Test Škoda Enyaq RS iV pohledem ženy: Brutální síla v SUV karoserii (první jízdní dojmy)

Škodovka s novou vrcholnou verzí elektrického SUV rozšiřuje svou sportovní řadu RS a zákazníkům tak dává na výběr. Vyzkoušeli jsme nejsilnější sériovou Škodovku v okolí španělské Malagy.
18_enyaq_rs_iv_media_launch_d6f73521-1920x1275-1100x618.jpgCelá galerie 56 Zdroj: Škoda

Elektromobilita zažívá raketový růst. Neznamená to, že se vám to musí líbit, ale je potřeba to akceptovat a zapřemýšlet, jestli nám to přeci jen do budoucna nepřinese nějaká pozitiva. Vždycky jste přeci chtěli automobily s brutálním výkonem, a teď je tady máte…

Škoda v létě představila svůj elektrický model Enyaq RS iV v coupéčko formě, pro který je tak typická svažující se zadní část. Byl to první okamžik, kdy jsme se v redakci setkali s nejvýkonnější sériově vyráběnou Škodovkou a podívali se jí na zoubek i z vizuálního hlediska.

Dva elektromotory, přičemž jeden pohání přední nápravu, druhý zadní nápravu, výkon 220 kW, max. točivý moment 460 Nm a zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,5 sekund. Tytéž vlastnosti má i nově představená SUV varianta. Test jsem tedy zaměřila spíše na pocity z jízdy.

Výkon a váha = tank, který musíte mít pod kontrolou

Při „zajíždění“ na klikatých španělských horských silničkách zdálo se být RSo většinu času poddajné, a to navzdory výkonu (pozn. jezdila jsem za sucha). I při sebevětším sešlápnutí akceleračního pedálu jsem auto měla stále pod kontrolou, šlo ochotně do ostrých zatáček a při výjezdu si drželo ideální stopu.

Čtěte také: Test Škody Enyaq Coupé RS iV: Provětrali jsme nejvýkonnější Škodovku současnosti

Jen bylo potřeba pamatovat na několik fragmentů, a jedním z nich byla váha vozu, která činila 2,2 tuny.  Při takhle těžkém autě je potřeba si před zatáčkou při vyšší rychlosti přibrzdit, pokud tak neučiníte, může se vám, jak jsem tento jev umně nazvala, „navalit zadek na předek“ a auto přejde do mírné nedotáčivosti

Ne, že by to svým způsobem nebyla zábava, když se vám auto „zakousává“ do silnice a pneumatiky kvílí, ale bezpečnost především. Navíc když spojíte velký výkon s těžkým autem, je potřeba dbát na řidičské umění toho, kdo sedí za volantem – takhle nadupaná auta by měla patřit do rukou jen opravdu zkušeným řidičům.

Druhým fragmentem byla světlá výška snížená o 15 mm vpředu a 10 mm vzadu a tvrději naladěný podvozek. V kombinaci s 21palcovými koly občas do interiéru pustila nějakou tu nerovnost, ale na celkovém komfortu to překvapivě moc neubralo a auto se tak nenásilně pohupovalo. Což musím říct, mě velmi mile překvapilo. Zajímavé bylo i zapnutí sportovního módu, kdy podvozek ztuhl a byla s ním celkově větší zábava.

Na dálnicích se pak projevila dynamika vozu v podobě neskutečného zrychlení a stíhačkového zvuku. Tím, že zvenku slyšíte jen svist okolo poměrně velkých bočních zrcátek, vám vše připadá trošku futuristické, až neuvěřitelné. Nezkušení řidiči mohou být tímto jevem překvapeni, ale troufám si říct, že si rychle zvyknou.

Chcete být rychlí? Mějte nabito

Zmiňovaný brutální výkon je ale u téhle Škodovky pár věcmi podmíněn aneb 220 kW prostě nemáte pořád. Máte jej nejdéle 30 sekund (buďme ale k sobě upřímní, jak dlouho potřebujete držet co nejvyšší výkon? No. Právě…), pokud máte baterku nabitou na minimálně 88 procent a ještě je její teplota mezi 23 a 50 stupni.

Jasně, řeknete si, tak proč bych si to kupoval, když to stejně nejezdí tak epesně, jak tvrdí? Ale jezdí. Když budete mít příznivé podmínky, což většinu času jsou. Ale je přeci jen potřeba počítat s tím, že pokud se vám sníží kapacita baterie pod únosnou míru (nedokážu specifikovat, dejme tomu třeba 20 %), tak dynamika například předjíždění nebude tak „kulervoucí“ jako při 80 % nabití baterie.

Zapojíš a nabíjíš. Bez stresu

A proto? Je potřeba nabíjet, což mě u tohohle auta fakt bavilo. Když zastavíte doslova „in the middle of nowhere“ a máte tam 4 nabíječky Ionity, dost vás to překvapí. O to větší potěšení ale je, když nemusíte mít u sebe ani nabíjecí kartičku.

Škoda totiž v rámci své služby Powerpass nově podporuje funkci „Plug & Charge“. Přijedete k nabíječce, zapojíte kabel a už nabíjíte. Identifikace vozidla probíhá na dobíjecí stanici zcela automaticky. No a díky maximálnímu nabíjecímu výkonu 135 kW lze lithium-iontovou vysokonapěťovou baterii nabít na rychlonabíjecích stanicích z 10 % na 80 % kapacity za pouhých 36 minut.

To je kafčo, záchod, pokec a jedeš s tím, že dojezd to má v maximu přes 500 km (víme, při ideálních podmínkách – jasně, může mít i 350 km, záleží na tom, co s tím autem děláte a jak s ním zacházíte).

Doba jde vpřed

Mně se to auto líbí. SUV varianta se víc hodí pro ty jedince, kteří radši větší prostor v kufru a víc místa nad hlavou. Coupé verze je zase pro dravější typy. Obojí má ale něco do sebe a najde si své zákazníky. Ono, nenechte se zmást, model Enyaq iV je v ČR velmi oblíbený, a do konce října tohoto roku ho mělo na 1 800 zákazníků.

Proto si troufám tvrdit, že RSová varianta chytne za srdce nejednoho milovníka elektromobilů, ale možná i nějakého toho petrolheada, který dá šanci elektromobilitě. A víte proč? Protože elektromobilita je volba, nikoliv must have.

12.12.2022 9:38| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist