, že to nemělo u zúčastněných ten nejlepší ohlas.

Pořád se mi proto jako nejvhodnější způsob zastavení jeví použití aut, a to více aut najednou. Jak z informací z médií plyne, účastnilo se honičky 10 policejních aut a policejní vrtulník.

Pronásledované auto byla postarší Mazda. Schopnost takového auta ujet policejním Octaviím (tuším, že to jsou benzínové 1.8ky) považuji za malou. Policisté ale mají mnohem rychlejší a silnější auta. Passaty a Superby, které výkonově nemají a nemohou mít problém držet krok se starší Mazdou, včetně možnosti ji kdykoliv předjet a zablokovat. Právě na pronásledování takového auta mi přijdou jako smysluplné. Navíc tam byl i policejní vrtulník, a tomu už Mazda nemohla ujet v žádném případě. Napadají mne proto dva způsoby řešení.

Za prvé, vynechat pronásledování se sirénami v zádech, které zpravidla jen tvrdí muziku (ten člověk prostě nezastaví, tak není nutné to hrotit „diskotékou“). Civilní Superb (takových jezdí po dálnici spousta) se může v klidu na takového uprchlíka „pověsit“ (samozřejmě bez majáků) a počkat si, až Mazdě dojde benzín (nebo nafta) nebo až někde zpomalí, zbrzdí a pak auto zablokovat. Vrtulník to může v klidu sichrovat z dálky a navádět další civilní auta, kterých si takový prchající nevšimne.

Druhá varianta už pak zahrnuje samotné využití takových aut k zastavení. Jsou v civilním provedení, vrtulník po ruce, takže se sladit pomocí vysílaček a včas zablokovat (pomalejší jízdou, ne špuntem) všechny tři pruhy (i odstavný) těsně před uprchlíkem nemůže být tak složité na sladění. Poslal bych dvě až tři auta na dálnici do pravého pruhu před toho uprchlíka a počkal, až je dojede. Pomocí vysílaček a vrtulníku nemůže být problém se sladit tak, aby policejní policejní zablokovala všechny tři pruhy těsně před ním a prchajícího zbrzdila a zastavila. Tři osobáky na dálnici neobjede, jakkoliv se to bez nějakých těch promáčknutých plechů asi neobejde. Takových brzdičů je na dálnici normálně dost, takže takto zpomalit a zastavit toho prchajícího řidiče civilními auty by mělo jít. Brzdit samozřejmě postupně a zezadu to jistit dalšími auty, aby do toho někdo nevlítnul.

Já samozřejmě předpokládám, že policie má taktiku natrénovanou a pro tyto případy promyšlenou, nicméně tento poslední případ toho možná není úplně nejlepším důkazem. A co vy, jak byste toho řidiče zastavili?

13.1.2014 4:45| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist