Jezdí na dálkové ovládání, miluje zatáčky. Řídili jsme novou Škodu Kodiaq a podívali se jí pod masku

Při prvních jízdách v okolí Ženevy nás dokázala překvapit spotřebou i jízdními vlastnostmi.
32_covered_skoda_kodiaq_e79a1570-1920x1275-1-1100x618.jpgCelá galerie 10 Zdroj: Tiskový servis Škoda auto

Jedno překvapení za druhým. Tak se dá jednoduše popsat náš dojem z prvních jízd s druhou generací Škody Kodiaq. Nejočekávanější mladoboleslavská novinka za poslední roky se totiž pochlubila nejen futuristickou výbavou, ale i jízdními vlastnostmi. A i když ji na okolních fotkách můžete vidět jen v maskování, mohli jsme si ji prohlédnout i odkrytou. Jen vám o tom zatím můžeme pouze vyprávět.

Větší a hezčí

Nová Škoda Kodiaq stojí na platformě MQB evo, přičemž pořádně narostla. Na délku má nyní o 61 mm navíc, měří tedy 4758 mm. Všechny ostatní rozměry jsou s aktuálním modelem shodné. Design vozu asi není revoluční, spíš jde o evoluci ve všech směrech. To třeba proto, že má auto nově diody natažené napříč maskou chladiče. Prý proto, že se lidem líbil svítící čumák Enyaqu. Na masku navazují nové Matrix LED inteligentní světlomety. Z boku teď víc vynikne dlouhá silueta největší Škodovky, protože C-sloupek za zády zadních cestujících je skrytý pod sklem a naopak zadní D-sloupek zase docela nečekaně zvýrazňuje chromový dekor. Vše završuje záď, kde jsou brzdovky propojeny linkou dohromady, ta ale nesvítí. No, zní to trochu jako mišmaš, ale počkejte, až auto uvidíte odhalené! Povedlo se.

Interiér navazuje na současný model tvarem palubní desky. Dominuje mu nejen dvouramenný volant, se kterým jako první přišla Octavia, ale i dvojice displejů. Jeden nahrazuje klasické ručičkové ukazatele rychlosti a otáče, druhý s pořádnou úhlopříčkou 12,9 palce slouží multimédiím. Systém má nový vzhled a přehlednější ovládání. Zásadní překvapení ale na vás čeká pod ním. Trojice ovladačů Smart Dials, kterou si vymínil designér interiéru Peter Olah, aby lidé mohli své nejoblíbenější funkce ovládat stále pomocí reálných voličů, nikoliv jen nepřesnými dotyky na obrazovku. Všechna „kolečka“ v sobě mají malé obrazovky, což umožňuje měnit jejich funkčnost stiskem. Na postranních se vybírá teplota, vyhřívání nebo odvětrávání sedadel. Prostřední tlačítko může mít až čtyři ze šesti funkcí, třeba intenzitu foukání, hlasitost médií, ale třeba i zoom mapy nebo změnu jízdního režimu.

Mnohem víc je promyšlená také kabina jako celek. Třeba tu jsou hned dvě přihrádky na bezdrátové nabíjení mobilu, a to výkonem až 15W. Se spolujezdcem se tak už nemusíte střídat. Nechybí ani řada Simply Clever prvků včetně tolik potřebné čistící kostky na obrazovku upatlanou od otisků prstů. Kodiaq se bude i nadále prodávat v pěti nebo sedmimístné verzi, ve třetí řadě bude díky prodloužení karoserii více místa. To platí i pro kufr, která má nyní základní kapacitu 910 litrů (v pětimístné konfiguraci).

Kodiaq do zásuvky

Dalším zásadním překvapením je fakt, že nový Kodiaq bude jezdit i jako plug-in hybrid. Slibuje dojezd až 100 km na jedno nabití a až 50kW dobíjení na veřejných stanicích. Tento model jsme si ale na hranicích Švýcarska a Francie nemohli vyzkoušet. Místo toho jsme otestovali mild-hybridní čtyřválec 1.5 TSI z nové generace EA 211 evo2. Benzin do velkého SUV? Proč ne, vzhledem k tomu, jak je tichý, jak často se dokáže buď kompletně vypnout, nebo jet jen na polovinu válců. Jistě, není to žádná stíhačka (nebojte se, Kodiaq RS bude) ale jezdí s velmi nízkou spotřebou. Klidně za pět a půl litru. Samozřejmě jsme nenajeli dost kilometrů k plnohodnotnému testu, ale motor v nás zanechal výborný dojem.

A nejen on. Také automatická převodovka, která je sedmistupňová DSG. Manuál už Kodiaq nedostane. A to proto, že o něj není zájem, ale i kvůli povedenému ovladači pod volantem (převzal ho z elektrického Enyaqu), jenž uvolnil místo mezi sedadly praktickému středovému tunelu. Automat je nyní lépe vyladěný tak, aby při pomalé jízdě necukal. Po pár kilometrech za volantem se nám zdálo, že to není jen marketingový trik.

A pak je tu samotné šasi. MQB evo má vylepšený hliníkový subframe, auto dostalo také přepracovanou přední i zadní nápravu. Velmi nás překvapila poslední generace nastavitelných tlumičů DCC Pro, které umí v zatáčkách aktivně potlačovat náklony karoserie. A tak se konečně nedělá cestujícím na zadních sedadlech špatně, když se řidič rozhodně zdolat nejbližší serpentinu. To jsme si mohli ověřit na vlastní žaludek. Auto se totiž mnohem méně naklání, působí tak stabilněji a svezení je jistější. DCC Pro budou samozřejmě za příplatek, který bychom ale při objednávání vozu rozhodně nevynechali. Ale i bez nich bude Kodiaq extra komfortním rodinným vozem.

Těšte se

Příplatků, které za to budou stát, ale určitě bude víc. Kodiaq jako první Škodovka nabídne možnost dálkového ovládání, při kterém pojede rychlostí až 15 km/h a budete ho moci kontrolovat na vzdálenost pěti metrů. To se hodí třeba pro vyparkování poté, co si vedle vás nešikovně stoupl nějaký moula a vy byste se teď do vozu soukali jako do neoprenu. Nabídka výbav ale bude všeobecně jednodušší a přejmenují se opět po vzoru Enyaqu. Základem tedy bude Loft, přidá se luxusnější Lounge nebo Suite. Později přibude ještě klasická Sportline.

Na novou Škodu Kodiaq si ale budete muset ještě chvíli počkat. Do výroby totiž jde začátkem příštího roku. Plug-in se objeví příští léto. Cena zatím samozřejmě není známá, vzhledem k vylepšením každým směrem se ale dá předpokládat, že bude o něco vyšší než teď. Škodovka si ale na Kodiaqu dala velmi záležet a díky tomu z něj udělala mnohem lepší auto, než jakým dosud byl. Těšíme se.

 

12.7.2023 7:30| autor: Jan Markovič

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist