Mercedes-AMG C 43 4Matic je čtyřválcová žehlička pro opravdové fajnšmekry. Nenechte se zmást jejím decentním zevnějškem

Že vám dvoulitrový čtyřválec pod kapotou nestačí? Dopřejte mu hladký a kvalitní povrch a uvidíte ten mazec.
dsc_0266-1100x618.jpgCelá galerie 34 Zdroj: Martin Lankaš

Ve světě, kdy si řada bohatých lidí kupuje co nejokázalejší auta, Mercedes-AMG přichází se svou tentokrát nenápadnou verzí drtiče lebek, který v sobě skrývá technologické vychytávky z formule 1.

Vizuálně velmi skromný

Při prvním pohledu na C 43 budete překvapeni. Nejedná se totiž o nic okázalého, ba naopak. Model si ale pořád zachovává ten AMG glanc, který tak dobře známe. Nechybí tak specifická maska chladiče AMG s vertikálními chromovanými příčkami, která je usazená do sportovního nárazníku s pouze drobnými aerodynamickými prvky. Nechybí zde elegantní obložení bočních prahů a v zadním nárazníku najdete náznak difuzoru s dvěma dvojitými koncovkami výfuku. A to je všechno. Tady se dámy a pánové hraje na vizuální čistotu podpořenou sexy tvary, žádné kolotočárské výmysly.

Ihned dostanete chuť skotačit

Stejně tak jako dává smysl zevnějšek, vám bude po chuti i interiér. Stačí totiž otevřít dveře a rázem se ocitnete ve sportovní náladě. Úsměv na tváři vám vykouzlí černá sportovní designová sedadla, která jsou decentně prošita červenou nití (která se vlastně objevuje po obvodu celého interiéru) a aby té kontrastní barvy nebylo málo, tak červená se objevuje i na bezpečnostních pásech. Při usednutí za volant tak hned chytáte jakousi „okruhovou slinu“, protože sedadla jsou opravdu pohodlná a okamžitě si v nich najdete svou polohu. Sportovní duší tepe i AMG Performance volant obšitý kůží Nappa, který je ve spodní části zploštělý. Naopak na místech úchopu najdete perforovanou kůži pro zabránění prokluzování. Logickou součástí hlavního ovládacího prvku automobilu jsou tradičně implementovaná dvě kruhová tlačítka umožňující rychlé a cílené ovládání různých funkcí pro podporu jízdní dynamiky a jízdních režimů. Toť hlavně dvě nejvíce zpozorovatelné věci v interiéru, které vám pospolu hrají jakousi sonátu.

Řidič jako hlavní osoba

Záhy vás totiž obklopí jakýsi pocit bezpečnosti tím, jak je celá kabina orientovaná na řidiče. A to včetně středové obrazovky, kterou už známe z jiných Mercedesích modelů. Troufám si tvrdit, že tohle je jedna z mála značek, u které mi nevadí mít většinu, respektive skoro všechny ovládací prvky v infotainmentu. Tím, jak je systém rychlý, intuitivní a pořád rozumně rozložený, je radost s ním pracovat. Pro příklad – ovládaní klimatizace je sice na displeji, ale zůstává „viset“ v jeho spodní části a vy tak máte k něm velmi snadný přístup po celou dobu řízení.

Fokusem na středovou obrazovku jsem i vlastně vyjmenovala všechno, co vás uprostřed auta čeká, protože volič automatické převodovky je samozřejmě umístěn, jak se pro draka z Affalterbachu sluší a patří, pod volantem. K vizuální čistotě přispívá i tradiční sdružená trojice kulatých výfuků klimatizace. A to je vlastně všechno, co by vás mělo v C 43 zajímat.  Jasně, to, že vzadu je též individuálně nastavitelná klimatizace a taky se zde objevuje ono červené obšití, už jsou takové detaily. Mě ale hlavně zajímalo, co je za krásu pod tou kapotou.

Čtyřválec více než stačí

Já vím a slyším ty názory typu, že pokud to nemá 6 nebo 8 válců, jako kdyby to neexistovalo… No, tady se ale mýlíte. Ona symbióza čtyřválcový dvoulitru s novým elektricky poháněným turbodmychadlem je dechberoucí. Tenhle inovativní způsob přeplňování zaručuje totiž to, že už nejsou žádné prostoje nebo nádechy, ale že dochází k okamžitým reakcím v celém spektru otáček – především lze dosahovat v nízkých otáčkách vyššího točivého momentu. Tím se z C 43 stává neskutečný urvávač asfaltu. Motor vás ani na chvíli nenechá na pochybách, a vy si v duchu říkáte, že to prostě není možné a jen se usmíváte. Takovou radost vám ona dynamika přináší. Fakt, že vám z peněženky odvane víc peněz za palivo, protože je to žrout, mu odpustíte. Tady jde o 408koňovou zábavu. Ne o peníze.


Princip funkce elektrického výfukového turbodmychadla

Přímo na hřídeli turbodmychadla – mezi oběžným kolem turbíny na straně výfuku a oběžným kolem kompresoru na straně sání – je uložen úzký elektromotor s šířkou čtyři centimetry. Elektronicky řízený elektromotor přímo pohání hřídel turbodmychadla, a tím uvede oběžné kolo kompresoru do vysokých otáček ještě dřív, než ho začne konvenčně pohánět proud výfukových plynů.


Ruku v ruce s tím jde i nastavení řízení a podvozku. První zmíněné je velmi přesné a tím pádem i velmi zábavné. Nemusíte se s volantem skoro vůbec namáhat a auto poslouchá na slovo a ochotně se vrhá na místa dle vašeho přání a chuti. Podvozek, jak se asi dá čekat, je naladěn do tužšího nastavení, a tak vás samozřejmě podrží při ostřejší a zábavnější jízdě, ale nedá vám nic zadarmo při nerovnostech. V základu se automobil prodává ve čtyřkolce s natáčecí zadní nápravou. Ne, nebude vám chybět zadokolka. A proč? Protože ji v podstatě máte. Protože daný pohon všech čtyř kol rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 31 ku 69 procentům. Co to v praxi znamená? Že stále máte dostatek síly na zadku, ale s ní vlastníte i dostatek opory právě ve všech čtyřech kolech.

Mercedes-AMG C 43 je neskutečně zábavnou hračkou pro všechny. Podrží i méně zkušené řidiče, ale pro její řízení musíte mít trochu toho zábavného a sportovně laděného srdíčka. Pokud si ho pořídíte, nebudete zklamáni hlavně z onoho technického umu, který je zde implementován. Jeho prostudováváním a následným testováním strávíte hodiny a hodiny. Na jejichž konci se vždycky budete usmívat, protože málokterý vůz má tak charakterní potenciál.

4.4.2024 7:00| autor: Sabina Sarkisovová | zdroj: autorský text

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist