Rakovan: A je to, tak Škoda už není česká automobilka?

Otázka téměř filozofická. „Náleží místně“ automobilka tam, kde byla založena anebo přísluší do státu, ve kterém sjíždějí auta z výrobní linky?

Říkali to v televizi, tak to musí být pravda. Tedy „oni neříkali,“ že Škoda není česká automobilka, nic takového nezaznělo, ale já se snažím uvažovat logicky a logika mi říká, že pokud je Hyundai české auto, tak Škodu, se zcela jinou historií a „lokalizací“ nutně nemohu považovat za tuzemskou značku.

Na co narážím? Zaregistroval jsem reklamu, ve které se říká něco v tom smyslu, že pokud chcete české auto, kupte si Hyundai. Myslím, že přesně to je „české kombi a Hyundai i20,“ ale to si nejsem jistý. A vlastně to není důležité.Důležité je pro mne spojení „Hyundai a české.“ Vyvolalo to u mne zamyšlení nad tím, čím že se určuje, řekněme státní příslušnost. Já za českou značku považuji třeba Kaipan a další lokální malosériové automobilky, u nich je samozřejmě původ neoddiskutovatelný, protože vznikaly celkem nedávno někde ve Smržovce.

Ty, a Škodu. Jakkoli má majitel germánskou DNA v krvi, tak tady máme český vývoj, kořeny, české zakladatele (a nebazírujme na tom, že se Laurin i Klement narodili v podstatě v Rakousku-Uhersku). Pro mne je Škoda česká značka.

A je-li pro mne Škoda česká značka, tak všechny ostatní, jejíž historie se začala psát mimo českou kotlinu, nutně za české nemohu považovat. Ani jejich výrobky nepovažuji za české. Přišlo by mi sobecké upírat, v případě Hyundai, značku Korejcům. Jen proto, že jeden z výrobních závodů leží u českých Nošovic. V Kolíně je, jen tak mimochodem, výrobní závod jiných značek, a přesto Toyotu, Peugeot ani Citroen nepovažuji za české. A předpokládám, že nejsem sám.Zpět k Hyundai – jak by se asi Chung Ju-yung, zakladatel značky blahé paměti, tvářil na to, když bychom mu řekli, že výrobky, které pocházejí z jeho závodu, jsou české? Pokud bychom se všichni dívali na věc tou „reverzní“ optikou, tak bychom tady měli například Fiat Doblo, Ford Transit nebo Toyotu Corolla Verso, o kterých by potomci osmanské říše hrdě prohlašovali, že jsou turecké. Jen proto, že se vyrábí na dostřel od Istanbulu.

DOPORUČUJEME: Honda CR-V 1.6 i -DTEC (2013)

BMW vyrábí, nepletu-li se, model X5 v USA a nemyslím si, že by tohle auto nazval někdo americkým. Ani v legraci. Nebo reklamě. Kam tím mířím? Mým zájmem není hodnotit obsah reklamní kampaně nebo celkové marketingové záměry té které automobilky, jen je mým obvyklým „zlozvykem“ snažit se nazývat věci pravými jmény. „Indispozici“ nezaměňovat s virózou, Asii s Evropou. Bez sarkasmu.

Myslím si, že všichni lidé, kteří se zasloužili o založení a rozmach značky, která díky prosperitě a pokroku dokázala překonat hranice mateřské země a prosadit se na globálním trhu, a tím také „zdomácnět“ v leckdy poměrně vzdálených zemích, si zaslouží, aby její kořeny s místem původu nebyly přetrhány. Pokud Korejci dokázali během let expandovat ze své země a prosadit se (mimo jiné) v Evropě, až na druhé straně zeměkoule, nemyslím si, že by jim měl být tento úspěch, jen proto že u nás mají fabriku, upírán.

Když bych chtěl koupit dobré auto, korejské auto, bylo by Huyndai důležitou položkou v mém rozhodovacím procesu. České kombi ale mou optikou nabízí jiná, jedna jediná značka.

18.7.2013 9:35| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist