Beran: Předjíždění kolony na skútru II.

Projetí řidiče skútru kolonou má svá úskalí, a to nejen bezpečnostní. Ta legislativní komentuje a podrobně objasňuje náš právní expert.

Pod posledním článkem, který se týkal předjíždění kolony na skútru, se objevil opakovaně dotaz, co přesně brání řidičům skútru, aby kolonou fakticky projeli. Protože odpověď na tuto otázku bude trochu komplexnější, dovolím si jí věnovat samostatný článek.

Prvním podstatným ohledem je to, že se skutečně jedná o kolonu vozidel. Ta je definována v ust. §2, písm. mm) zákona č. 361/2000 Sb. takto:
Kolonou vozidel se rozumí souvislý proud více vozidel, u kterého nelze předjíždět každé vozidlo jednotlivě, rozestup mezi jednotlivými vozidly při předjíždění nebo objíždění neumožňuje bezpečné zařazení.

Jak z této definice plyne, jedná se o takový souvislý proud vozidel, že jejich rozestupy brání tomu, aby se vozidla dala předjet a dalo se před ně zařadit. To ostatně souvisí s další definicí, resp. typem zákazu předjíždění dle ust. §17 odst. 5, písm. b)  zákona č. 361/2000 Sb.: „Řidič nesmí předjíždět…jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet…

Z faktické situace v koloně plyne, že předjíždět vedlejším pruhem prakticky nebude možné, protože to je kolona a není tam místo. Řidič skútru by v takovém případě musel neomezit a neohrozit auta ve vedlejším pruhu, na což v koloně nebude nikdy prostor (ostatně pro něj není kolikrát prostor ani mezi auty navzájem).

Dál tedy budu uvažovat pouze situaci, kdy se řidiči skútru podaří předjíždět jen v rámci téhož pruhu a budu odhlížet od toho, že tolik místa tam sotva kdy je a fakticky dochází k přejetí do vedlejšího pruhu, resp. řidič skútru jede prostředkem a přejíždí tam a zpět mezi pruhy (jakkoliv jen neznatelně).

I kdyby ale místo v témže pruhu bylo, pak jedná-li se o kolonu ve shora uvedené definici, pak se nedá jednotlivě zařazovat před předjížděná auta (tady připomenu, že předjíždění z povahy vyžaduje, aby k takovému zařazení nakonec došlo + vozidla jezdí za sebou a nikoli vedle sebe v témže pruhu). V koloně to ale z definice nejde. Řidič současně nesmí předjíždět, pokud se nemůže zařadit před vozidla, která předjíždí. Z toho plyne závěr, že v koloně nelze předjíždět. Prosím nezapomeňme na to a nemíchejme to, že v koloně se jedná mezi auty ve vedlejších pruzích o tzv. souběžnou jízdu, tedy nejde o předjíždění.

Harley Davidson Rushmore 2013

Zobrazit všechny fotografie

Pokud ale řidič skútru kolonou projet chce (mimo rámec vozidel jedoucích v rámci souběžné jízdy ve vedlejších pruzích a v každém pruhu za sebou), pak se fakticky o předjíždění jedná. Jak ovšem z kombinace shora uvedených definic plyne, v koloně se předjíždět nesmí, protože podmínkou předjíždění je zařazení se před předjížděná vozidla. Současně vylučuji ad absurdum argument, že řidič skútru předjíždí několik desítek nebo stovek aut najednou a „nakonec“ se na začátku kolony (pokud jej vůbec dojede) zařadí.

Ze shora uvedeného (a to je další argument) existuje prakticky jediná výjimka, a to ust. §57 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb., které stanoví: „Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.

Zde má cyklista dovoleno kolonou projet, avšak výlučně při pravém kraji. Ze systematiky právní úpravy pak plyne, že mohl-li by cyklista kolonu zprava předjet obecně, pak by nepotřeboval výše uvedené ustanovení. Protože ale výslovně zakotveno je, lze z toho dovodit úmysl zákonodárce neumožnit takový postup v jiných případech a dovolil toto projíždění kolonou pouze cyklistům a jenom zprava.

Z těchto skutečností tedy lze dovodit, proč řidič skútru kolonou projíždět podle pravidel nesmí. Úplně jinou otázkou pak je, jestli to dělat má nebo nemá (viz minulý článek).

26.9.2013 11:20| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist