Beran: Zelená znamená Volno!

Učí se to už děti na základní škole. Červená znamená stůj, na oranžovou se máme připravit a na zelenou - překvapení - jet. Pochopit to je ale zřejmě těžší, než by se mohlo zdát.

Naposledy jsem „tepal“ do řidičů, kteří, dle mého názoru, až nad míru ochotně pouštějí ostatní z vedlejší na hlavní, dneska se pustím do dalšího velkého nešvaru, který má zásadně negativní dopad na plynulost provozu, a to je jízda křižovatkou na zelenou.
Jak už jsem mnohokrát psal, denně jezdím po Praze autem a neustále vidím řidiče, kteří se chovají tak, jako kdyby na silnici byli sami a ne tak, jako kdyby v ranní špičce nebylo nutné zejména dbát na to, aby plynulost byla co nejvyšší a aby každým jednotlivým místem a v nejkratší možné době projelo co nejvíce aut. Mám vždy po cestě možnost vidět mnoho typických příkladů, které mají na plynulé projetí křižovatkou negativní vliv a obvyklá situace vypadá asi takto:

Na červenou stojí kolona 10 aut. Padne zelená a první na světlech se začíná rozmýšlet, že se rozjede. Pomalu a beze spěchu „zaloví“ jedničku, zlehka pustí spojku do záběru a zvolna se rozjede. Ostatní za ním začnou lovit jedničku, až když je auto před nimi od nich tak alespoň 5 metrů. Třetímu už blikla oranžová, tak přidal, čtvrtý to pro jistotu vezmu na červenou, ale to už jsou pomalu v křižovatce auta z jiného směru. Křižovatkou projela 4 auta, z toho poslední na červenou a ostatní si musí počkat na další interval. Ten desátý ten příští nejspíš asi nestihne a počká tam třeba dalších 5 minut (oproti tomu, když by projel s prvním křižovatku na zelenou při prvním intervalu).

A přitom tu křižovatku mohlo pěkně jako vláček projet všech 10 aut najednou a nikdo nemusel jezdit na červenou. To by ovšem už řidiči nesměli být sobci, kteří projíždí křižovatku na zelenou tak, že je jim jedno, jestli to stihnou ti za nimi. Chovají se, jako kdyby to jediné, co je zajímá, bylo, jestli to projedou sami. Neskutečně sobecké a bezohledné jednání k ostatním, ale tak co je vám, milí řidiči, do těch za vámi, co? Ti si prostě počkají, že?

Milí řidiči, kterých se to týká (a další řádky jsou určeny právě Vám), tímto vaším přístupem pak narůstají kolony na křižovatkách, protože počet aut, která projedou křižovatkou, je tím pádem mnohem menší, než by mohl být, když byste byli více ohleduplní.

Za prvé, věnujte se situaci za Vámi a barvám na semaforu. Jakmile padne oranžová, už tam mějte jedničku a při přebliknutí z oranžové na zelenou se již rozjíždějte. Neříkám, že musíte mizet z křižovatky za dýmu a pachu spálené gumy (ano, je to z mého hlediska ideál, ale nikomu to nepodsouvám), ale mezi tím hlemýždím tempem, které u vás často vidím, a plynulým a ohleduplným se rozjetím je spousta úrovní. Myslete na to, že za vámi jsou další řidiči, kteří chtějí křižovatku projet s vámi a používejte plynový pedál co možná nejvíce. Jestli šetříte palivo. lechtáte plyn a řadíte v 1 500 otáčkách, tak si ale uvědomte, že zdržujete ostatní (pokud máte ale už v 1 500 otáčkách třeba 500 Nm, tak na vás to neplatí).

Veselé registrační značky

Zobrazit všechny fotografie

Takže prosím šlápněte na ten plyn, když jste první na semaforech, dáte tím jasný impuls těm za vámi, že se mohou těšit na to, že to také stihnou. „Nechrápejte“ za volantem, ale vyražte na zelenou z křižovatky, ať mohou projet i ostatní.

Za druhé, vy ostatní, kteří stojíte za prvním. Vy všichni řaďte jedničku ve stejný okamžik jako ten první a ve stejný okamžik se rozjeďte. Kolikrát vidím, jak se při rozjíždění na zelenou vytváří mezi auty mezery na další auto. Je to proto, že „chrápete“ a nerozjíždíte se společně s tím před vámi. Není nejmenší důvod, proč by se vzdálenost mezi vámi a tím autem před vámi musela zvětšovat nebo proč byste měli čekat na to, až to auto před vámi poodjede. Pokud vám leží na srdci plynulost provozu a to, aby i ti za vámi zelenou stihli, představte si to, jako kdyby jste byli s tím autem před vámi na „provázku“ a přesně tak se rozjíždějte a přesně tak křižovatkou projíždějte.

Ano, vzdálenost to bude krátká a musíte dávat pozor na to, co se děje před vámi, ale to snad děláte pořád, tak by to nemělo být nic nového. Vyžaduje to samozřejmě perfektní práci s plynem a brzdou a neustále vyrovnání té krátké vzdálenosti od vozidla před vámi (abyste se nepřiblížili příliš, ale také aby nepoodjel moc).

A nevyprávějte mi, že je to moc (zbytečných) starostí a že to nejde. Nejde to jen tomu, komu je jedno, jaký to bude mít vliv na plynulost silničního provozu a někomu, komu je jedno, co to pro celou kolonu pak znamená. Když se navíc takto chová většina kolony, není divu, že provoz vypadá tak, jak vypadá. Nejde to jen tomu, kdo jezdí, jako kdyby byl na silnici sam, neochotný se trochu snažit ve prospěch ostatních účastníků tak, aby byl provoz plynulejší a se slovy „však oni si počkaj“. Až že vídám takových sobeckých řidičů denně dost a dost.

Co pak už úplně nechápu, je ignorance řidičů, kteří, ačkoliv stojí v té samé koloně, a vidí, jak se ti před nimi při posledním intervalu zelené pomalu rozjeli a tím je zdrželi, že udělají jako první na semaforu to samé těm za sebou, ačkoliv zrovna před chvílí byli adresáty téhož sobeckého jednání.

Snad když vidím, jak někdo zdržuje, tak tím spíš si uvědomím, jak je to bezohledné a tím spíš si dám práci s tím, abych sám nezdržoval, ne?

Někdy mi opravdu přijde, že řidiči za volantem ani kapku nepřemýšlí a zcela rezignuji na funkční spolupráci mezi sebou, která by plynulosti tak prospěla.

Mými „oblíbenci“ jsou pak řidiči, kteří jedou na křižovatce rovně, k semaforu se přesto blíží rychlostí 30-40 km/h, aby pak na poslední chvíli zrychlili, protože jim padla červená a projedou křižovatku na červenou. Ti za nimi mají samozřejmě smůlu. Je toho pro vás tolik dívat se kolem sebe, sledovat provoz za sebou a uvědomit si, že tou křižovatkou chtějí projet na zelenou i ostatní? 50ka není žádná modla, plynulost silničního provozu je důležitější. Ono by vás neubylo, když byste na ten plyn trochu šlápnuli už mnohem dřív před tou křižovatkou a umožnili ji projet i ostatním.

Milí řidiči, myslete tedy prosím na to, že nejste na silnici sami a že když budete myslet i na ostatní, bude provoz mnohem plynulejší. Nespěte tedy na zelenou, hned se rozjíždějte, vy ostatní za tím prvním se za ním pěkně držte, ať všichni jako vláček na provázku projedeme tu křižovatku. Uvidíte, jak půjde plynulost silničního provozu hned nahoru a kolony se zkrátí.

8.11.2013 4:20| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist