Jak být lepším řidičem – kapitola 5: Předvídání a odhad

Ne vždy jsou okolnosti na silnici nakloněny dynamické jízdě. Naučte se odlišovat bezpečné úseky od těch skutečně nebezpečných.

Minulý díl: Jak být lepším řidičem – kapitola 4: Vedení pohledu

Ačkoli se snad každý čas od času rád sveze rychle, na silnicích je spousta úseků, kde to není vhodné. Existuje ale několik jednoduchých pouček, pomocí kterých lze snadno rozlišit nebezpečná místa od bezpečných. Samozřejmě nezapomínejte na věci, které jsme již v seriálu Škola jízdy – jak být lepším řidičem probrali.

Důležité je hlavně pamatovat na plynulost a uvolněnost a na to, že nejste na závodním okruhu nebo někde na opuštěném letišti. Správná pozice za volantem je klíčová a soustřeďte se také na správné vedení pohledu. Na neznámé silnici totiž vaše oči musí pracovat mnohem intenzivněji a vnímat více podnětů a informací, aby byl váš obraz o situaci úplný.

Jak poznat nebezpečný úsek
Už skutečnost, že jedete cestou, kterou dobře neznáte, by vás měla varovat před dováděním. Nikdy nevíte, kde vás překvapí zatáčka, nenadálé zúžení, práce na silnici a podobně. Nejdůležitějším rozpoznávacím znakem nebezpečného místa je to, že nevidíte daleko do zatáček a přes horizonty, silnice před vámi není otevřená.Nebezpečné úseky se ale dají poznat i podle okolí. Hodně napovídají orientační body kolem silnice, zejména to, jak vede alej stromů či  sloupy. Na to se ale nedá nikdy spoléhat na 100 %, proto se raději držte zpátky.

Vodítkem je i rychlost ostatních účastníků provozu, takže když se blížíte do zatáčky, ze které každé auto vyjíždí „podezřele“ pomalu, nemůžete do ní vletět. Dopravní značky sice často neodpovídají realitě a mnohdy obtížnost určitého úseku přeceňují, ale když už vidíte značku „nebezpečí smyku“, musíte počítat s  tím, že se v blížící zatáčce mění například povrch nebo sklon vozovky. Na našich silnicích nejsou výjimkou zatáčky, které jsou klopené „ven“.

Značka „silnice bez krajnic“ zase napovídá, že nemáte příliš mnoho prostoru pro případnou chybu, hned vedle vozovky bývá strouha, a značka upozorňující na nebezpečí padajícího kamení dává tušit, že se za zatáčkou schovává skála a případně i zúžení vozovky.

Horizont
Zákon sice praví, že řidič smí jet jen takovou rychlostí, na kterou má dostatečný rozhled, aby mohl v případě potřeby bezpečně zastavit vozidlo, ale většinou tuto literu nikdo nedodržuje právě před horizontem, protože se spoléhá na to, že je na takových místech zakázáno zastavení a stání, takže by tam neměl nikoho potkat.

Přesto není radno horizonty podceňovat. Nikdy nevíte, co vás za ním čeká, dokud nejste „nahoře“ a silnice se před vámi neotevře. Nezapomínejte na to, že při rychlosti 100 km/h urazí vaše auto ještě nějakých 20 až 30 metrů, než stačíte zareagovat a brzdit a pak potřebujete dalších 40 metrů k úplnému zastavení. Na suchu.

Když jedete po známé silnici, je situace trochu jiná, ale na neznámém místě se klidně může stát, že se silnice za horizontem stáčí, ačkoli alej stromů pokračuje dál rovně. Také se můžeme na takovém místě setkat s  křižovatkou. Když vidíte před horizontem značku upozorňující na křížení silnic, musíte počítat s  tím, že řidič, který přijíždí z vedlejší silnice, vás prostě nemůže vidět. Musíte výrazně zvolnit, často taková situace vyžaduje i  rychlost hodně pod zákonným limitem, ačkoli není upravena dopravní značkou.Slepá zatáčka
Definovat slepou zatáčku můžeme jednoduše – jedná se o zatáčku, do které nevidíte, dokud v ní nejste. Příkladem může být zatáčka „za roh“ kolem budovy, skály nebo hustého porostu.

V takové zatáčce je potřeba si počínat velmi obezřetně. Platí vlastně ta samá pravidla jako u horizontu – může zde být nečekaná překážka, křižovatka, chodec nebo pomalu jedoucí vozidlo. Zároveň musíte upravit svou stopu tak, abyste mohli zatáčku bezpečně, ale i efektivně projet.Důležité je dodržovat pravidlo „pozdního apexu“, které je při jízdě na silnici klíčové pro vaši plynulost, rychlost a bezpečnost. V případě pravotočivé slepé zatáčky zůstaňte co nejdéle vlevo (samozřejmě ve svém jízdním pruhu). Vrchol zatáčky se vám ukáže až tehdy, kdy do ní vidíte. U slepé zatáčky totiž nikdy nevíte, zda se náhodou ještě více neutahuje, takže rychlost průjezdu takovou zatáčkou bude samozřejmě mnohem nižší, než u  zatáčky, do které je vidět a jejíž vrchol si můžete přesunout blíže.

Co vás může překvapit
Nechte si vždy při předjíždění pomaleji jedoucího nákladního auta, autobusu nebo čehokoli, co je velké a jede pomaleji než vy, rezervu. Dnešní tahače už nemívají problém s udržováním rychlosti kolem 90 km/h ani na okresní silnici, takže se klidně může stát, že před tím kamionem, který právě předjíždíte, se plazí oltcit s vozíkem. Počítejte s podobnými eventualitami a nechávejte si na předjíždění právě takovou rezervu, abyste stihli předjet ještě jedno auto.

Náhlá změna přilnavosti povrchu teď s přicházejícím podzimem nabývá na aktuálnosti. Mokré listí je snad ještě horší než štěrk a motorkáři o tom ví své. Počítejte proto s tím, že s opadávajícími stromy se bude na silnicích vyskytovat více klouzavého nepořádku, který dokáže například při intenzivním brzdění přivodit horké chvilky.

Kde tomu můžete „naložit“
Najít na silnici místo, kde můžete s čistým svědomím využít potenciál svého auta, dá dost práce. Předně potřebujete silnici, kde bývá velmi řídký provoz. Také si vyberte správnou denní dobu, například pátek odpoledne nebo neděle večer není úplně nejvhodnější kvůli lidem odjíždějícím a vracejícím se z víkendu, zejména také kvůli „svátečním“ řidičům, jejichž chování se dá těžko předvídat.

Vyberte si otevřenou silnici v polích bez slepých zatáček a horizontů, pokud možno dále od zástavby, chatových osad či průmyslových objektů. Pokud máte rozhled na velmi velkou vzdálenost, například na kilometr dopředu, jedná se o velmi bezpečné místo. Pak už jen stačí myslet na pravidlo správného vedení pohledu a  nemůže vás nic zaskočit.

Vyvarujte se rychlé jízdě za každou cenu. Provoz u nás houstne a když se to i na vaší oblíbené silnici hemží ostatními vozidly, zvolněte. Vidíte-li v dálce auto, myslete na to, že může jeho řidiče vaše rychlejší jízda zaskočit a překvapit, může na to nečekaně zareagovat. Přizpůsobte tomu rychlost.Není od věci si vybraný úsek projet tam a  zpátky volnějším tempem, abyste se přesně seznámili se zatáčkami, povrchem vozovky a obtížnými místy. Někde může být ve stínu schovaná díra, hromada štěrku nebo policista s radarem.

Vždycky si počínejte maximálně obezřetně a nesnažte se hned hodnotit, jak jste kterou zatáčku projeli. Na to bude dost času potom, raději své soustředění a mysl směřujte dopředu. Jakmile ucítíte, že se vaše lokty a zápěstí zatínají, že začínáte rychle dýchat a zvyšuje se vám tep, už je to špatně. Zvolněte, zůstaňte klidní. Neupínejte se jen na dosažení co nejvyšší rychlosti, nehledejte na silnici limity auta a pneumatik. Raději se vyžívejte v dobře zvolené stopě.

Dodatek: Redakce Autowebu si uvědomuje, že skoro každý se chce někdy projet „pro radost“ a s tím často souvisí i porušování předpisu o  nejvyšší dovolené rychlosti mimo město. Nehrozíme proto ukazováčkem jako nějací mravokárci a raději chceme upozornit na úskalí skutečně dynamické jízdy, aby ji mohl každý bezpečně zvládat.

Příště: Vysvětlíme si základní pojmy jako ideální stopa nebo apex zatáčky a  začneme se učit s nimi pracovat.

redakce Autoweb.cz

9.9.2010 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist