Škola jízdy

Pro všechny, kdo chtějí lépe a bezpečněji řídit auto je tu poradna školy jízdy. V provozu nezabíjí rychlost, ale nepozornost a špatné návyky. Pomůžeme vám je odstranit. Chcete zlepšit svoji jízdu a bezpečnost na silnici?

Pro psaní dotazu do poradny musíte být přihlášen/a.

Přihlaste se zde


Dotazy

  • Dotaz: Zajímalo by mě, jestli u manuální

    Dobrý den, zajímalo by mě, jestli u manuální převodovky jsou nějaká rizika při přeřazení o 2 rychlostní stupně nahoru (třeba z trojky přímo na pětku). Může to mít nějaký negativní vliv na převodovku nebo motor? Díky.

    Odpověď:

    Dobrý den,
    tato otázka trápí motoristy odnepaměti a těžko říci, ale kupodivu vám na ni nikdo nedá měřěním podpořenou odpověď. Je to nejspíš proto, že žádná velká rizika nehrozí.

    Teoreticky při přeskakování stupňů řazením z 3. rovnou na 5. stupeň (jako příklad) šetříte synchronizační kroužek na čtyřce, ale dáte dvakrát tolik zabrat kroužku na pátém stupni, který se musí vyrovnat s vtším rozdílem otáček, než na jaký je stavěný. Výsledkem může být předčasné opotřebení kroužku. Teoreticky.

    Prakticky při řazení směrem vzhůru stejně nejspíš čekáte, až se otáčky přibližně srovnají samy - zvlášť když řadíte o dva stupně najednou, a tedy zřejmě nespěcháte. K žádnému výraznému opotřebení by tedy dojít nemělo.

    Problém může nastat snad při podřazování, kdy jsou synchronizační kroužky vystaveny většímu zatížení. Všichni už jsme slyšeli o lidech, kteří předčasně opotřebovali synchronizační kroužky pravidelným rychlým podřazováním například ze čtyřky přímo na dvojku, spojeným s intenzivním brzděním motorem. To je však poněkud extrémní příklad.

    Problém je, že takového člověka nikdo z nás nezná osobně. Jde spíš o teoretický problém a nejaká - nevelká - rizika hrozí, zvlášť pokud se vám z přeskakování konkrétních stupňů stane rutina. Při řazení nahoru, na které se ptáte vy, je pak v podstatě bez rizik. Zejména za předpokladu, že se provádí v klidu a beze spěchu.

    Martin Plaštiak

    21.11.2011 10:41

  • Dotaz: Poraďte mi … 

    chci co

    Dobrý den, poraďte mi ... 

    Chci co nejvíc jezdit a pracovat na sobě, veřejné silnice nepřipadají v úvahu, parkoviště zavrhuji. Teď jsem bohužel propásl veřejné jízdy v Mostě. Kdy a kde tedy jezdit, ideálně na okruhu, aby to mělo smysl, nejde mi o bezduché kroužení, chci se učit. 

    Děkuji, Petr Macháček

    Odpověď:

    ​Dobrý den,
    pokud na sobě chcete opravdu pracovat, tak silnice jsou nevhodné z bezpečnostních důvodů, to je zřejmé a na parkovišti se toho také moc nenaučíte, maximálně odhalíte, jak se chová vaše auto při ztrátě adheze, když prošlápnete plyn. 

    Podle mých zkušeností se bez jasně vyznačené dráhy a možnosti opakovat průjezdy nic moc nenaučíte, takže to chce v optimálním případě závodní okruh. Veřejné jízdy v Mostě a Brně jsou super, pokud chcete vyzkoušet okruh a "pokecat," ale vzhledem k vysoké návštěvnosti je dost riskantní se právě tehdy něco učit. Navíc když se učit, tak od někoho. Jako samouk nedokážete odhalit chyby a odstranit je.

    Pokud vím, tak třeba Klub sportovních aut pořádá klubové srazy, na kterých jsou k dispozici instruktoři, kolega Dalibor na takovém školení byl. Školit se lze i na polygonu v Mostě, tam dostanete skvělé, hlavně teoretické, základy. Já osobně nejraději jezdím do Sosnové, Bělé nebo do Mýta, prostě tam, kde má akci AmaterCup.  

    Tak jako tak potřebujete teoretické vzdělání, na kterém můžete stavět - je nutné vědět, proč se auto chová tak, jak se chová a co s tím můžete udělat vy.

    Filip Rakovan

    11.11.2011 14:20

  • Dotaz: Pane Žáku, měla bych na vás

    Vážený pane Žáku, měla bych na Vás následující dotaz: Řídím několik let, jsem řidička, která má s vozem každodenní kontakt. Snažím se neustále zlepšovat a pracovat na sobě, abych řídila lépe. V poslední době řeším následující problém: V městě často odbočuji do prudkých zatáček, které je třeba projíždět na dvojku. Snažím se vždy odřadit před zatáčkou, abych v zatáčce mohla mít ruce na volantu. Před zatáčkou odřadím z trojky na dvojku, zajímalo by mě však, kdy je po odřazení ideální pouštět spojku? Je správné vjíždět do zatáčky už s puštěnou spojkou, nebo ji pouštět až při vyjíždění z ní? Raději totiž vjíždím do prudkých zatáček se sešlápnutou spojkou, abych mohla v nutném případě zastavit (chodci na přechodu…). Když pouštím spojku až po projetí zatáčkou, většinou mi auto hodně cukne nebo musím spojku pouštět velmi opatrně a ztracím tak na akceleraci. Snad jsem svoji situaci popsala srozumitelně. Děkuji moc za odpověď, s pozdravem a poděkováním, Helena.

    Odpověď:

    Chápu, že se o tom těžko píše, protože takové procesy mají být automatizované. Pouštět spojku v zatáčce ale není úplně nejlepší, protože pustíte na kola brzdný moment motoru. Na kluzkém povrchu tak můžete dostat smyk, což se klidně na mokré dlažbě nebo bílých čarách může stát. Proto si raději odřaďte před zatáčkou a pokud bude potřeba vyšlápněte v zatáčce spojku. Jízda na neutrál nebo s vyšlápnutou spojkou je krajní řešení, když se dostanete s autem na limit přilnavosti, například v zimě. Správně byste měla jezdit vždy se zařazenou rychlostí - i do zatáčky.

    13.3.2011 14:00

  • Dotaz: Dotazy jsou vlastně 2:

    Dobrý den, dotazy jsou vlastně 2: 1) jaké knihy (popř. jaký web, časopis...) mi poskytnou informace, abych se naučil správně projíždět zatáčky, řadit s mezyplinem, přibžďovat levou nohou a všechny ty věci, prostě správnou techniku a bezpečnost? V knihkupectví jsem nic nenašel? 2) levné auto na naučení? Podle Vás MX-5, ale co si myslíte o BMW Z3? Není o moc dražší a já mám rád BMW. Všude je však málo informací o jeho řízení, řazení, ovládání, ale předpokládám, že když je to BMW, navíc docela staré, tak že bude dobré. Díky a zdravím :-)

    Odpověď:

    Otázka jako "na zavolanou"... Sledujte náš seriál Škola jízdy - jak být lepším řidičem a všechno se dozvíte. Poslední kapitola pojednává právě o ideální stopě průjezdu zatáčkou.

    Mazda MX-5 je skvělé auto na naučení, protože se na ní dá dobře sledovat schopnost přenosu váhy mezi přední a zadní nápravu. Postačí stará "mrkačka", kterou seženete za pár korun. BMW Z3 je také prima, ale nemá tak čitelný podvozek a trvá delší dobu, než si zvyknete. A když už, kupte si rovnou sametový šestiválec. Čtyřválce jsou líné a žerou stejně.

    Další možností je sehnat Toyotu Corolla s pohonem zadních kol, ale najít jednu dá hodně práce. Pak mne napadá ještě Nissan 200SX, což je také zadokolka. Já osobně se ale kloním k Mazdě MX-5 jakožto nejlepšímu autu na naučení se řídit.

    20.9.2010 12:00

  • Dotaz: Dobrý den dalibore,

    Dobrý den Dalibore, Nedávno jsem začal pravidelně číst poradnu na autoweb.cz, a také jsem strávil několik večerů pročítáním starších příspěvků. Oceňuji výstižnost a odbornost odpovědí, nechybí humor a především, když čtenář chce Váš názor, tak mu ho dáte. Mám tři okruhy otázek. O pohonu zadních kol toho bylo řečeno již hodně, naposledy v souvislosti s otázkou ohledně „meziplynu“. Nerad bych při objasňování mýtů o „zadokolce“ poslal auto nebo sebe do šrotu. Kde je problém tuším, ale ucelený názor případně odkaz na článek/video uvítám. Moje otázky: Co je hlavním problémem (nebezpečím) u silných aut se zadním náhonem na mokré vozovce (sněhu)? Co se může stát při prudké akceleraci, předjíždění nebo nájezdu/výjezdu ze zatáčky u silného auta se zadním náhonem? Sportovní auta s motorem vpředu a náhonem na zadní kola jsou označována jako „klasická koncepce“. U Porsche je u sportovních modelů motor vzadu a setkal jsem se s názorem, že jde o „zastaralou koncepci“ i když moderní konstrukce. Můžete k tomuto tématu přidat Váš názor? Jaká by byla Vaše volba a proč? Porsche 911 Carrera nebo 911S rok 2005+ , max. 50 tis. Km , cena do 1 500 000 Kč Corvette C6 nebo Z06 rok 2006+, max. 25 tis. Km , cena do 1 500 000 Kč Nissan 370Z nový, cena 1 100 000 Kč Děkuji. Petr

    Odpověď:

    Problematika jízdy se silnou zadokolkou je hodně obšírná a jen těžko jde aplikovat na všechna auta podobné koncepce bez rozdílu. Každý model té které značky má svá specifika a dokonce i v modelové řadě stejné značky najdeme dost rozdílů v nastavení a vyvážení.

    Dnes jsou běžné zadokolky nastaveny především na „bezpečnou nedotáčivost“, ale sportovní modely si stále zachovávají neutrální vyvážení a mnohdy dokáží méně zkušené řidiče překvapit. Může za to především jejich přátelské chování a vysoká míra mechanické přilnavosti. Ovšem, jakmile vám takové auto někde „uteče“, dojde k tomu ve velké rychlosti a jen těžko se s tím dá něco dělat. Proto je dobré si někde na volné ploše (třeba na mokru nebo nejlépe na sněhu) vyzkoušet, co auto na limitu dělá a trénovat zvládání krizových situací.

    K těm situacím, jaké jste popsal: silné zadokolky jsou nejvíce nebezpečné právě při předjíždějících manévrech a při nájezdu do zatáčky. Při výjezdu už zas tak nebezpečné nejsou, ale pořád vyžadují trpělivost s přístupem k pedálu plynu. Hodně lidí dělá tu chybu, že když se jim neskytne příležitost k předjíždění, prudce přidají plyn. Pokud pořádně nedržíte volant a nemáte kola rovně, zadek vás začne předbíhat a zachrání vás jen rychlá reakce volantem. Proto je důležité přidávat plný plyn, když máte přední kola rovně.

    Dalším úskalím je nájezd do zatáčky. Když brzdíte, přenesením váhy na přední nápravu odlehčíte nápravu zadní a podřazováním bez meziplynu riskujete zablokování zadních kol. Pokud chcete vyprovokovat přetáčivý smyk pro následný efektní průjezd zatáčkou driftem, je to samozřejmě žádoucí...

    Ve výjezdu ze zatáčky je jediným rizikem to, že přidáte příliš mnoho plynu a zadek začne utíkat do strany. Začátečníci ale dělají tu chybu, že se leknou, dají rychle kontra a zavřou plyn, takže se auto „kousne“ a jako by přeskočí do protisměru (v pravé zatáčce) nebo do škarpy (v levé zatáčce). Přitom stačí plyn podržet a pouze dát volantem kontra, hlavně neubírat.

    Je zvláštní, jak spousta lidí kritizuje Porsche 911 pro uložení motoru vzadu a přitom ten právě pomáhá eliminovat jistá rizika. Díky velké hmotnosti vzadu má totiž auto na zadních kolech obrovské množství trakce a jediné, na co je Porsche citlivé, je agresivní pohazování auta v sekvencích levá-pravá-levá-pravá.

    Z vašeho výběru bych si koupil Porsche 911, ale Nissan 370Z by vás jako začátečníka mohl uspokojit víc. Přeci jen má „přirozenější“ vlastnosti a Porsche vyžaduje hodně soustředění, když chcete jet bez stabilizačních systémů hodně ostře. Corvettu bych na začátek vynechal, je to hodně drsné a až trochu nebezpečné auto. Což jí ale samozřejmě jen přidává na charakteru hrubiána.

    18.6.2010 11:30

  • Dotaz: Ahoj. můj dotaz je meziplyn. jak

    Ahoj. Můj dotaz je meziplyn. Jak správně na to, kdy má cenu, proč ho dělat? Je dost možné, že jsou o tom zodpovězené dotazy a nebo podrobné články o této technice, ale já jsem to prostě nenašel. Proto sem můžeš hodit nějaké odkazy, myslím, že nejen já budu šťastný.
    Jack

    Odpověď:

    Je potřeba správně rozlišovat termíny, ale chápu, který "meziplyn" myslíte. Správně se tím pojmem sice označuje řazení u nesynchronizovaných převodovek, ale s tím už se dnes u osobních aut nesetkáte, proto používáme termín "meziplyn" i pro techniku nazývanou také podle způsobu provádění "pata-špička" z anglického "heel and toe".

    A k čemu je to dobré? Už jsme to rozebírali, ale není od věci si to připomenout. "Meziplyn" slouží k vyrovnání otáček vstupního a výstupního hřídele převodovky, aby po rychlém uvolnění spojky nedošlo k zablokování hnaných kol. Nejlepší je si to někde na volném místě vyzkoušet. Jak? To si hned řekneme.

    Vezměte nějakou silnější zadokolku, ať vám kamarád půjčí starého bavoráka, omegu nebo sierru. To je jedno. Jeďte například na trojku stovkou, začněte intenzivně brzdit a tak u 70 km/h podřaďte na dvojku. Rychle uvolněte spojku a uvidíte, co to udělá se zadními koly. Například na mokru se snadno zablokují, protože při brzdění máte váhu na přední nápravě a zadní kola jsou odlehčená. A právě meziplyn tomuhle zabrání.

    A jak na to? Doporučuji nejprve trénovat "nasucho" a naučit se zkroutit pravou nohu tak, aby vám špička pevně držela na brzdě, zatímco pata mohla snadno "vrznout" do plynu. U každého auta je to jinak, záleží hodně na rozmístění pedálů. Doporučuji i vhodnou řidičskou obuv - nejlépe nějaké kvalitní, ale už sešlapané kožené polobotky s tenkou podrážkou, která neklouže. Sandále nejsou úplně nejvhodnější... :-)

    Největší úskalí je naučit se dávkovat tlak na brzdový pedál tak, aby nedošlo k blokování kol nebo naopak aby tlak nepolevoval, zatímco se snažíte nahmatat pedál plynu. Je potřeba to trénovat a nejlépe při každé příležitosti, i jen tak, když jedete ráno do práce či pro rohlíky. Ono to pak časem přijde samo.

    A jak se to má provádět správně vám ukáže třeba závodník Glen Kawano na Autotube.cz.

    11.6.2010 8:25

  • Dotaz: Ahoj, měl bych dotaz ohledně automatů.

    Ahoj, měl bych dotaz ohledně automatů. Existuje u aut s automatem něco na způsob meziplynu (pokud si chci řadit sám v manuálním režimu) auto cukne, neni to tak hrozný, jako když jedeš pilu s manuálem a nedáš meziplyn, ale moc radosti to nedělá. Takže otázka, můžu nějak plynulosti podřazení pomoct? Napadá mě třeba ťuknutí do plynu v okamžiku povelu....
    A druhá otázka, dá se s nějakým autem (typem pohonu) uvažovat a řazení v zatáčce (mám na mysli podřazení třeba v situaci dvou po sobě následujících pravejch zatáčkách, spolu do tvaru U, kdy druhá je pomalejší a tak by se hodilo podřadit) samozřejmě, pokud použiju meziplyn, abych srovnal otáčky a auto mi "neposkočilo".
    Díky :-)

    Odpověď:

    Moderní automaty už si meziplyny dávají samy - a to jak v automatickém režimu, tak i v manuálním. Umí to sekvenční převodovky, dvouspojky i obyčejné automaty. U silných zadokolek, třeba u Ferrari F430, je automatický meziplyn nutnost, ale plynulosti to pomáhá i třeba u Fabie 1.2 TSI s převodovkou DSG. A Lexus IS-F, který má "klasický" automat, také umí dávat při podřazování meziplyn. Některé starší převodovky to ale neumějí a třeba minulá generace Chevroletu Corvette s prehistorickým čtyřrychlostním automatem byla schopna podřadit třeba v zatáčce na jedničku - bez meziplynu a náhle. A to je pak výzva i pro hodně zkušeného řidiče...

    Dávkovat u staršího automatu plyn v automatickém režimu nepůjde, protože nikdy nevíte, kdy bude chtít řadit. V manuálním režimu by to jít mělo, ale to musíte někde vyzkoušet, protože také asi hodně záleží na autě, motoru a typu převodovky. Ale nad tím jsem nikdy neuvažoval a ani to nezkoušel. Ale až budu mít někdy půjčené auto s klasickým automatem, vzpomenu si a zjistím, co to v takové situaci dělá.

    K tomu řazení v zatáčce... Nejsem velký fanoušek brzdění a změny rychlostních stupňů při průjezdu zatáčkou, protože tím rozhazujete vyvážení auta. Když jedete s velkou rezervou, nic to s autem samozřejmě neudělá, ale při jízdě na limitu je to rizikové. Když nastane situace, kdy potřebujete řadit (a brzdit) ještě v zatáčce, je vhodné si stopu upravit tak, aby auto jelo co nejvíc rovně - jako byste si chtěl mezi těmi zatáčkami "vyrobit" krátkou rovinku. Tím lépe rozložíte váhu na přední nápravě a auto bude při brzdění stabilnější. Pokaždé se ale na silnici raději spoléhejte na pravidlo "pomalu dovnitř - rychle ven", takže doporučuji průjezd takto složitou zatáčkou prodat a brzdit a podřazovat před ní, ne až v oblouku.

    9.6.2010 7:00

  • Dotaz: Jak mám driftovat s předokolkou?

    Jak mám driftovat s předokolkou?

    Odpověď:

    S předokolkou nejde moc dobře driftovat, neboť nemá potřebný pohon zadních kol. Pokud ale rozlišíme powerslide (kontrolované vybočení zadní nápravy pomocí plynu) od smyku zadní nápravy, který s předokolkou vyprovokovat můžete, lze to.

    Potřebujete k tomu hodně velkou rychlost. Pak potřebujete auto, které je nastavené neutrálně až přetáčivě, což je u dnešních moderních předokolek zázrak. Jestli ale máte doma starý Peugeot 205 nebo 306, mělo by to jít.

    Jak na to? Než to zdlouhavě vypisovat, co si pustit třeba tohle video?

    1.6.2010 8:46

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist