Jak to funguje

Víte, jak pracuje automatická převodovka? Orientujete se v konstrukci pohonu všech kol, jednotlivých typech zavěšení či principu fungování samosvorného diferenciálu? Ani my nejsme vševědoucí, čtenářům dychtivých po vědění však pomůžeme prozkoumat a pochopit jeden z nejkomplexnějších a nejsložitější strojů současnosti - automobil.

Pro psaní dotazu do poradny musíte být přihlášen/a.

Přihlaste se zde


Dotazy

  • Dotaz: auto žere olej

    Zdravím,rád bych se zeptal,mám Opela Astru 1,6 ,r.v.2005,motor žere olej (1l/2000km) - nikde nekape,z výfuku se nehulí,co s tím?Děkuji Mira

    Odpověď:

    Teď z hlavy si nejsem jistý, ale pokud si dobře pamatuji, tak u starších šestnáctistovek v Opelu Astra to byl vcelku obvyklý problém. Řekněme konstrukční chyba, resp. vlastnost? Asi nezbývá nic jiného, než dolévat a dolévat...

    21.10.2014 11:00

  • Dotaz: škubání škoda octavia 2.0 tdi

    Dobrý den ,prosím o radu u II octavie při tahu na 4 stupeň do 60 km. začne motor cukat nad 80 km.to přestane .První rada že jeto spojkou-výměna spojky a setrvačníku 15000 kč. tak to nepomohlo dělá to stále .agr ventil to taky nedělá,váha vzduchu taky ne,siln bloky vyměněny,poslední rada že by to mohla dělat převodovka mě dorazila,fak už nevím co stím prosím o pomoc

    Odpověď:

    Zkusil jste vyrazit do servisu na diagnostiku?

    6.10.2014 9:00

  • Dotaz: Používání šestého převodového stupně

    Kdysi se říkalo, že šestka je dálniční rychlost a že její používání při rychlostech pod 100 km/hod je nesmyslné. Platí to i dnes? Vídávám majitele, kteří řadí šestku nejen na okreskách, ale dokonce i ve městě. Z jediného důvodu - jsou skálopevně přesvědčeni, že šetří naftu a tedy potažmo životní prostředí. Je rozdíl ve využívání šestky u benziňáku a nafťáku?

    Odpověď:

    ne

    28.9.2014 0:00

  • Dotaz: Účast na okruhovém dnu

    Dobrý den, jak to funguje, když chci začít jezdit se svým autem na závodním okruhu? Musím mít nějakou licenci, speciálně upravené auto?

    Odpověď:

    Pro účast na okruhovém dnu obecně platí ty podmínky, které vypíše pořadatel takové akce. Takže obvykle ne, není potřeba licence, na okruhové dny lze jezdit s autem tak, jak ho máte v garáži pro každodenní ježdění. Někdy je povinná ochranná helma, oblečení s dlouhým rukávem a nohavicemi, rukavice. Nebo je zapovězen vjezd aut s otevřenou střechou... Nejlepší je najít si nějaký vypsaný okruhový den a kontaktovat pořadatele, určitě poradí.

    28.7.2014 12:45

  • Dotaz: problem

    Vlastnim citroen c3 rok vyroby 2007 , mam problem s autom a to taky ze pri malých otackach auto trhá obcas si samo pridá a z výfuku ide cierny dym , neviem sy s tym rady porosim o pomoc , dakujem.

    Odpověď:

    Dobrý den, takhle od stolu, těžko říct. Chudá směs paliva? Olej pornikající kolem pístnícj kroužků? Tohle memi servis takto na dálku asi nezjistíme. 

    15.6.2014 14:00

  • Dotaz: Psí noha

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat, co znamená termín "psí noha" v souvislosti s převodovkami? Děkuji, Ondřej

    Odpověď:

    Termín "psí noha", v anglickém originále "dog leg", označuje schéma řazení vycházející ze závodních strojů, kdy jsou rychlostí stupně posunuté o jednu pozici v pořadí dál. První rychlostní stupeň se tedy nachází na místě dvojky (vlevo dole), dvojka místo trojky a tak dále. V dnešní době toto schéma v žádném novém autě nenajdete, v minulosti jej mělo kupř. BMW M3 E30 nebo starší Ferrari.

    2.9.2013 10:00

  • Dotaz: Řazení v Anglii

    Dobrý den, chtěl jsem se zeptat jak to je v Anglii tam mají místo řidiče napravo. A já chci vědět, kde tím pádem mají stupeň řazení jedna. Děkuji za opdověď.

    Odpověď:

    Navzdory některým názorům je to tam všechno úplně stejné jako u nás. Jednička se tedy řadí doleva a nahoru. Stejně tak mají rozmístěné pedály - spojka vlevo, brzda uprostřed a plyn vpravo. Páčky pod volantem jsou také stejné (zpravidla) - blinkr vlevo, stírače vpravo. Výrobcům by se prodražilo to předělávat pro jednotlivé trhy, takže principielně všechno zůstává stejné.

    9.8.2011 8:00

  • Dotaz: Podvozek BMW 328i E36

    Dobrý den měl bych takový dotaz ohledně podvozku. Nedávno jsem si koupil bmw 328 e36 a jsem spokojený. Celkem rychle jsem si všiml, že auto sedí na cestě lépe něž ostatní starší vozy. Zadní náprava je víceprvková a tak mě napadlo jak moc se liší od těch dnešních? Má staré bmw lepší jízdní vlastnosti než novější golf IV. Spousta lidí mi řekla, že v zimě nic nevyjedu, protože mám zadní náhon. Ve výbavě mám asc a budu si kupovat nové zimní gumy bude to podle vás stačít? Nebydlím na horách. Dík za odpověď

    Odpověď:

    Záleží hodně na pneumatikách a stavu podvozku. Stačí dát na staré auto nové tlumiče, dobré pneumatiky a bude jezdit lépe než zanedbávaný moderní stroj. Konstrukčně se jinak nápravy moc neliší, mezigeneračně se vylepšují jen malé detaily. Princip je pořád stejný. Srovnávat ale BMW řady 3 s poměrně složitou zadní nápravou a Golf, který je trochu jednodušší (nemá poháněná zadní kola a není postaven na vysoké rychlosti a výkony), není úplně fér. Jestli se bojíte trakce v zimě, potřebujete hlavně kvalitní zimní pneumatiky a pro jistotu kupte i řetězy, člověk nikdy neví... BMW 328i E36 má rozhodně lepší jízdní vlastnosti než starší Golf IV, ale musíte je umět využít. A bez kvalitního podvozku i gum je vám to k ničemu.

    21.6.2011 8:00

  • Dotaz: Mám dotaz ohledně koncepcí pohonu. má

    Dobrý den, mám dotaz ohledně koncepcí pohonu. Má v dnešní době stále navrch zadokolka (oproti předokolce? Budeme-li počítat se stejnou váhou i výkonem vozu. Nebo již současné typy zavěšení a naladění podvozků minimalizují rozdíly ve vyvážení takovým způsobem, že na suchu, mokru, sněhu, šotolině budou časy obou vozidel téměř srovnatelné? Má opodstatnění si připlácet za vozidlo se zadním náhonem, pokud nebudeme brát v potaz zpětnou vazbu vozu, ale pouze kritérium rychlosti na dráze? Děkuji za dnešní teoretickou chvilku.

    Odpověď:

    No, ono hodně záleží na okolnostech. Při dnešní technice bude nejrychlejší nějaká dobře nastavená elektronicky řízená čtyřkolka. Pro lepší vyvážení a hlavně přenos výkonu má pak u aut s jednou poháněnou nápravou trochu navrch zadokolka. Předokolka zas umožňuje kompaktnější a jednodušší stavbu a tím i nižší hmotnost auta. Předokolka má problém s přenosem výkonu při akceleraci, ale zase třeba na sněhu, kdy auto neakceleruje tak silně a váha se tolik dozadu nepřesouvá, má auto s motorem vpředu a pohonem předních kol výhodu v tom, že jsou poháněné kola tlačena k zemi těžkým motorem. Počáteční trakce předokolky je tak lepší. Na suchu ale zadokolka získá rychle navrch, protože se při rozjezdu přesune váha dozadu na poháněná kola. Nejlepší je v tomto ohledu samozřejmě Porsche 911 s motorem vzadu - jeho trakce je opravdu masivní.

    Jak ale píšete, záleží hodně na nastavení podvozku a říci jednoznačně, že přední pohon bude rychlejší než pohon zadní (nebo obráceně) nejde. Dnešní auta jsou nastavena hlavně na bezpečnost, takže i zadokolka bude mírně nedotáčivá, zatímco předokolka se bude snažit masivní nedotáčivost eliminovat na maximum. Osobně to ale vidím tak, že přetáčivost je pořád příjemnější než nedotáčivost. S nedotáčivým smykem toho člověk moc neudělá a vždycky je lepší se nedívat smrti do očí. :-)

    16.6.2011 9:00

  • Dotaz: Mám peugeot 306 break 2.0 hdi

    Dobrý den, mám Peugeot 306 Break 2.0 HDI 66 kW, r. v. 2000. Nějací "dobráci" mi vyřízli a odcizili katalyzátor. Dal jsem na rady některých mechaniků, že je katalyzátor na tomto voze téměř zbytečný a nechal jsem ho nahradit trubkou. Nyní jsem však slyšel, že katalyzátor plní i jakousi funkci regulace tlaku výfukových plynů a napomáhá správné činnosti turba. Nevím kde je pravda, nerad bych ale aby mi odešlo turbo. Po náhradě katalyzátoru trubkou se auto zdá o něco živější, při prudkém sešlápnutí plynového pedálu však více černě kouří než dříve. Jinak preferuji klidnou jízdu s otáčkami kolem 2000/min. Díky za odpovědi. S pozdravem Jan Frantl.

    Odpověď:

    Na funkci vozu bude mít absence katalyzátoru vliv, to je pravda, ale vlastně spíše pozitivní. Nic teď nebrání odvodu výfukových plynů a u starších aut se vyříznutím katalyzátoru spíše parametry auta zlepšily - jak výkony, tak spotřeba. Až ale pojedete na technickou a emise, budete to muset nějak řešit. A řidiči, kteří jedou v kopci za vámi, asi také nebudou zrovna dvakrát nadšeni...

    13.6.2011 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist