Beran: Parkování podélné, kolmé, šikmé, ve druhé řadě, v jednosměrce

Aktualizováno: Víte jak správně zaparkovat? A ne, nemyslíme tím zastavit, vyndat klíč ze zapalování a prchnout z vozu bez ohledu na to, kde právě stojíte. Náš právní expert vše vysvětlí...

Protože se řada dotazů v Právní poradně týká problematiky parkování (tj. zastavení a stání) Vašich vozidel nebo vozidel ostatních účastníků silničního provozu, podíváme se na to komplexněji.

1) Stojíme vpravo

Základní pravidlo stanoví následující:

  • zastavit a stát je možné jen vpravo ve směru jízdy a současně co nejblíže kraje,
  • nelze zastavit v protisměru, tj. ve Vašem směru vlevo, ledaže se jedná o jednosměrku.

Někdy se mne ptáte, co se stane, když zastavíte v protisměru, i když je z druhého směru např. zákaz zastavení nebo stání. Pokud zastavíte v protisměru a jakoby neminete příslušnou značku, tak sice neporušujete danou dopravní značku, ale pokuta vás stejně nemine, protože porušujete obecné pravidlo stání v protisměru. Výjimku tvoří parkování v jednosměrce, kde lze stát na obou stranách (pokud dopravní značky nestanoví jinak, tj. např. pokud na té či oné straně není zákaz stání nebo zastavení).

2) Stojíme podélně, šikmo, kolmo

Jak logika provozu a místa napovídá, řidiči musí svá vozidla postavit podélně, tj. rovnoběžně s okrajem silnice. Stát však lze i šikmo nebo kolmo, a to ve dvou typech případů:

  • a) pokud tak stanoví dopravní značka (značka „Parkoviště“, u které je vyznačen jiný povolený směr stání, tj. např. šikmo nebo kolmo), nebo
  • b) kolmo nebo šikmo lze stát i tam, kde to dopravní značky výslovně nedovolují, ovšem pouze za podmínky, že nedojde k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu; navíc se to týká jen vozidel do 3,5 t.

Znám takový typický příklad z každodenní praxe, kdy v zástupu podélně parkujících vozidel stojí Smart „napříč“, protože je tak malý, že se tam vejde a ani moc „nevykukuje“. Takové parkování je dovolené za podmínky, že tím není ohrožena bezpečnost a plynulost provozu, zejména možnost projet. Pokud máte takto malé auto nebo motorku, můžete parkovat i tímto způsobem a je to v souladu s pravidly.

3) Stojíme ve druhé řadě

V přeplněných centrech měst, kde není kde zaparkovat, se rozmohl nový sport v podobě parkování ve druhé řadě. Nikdy jsem moc nepochopil bezohlednost takových řidičů, kteří tím zablokují auto stojící u chodníku a jdou pryč. Pochopit se to dá jen, pokud v autě řidič zůstane, aby umožnil vozidlům v prvé řadě odjet, ale jinak ne. Pravidla ostatně stanoví, že stát ve druhé řadě (pouze pro vozidla do 3,5 t) lze jen za podmínky, že:

  • to neohrozí bezpečnost a plynulost provozu,
  • tím řidič takto stojící neznemožní ostatním řidičům vyjet z řady vozidel.

Pro vozidla taxislužby platí speciální pravidlo, podle kterého tak smí činit obecně za podmínky, že řidič dbá potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, což se ale velmi blíží té obecné podmínce pro všechna vozidla do 3,5 t.

4) Minimální šířka volného pruhu

Už jsem o tom psal v jiném článku, tak jen připomenu, že při stání musí zůstat nejméně 6m volno (3m na každý směr jízdy), při zastavení postačí 3m na celou komunikaci, tj. pro oba směry.

V této souvislosti se mne také ptáte, jak reagovat na situaci, kdy stojíte s vozidlem tak, že 3 metry na každý směr jízdy zůstane zachován, ale po vás zaparkuje v protisměru někdo jiný, 3 metry na každou stranu zachované nejsou a policie vás viní z přestupku.

V takovém případě tvrďte policii, že jste přijeli jako první a že v době vašeho příjezdu pravidla byla splněna. I kdyby totéž tvrdil ten druhý, bude úřad v důkazní nouzi, protože bez kamer nebo svědků těžko zjistí, kdo přijel první a je na policistovi, strážníkovi nebo úředníkovi, aby prokázal, že v době vašeho zastavení pravidla splněna nebyla.

Příště se podíváme na zakázané způsoby stání a zastavení.


26.8.2015 6:30| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist