První seznámení s novou Škodou Kodiaq: Potěší nejsilnější diesel a naladění podvozku

Česká srdcovka přijíždí ve své druhé generaci a popravdě je ještě lepší než ta první.
17_skoda_kodiaq_8e1195a1-1920x1280-1-1100x618.jpg Zdroj: Škoda Auto

Česká automobilka to v poslední době dělá moc dobře. Prodeje ji ještě aktivně dojíždějí a ona na trh sype pořád nové a vylepšené modely včetně nových motorizací a čeští zákazníci na to pořád slyší. A to je dobře, on totiž nový Kodiaq nebude výjimkou a mladoboleslavský koncern si od něj dost slibuje.

Zvenku jiné a přeci tak stejné

Jak se ale vlastně druhá generace Kodiaqu změnila? Dostala výrazněji tvarovanou kapotu a do ní je, jak postaru známe, vpravené nové logo, které je už v tak dokolečka omílaném odstínu tmavé chromové. Prim pak hraje rámeček osmihranné masky chladiče, která, pokud si bude vaše srdce přát, může být vylepšena světelným pásem propojujícím světlomety. To je za nás prvek, který je pro Kodiaq pěkně specificky nastylovaný a budou ho kvitovat především ti, kteří mají rádi jinakost. Kromě velkých zpětných zrcátek vás upoutá i protažená linie střechy, která se směrem k zádi mírně svažuje, což je oproti předchozí generaci trochu jiné. Novinkou jsou i ostře řezaná zadní světla, která jsou mezi sebou propojena prosklenou lištou, která ale bohužel nesvítí. Škoda. Doslova. Pohled ze strany pak napoví ještě pár dalších změn. A to už lehké prodloužení na 4 758 mm anebo hranaté podběhy kol. Mimochodem onen lehčí prodloužený nárůst též znamená radost pro vaše zavazadla. Kufr se totiž zvětšil, u pětimístné verze vozu na 910 litrů, u té sedmimístné na 340 litrů.

Smart Dials ovladače vedou

A prostoru je velké množství i uvnitř. Při nasednutí hned pocítíte, že opřít svou levou ruku o dveře je celkem problematické v onom dobrém slova smyslu. Prostě je tu na šířku velmi prostoru, vzdušno a vy se tu necítíte vůbec stísněně. A pak tu máme inovace. Už jsme se jim věnovali u Superbu, ale je dobré si je připomenout, protože nás budou provázet u Škodovky na každém kroku. Za prvé onen volně stojící středový displej. Jednu dobu u automobilek býval trend onoho čistého zasazování displejů do desky tak, aby to všechno lícovalo. Ale jak doba postupuje, je to spíše naopak. Vše se vyndavá ven, abyste měli pocit jakéhosi fyzického kontaktu. Displej tak může být buď 10 nebo 13palcový, ale super na druhou stranu zase je, že si můžete pod ním odložit hranu ruky, zastabilizovat ji, abyste mohli lépe po displeji fungovat. Automatikou už jsou konektory USB-C, které se tu nachází v počtu 4. Skvělou věcí, známou již ze Superbu jsou ony multifunkční otočné ovladače. Ovládají se otáčením a stiskem a každý z nich je opatřen digitálním barevným displejem – díky nim se poměrně rychle dostanete k ovládání hodně funkcí na autě. Dva vnější jsou určeny pro regulaci teploty. A na prostřední si můžete navolit funkci, kterou potřebujete, ve smyslu například určení jízdního režimu apod. A to jsou v podstatě z těch hardwarových věcí nejzajímavější detaily.

Co stojí ale za pozornost jsou i ty malé detaily, které dělají Kodiaq tak nějak výjimečným. Líbí se nám ony jemné prvky, jako je jiná klika dveří nebo ono logo na volantu, které jsou vyvedeny právě v onom chromovém nádechu. Za zmínku stojí i kombinace dekorativního prošívání společně s lištou ambientního osvětlení, která probíhá celým předem auta. Možnost zvolit si onen interiér podle toho, pro koho je Kodiaq určený. Když víte, že to bude rodina, prostě si nadefinujete textilní prošívání na palubce i sedačkách, ale když víte, že je „medvěd“ určen probyznysově nebo jste jen velmi nároční, sáhnete po perforované a umělé kůži. Tahle stylizace se nám velmi zamlouvá, protože každý si přijde na to své.

Jak jsou na tom motorizace?

Potěšíme vás. Škodovka totiž neustupuje ani od své naftové klasiky, což nás potěšilo asi nejvíce. K dispozici tak kromě nového plug-in hybridu máte benziny v 1,5 a 2,0litru. A dva naftové motory, jeden s 142 kW a druhý s 110 kW. My jsme na španělských silnicích sáhli po tom, po čem by sáhl asi každý Čech – pro základním benzinu a výkonnějším nafťáku.

Zážehová patnáctistovka TSI, která je spřáhnutá se sedmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem předních kol, potěší hlavně nenáročného zákazníka, který plánuje jezdit kratší vzdálenosti. Ve svém projevu je vyrovnaná, dá se říci až kultivovaná a bude skvělým reprezentantem každodenních popojíždění do práce a pro děti. Pokud budete mít lehkou nohu jako my, dostanete se na pěknou spotřebu kolem 6,4 litru. Tahle jednotka je určena především pro nenáročné řidiče, kteří se nechtějí o nic starat.

Oproti tomu dvoulitrový výkonnější nafťák, který je samozřejmě ve čtyřkolce, je volbou pro ty, kteří se nebojí delších vzdáleností (logicky) a občas si rádi zatahají za sebou nějaký ten přívěs. Na silnicích nám přišla i trošku dravější ve smyslu oné táhlosti a poddajnosti, ale to ukáže až dlouhodobější test. Papírové údaje říkaly, že bychom se měli dostat na spotřebu 7 – 8 litrů, což se ukázalo jak úplně mylné a my se pohybovali kolem 6,7 litru. Silnější nafta je ale určena především řidičům a majitelům, kteří mají s autem jasný cíl a plán a vědí, na co auto pořebují.

Podvozek vás odrovná v tom nejlepším smyslu slova

Že vám motorizačně vlastně neříkáme nic nového, to se asi dalo čekat. Je to prostě jen čím dál tím vyladěnější klasika. Na druhou stranu, čím Kodiaq překvapil je to, „jakým způsobem jezdí“, respektive, jak se chová jeho podvozek. Auto je na přání totiž k dispozici s novým adaptivním podvozkem DCC+. Tato nová verze využívá dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokového a kompresního stupně odpružení. Dříve byly obě funkce řízeny společným ventilem. Co to ale znamená v praxi pro řidiče? Auto má mnohem sebejistější reakce, velmi si polepšilo v dynamice a udělalo obří skok v komfortu.  Pokud si tak v tomto provedení nastavíte auto do režimu comfort, pojedete jako na obláčku. Možná je to trochu přitažené za vlasy, ale tak jsme se cítili. Jak jsou lehkou plavností dokáže pohltit jakoukoliv nerovnost, nenaklání se a je sebejisté i v ostřejších zatáčkách. Zatímco ve sportovním režimu nabude na dravosti a chtivosti utrhnout asfalt a podržet vás i při divočejší jízdě.

Nová generace Kodiaqu se povedla. Opravdu. Dává nám smysl a baví nás. A to v době, kdy si auta začínají být tak podobná a ztrácí lehce na zábavnosti, je celkem dobrý argument, ne?

22.4.2024 1:00| autor: Sabina Sarkisovová | zdroj: autorský text, Škoda Auto

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist