Kottás: Kolektivní vina? Na silnicích běžná.

Je možné, aby úřady uplatňovaly vůči svým občanům kolektivní vinu i v 21. století? Na našich silnicích běžně. Pomocí radarových semaforů!

Nejčastěji ve válečných situacích, uplatňovaní principu kolektivní viny je mnohdy jediným možným stanovením věcí, jak se mají, jelikož těžko uprostřed boje v mžiku rozeznávat, kdo z protistrany je uvědomělý zastánce filosofie, proti níž se boj vede, a kdo pouze nevinnou loutkou, která je proti svému přesvědčení nucena bojovat za něco, v co sama nevěří.

Asi každý člověk, který v sobě nosí špetku spravedlnosti, cítí, že to není úplně správný stav věci. Ať už jde o kolektivní vinu vojáků jedné armády, členy jednoho národa nebo etnika, kolektivní vina do společnosti, která se prohlašuje za spravedlivou a stojící na právních základech, prostě v 21. století nepatří.

Ne tak na silnicích. Tady se s ní setkáváme dnes a denně. Nemyslím tím kolektivní vinu všech řidičů za ojedinělý akt domnělého piráta silnic, kdy se utahují šrouby pro všechny, i ty slušné řidiče. Nákupy nových radarů, vztyčování nových omezení, to vše proto, že jsme všichni nebezpeční, nesvéprávní jedinci, zkrátka piráti silnic, už jen co nastoupíme do auta, všichni a bez rozdílu.O to mi dnes ani tak nejde. Mnohem více mne zaráží skutečnost, že úřady řidiče kolektivně viní, kdy výsledkem je přímý trest za porušení předpisů jednotlivcem pro všechny, a to v reálném čase, bez řádného posouzení viny a neviny. Jak? Prostřednictvím „radarových semaforů“, v hantýrce mezi řidiči známými jako „buzerační semafory“.

Princip jejich funkce bude všem známý. Většinou uprostřed hlavního tahu v obci je vystavěn přechod, na němž je umístěn semafor, který při překročení max. povolené rychlosti přepne na červenou, aby řidiče ztrestal tím, že jej donutí zastavit. Právní aspekty takového zařízení rozebírat nechci, nejsem k tomu kompetentní a již dříve o nich pojednával JUDr. Tomáš Beran.

Odhlédnu na chvíli od skutečnosti, že k aktivaci červené stačí mnohdy jet i nižší, než povolenou rychlostí (není problém setkat se i s místy, kde je hraniční rychlostí k aktivaci reálných 47 km/h, měřeno na základě GPS), mne však zaráží typická praxe fungování těchto semaforů.

Pokud rychlost překročí řidič, za nímž jednou další, kteří rychlost dodržují, vinou zastavení toho rychlejšího musí logicky zastavit i ti za ním. Ačkoliv se ničeho nedopustili. Stejným výsledkem, tedy zastavením nevinného, skončí i situace, kdy rychlejší předjede pomalejšího. Vzhledem k opožděné reakci semaforu rychlejší (provinilý) stihne ještě projet na oranžovou, zatímco pomalejšího (nevinného) řidiče semafor zastaví. Totéž analogicky platí pro situace, kdy semafor aktivuje červenou v obou směrech, ačkoliv k překročení rychlosti došlo jenom v jednom směru.Cítíte tu nespravedlnost? Trest aplikovaný v reálném čase na kolektiv nevinných řidičů, ačkoliv se provinil jenom jeden z nich (a kterého se trest ani týkat nemusí, např. předjíždí-li právě dostatečně rychle, aby stihl ještě projet na ornažovou). Někdo by mohl namítnou, co že je tím trestem? Chvíle čekání? Přece se řidiči kvůli té chvilce nezblázní. Jenže čas jsou peníze, jak známo. A peníze neztrácejí tito řidiči jen ve formě ušlého času, který mohli investovat jinde, přicházejí o ně i fyzicky. Pokud se musejí vzdát získané kinetické energie a znovu ji nabrat spalováním paliva, stojí to peníze. I kdyby mělo jít o jednotky haléřů, je to újma.

Kdo za ni může? Provinilý řidič, který červenou na semaforu aktivoval, nebo úřady, které takové zařízení vystavěly? Každý ať si odpoví sám. Mně však princip fungování a výstavba těchto zařízení připadá jako sprosté uplatňování kolektivní viny a jako takové je zvrácené.

A tak se ptám – co bude příště? Za projetí na červenou jednoho ponesou kolektivní vinu všichni, kteří se zrovna nacházeli na křižovatce? Až ostatní řidiči procitnou, budeme si každý navzájem svým vlastním „policajtem“, kontrolujícím, dokumentujícím a na příslušné orgány důkazy zasílajícím hlídacím psem? Doufám, že se toho nikdy nedožiji. Máme k tomu ale pěkně nakročeno…

1.8.2013 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist