BMW Z4 sDrive20i jsme vyzkoušeli s manuálem. Dostojí slibům o řidičské nirváně?

Mnichovský roadster se základním čtyřválcem a manuální převodovkou slibuje řidičskou nirvánu. Dostojí svým slibům?
img_5315-1100x618.jpgCelá galerie 25 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 2

  • Celkové hodnocení 6.8

Mezi fanoušky mnichovské značky existuje takové hezké klišé, které velice rád vyvracím. Že pořádné BMW přece musí mít řadový šestiválec. Nemusí.

Jak historicky ukázaly skvosty jako třeba BMW M3 E30 nebo BMW 320si E90, bavorák může dělat parádu i se čtyřmi válci. Pokud to má celé šťávu a charakter.

Takže nové BMW Z4 v základní specifikaci sDrive20i se čtyřválcem, manuální převodovkou, pohonem zadních kol a stahovací střechou s čerstvým větrem ve vlasech slibuje super svezení? No, zase tak jednoduché to není.

Čtyři válce nestačí, i když turbo tlačí

Za prvé onen čtyřválec je přeplňovaný turbem, což by ještě nevadilo, jelikož BMW umí udělat i charakterní přeplňovaný motor. Jenže tady je mdlý, bez chuti do života a s plochým charakterem.

Přitom třeba v Mini jsou foukané čtyřválce správně… jak to jen říct.. jebnuté. Promiňte mi ten peprný slovenský výraz, ale výstižnější mě nenapadá. Tady? Až na celkem hezký zvuk linoucí se z výfuku dost nuda.

Ani benefit v podobě nižšího zatížení přední nápravy není zrovna ten správný argument. Z řízení totiž dostanete jenom minimum poznatků. Přední náprava na pokyny volantem reaguje hezky hbitě, ale po chvilce zjistíte, že přilnavostí zrovna neoplývá.

A i když si poddajný podvozek na rozbité okresce bravurně slupne, stejně se raději nastavíte do režimu „dovolená“ a budete jen tak plout krajinou. Neočekávejte žádnou okreskovou pilu. Brání tomu nejen značně široký dojem z auta, ale také nemalá hmotnost 1,5 tuny.

Spojka a fofrklacek

Za druhé je tu problém s onou manuální převodovkou. Obecně totiž platí, že jestli něco BMW umí výborně, troufnul bych si dokonce říct, že nejlépe na světě, jsou to božské automaty od společnosti ZF. A naopak v manuálech pokulhává. Bohužel to platí i tady. A já nechápu proč?

Tvar řadičky mi moc nesedl, ale to je otázka osobního vkusu. Dráhy mi připadaly příliš dlouhé a spojkový pedál jako by postrádal cit. Sám vlastně nerozumím tomu, co se dělo…

U této základní zet-čtyřky nepočítejte ani s brutální rychlostí. Může za to i dlouhé zpřevodování, které ukrajuje z dynamiky. Se 197 koňmi a 320 Nm sice slibuje maximálku 241 km/h a zrychlení na stovku za slušných 6,8 sekundy, jenže třeba Mazda MX-5 s dvoulitrem to umí za 6,5 s a „Toyobaru“ za 6,3 s.

Podívejte se na test Mazdy MX-5

Naprosto chápu, že na světě jsou i lidé, kteří od řízení auta příliš mnoho neočekávají a místo točivého motoru, mechanického řazení a hravého podvozku ocení spíš oázu klidu, luxusu, kvalitních materiálů a moderních technologií.

A to jim BMW Z4 nabídne vrchovatě, jelikož uvnitř je to vážně nádhera. A jak to tady pěkně voní! Pokud se vám BMW Z4 opravdu líbí, rozhodně volte automat, ideálně se silnějším čtyřválcem, ne-li rovnou s vrcholným šestiválcem.

2.11.2023 7:38| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist