Občanský zákoník nově: Odpovědnost za vady u ojetých aut

Další díl našeho seriálu týkající se změn vyplývajících z nového občanského zákoníku je tady, tentokrát řeší Judr. Beran vady u aut, která nejsou nová.

Minule jsem rozebíral odpovědnost za vady u nového auta prodávaného spotřebiteli, dnes se podívám na stejně důležité téma, a to je odpovědnost za vady při prodeji ojeté (použitého) vozidla spotřebiteli. Jak jsme si ukázali, základem odpovědnosti při prodeji nového vozidla spotřebiteli je ust. §2165 odst. 1 NOZ, které stanoví: Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí.

1) Odpovědnost za vady
Co se použitých věcí týče, platí pak následující ustanovení §2167, písm. c) NOZ, které stanoví: Ustanovení § 2165 se nepoužije… u použité věci na vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím, nebo…

Z toho plyne následující:
– 
prodávající stejně jako v případě nové věci odpovídá pouze za vady, které věc měla při převzetí

– to se však nevztahuje na ty vady, které vozidlo při převzetí mělo, ale které odpovídají míře používání nebo opotřebení dané věci.


Z posledního závěru vyplývá, že i když je vozidlo vadné, tzn. i když má vadu při převzetí, tak pokud tato vada odpovídá tomu, jak je auto „olítané“, prodávající za takovou vadu neodpovídá. Pokud vezmeme příklad auta, které má najeto třeba 150 000 km, pak pokud má třeba filtr pevných částic životnost 150 tisíc km a bude vadný, tak prodávající za takovou vadu neodpovídá, a to i když se taková vada projevila až následně.

Pokud tedy budete reklamovat vadu ojetého auta, budete muset prokázat, že:

– vada tam existovala již v době, kdy jste vozidlo přebírali (je otázka, jestli se aplikuje ona šestiměsíční lhůta, ve které se má za to, že vyskytne-li se vada v této lhůtě, má se za to, že existovala v době předání)

– taková vada neodpovídá míře používání nebo opotřebení daného vozidla.

Ve skutečnosti se tady na odpovědnosti za vady u ojetých vozidel NOZem nic nezměnilo a platí to, co platilo dosud. Prodávající odpovídá pouze za skryté vady, a to navíc jen za některé.

2) Záruční doba
Záruční doba je u ojetého vozidla také 2 roky, ale dohodou může být zkrácena až na polovinu.

3) Řešení reklamace

Oproti prodeje nového vozidla spotřebiteli je zde jen jeden rozdíl, a to ten, že kupující nemá nárok na výměnu věci za bezvadnou, ale pouze na slevu z ceny (místo výměny). Ostatní nároky jsou stejné jako u nového vozidla.


15.3.2014 12:23| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist