Beran: Blikám, tedy jedu aneb blikám, tak se tam narvu

Znamení blinkrem jako automatická "povolenka" pro libovolné předjíždění z pruhu do pruhu, bez ohledu na ostatní? Tak to ne!

Už delší dobu mám chuť napsat něco o jednom druhu chování řidičů, které mi vadí, a protože jsem teď v týdnu jel do Německa a zpátky a zjistil jsem, že Němci jsou zejména na dálnici v tomto sportu opravdoví přeborníci (ne že by Češi zaostávali), nazrál čas se k tomu vyjádřit. O co jde? Jde o to, že si někteří řidiči zjevně myslí, že když dají blinkr při přejíždění z pruhu do pruhu, tak jim to dává automaticky právo tam taky rovnou přejet. Zejména se s tímto přístupem setkávám na dálnici, kdy řidiči v pravém dají blinkr a zřejmě si myslí, že tím zanikla jejich povinnost dívat se, jestli někdo v pruhu, do kterého přejíždí, jede.

Pravidla silničního provozu jsou v tomto směru jasná: „§ 12 zákona č. 361/2000 Sb.

(5) Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy.

„§2 tamtéž
l) nesmět ohrozit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí,

m) nesmět omezit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nebylo nijak překáženo.“

Jak ale plyne z jednání řady řidičů, vykládají si „nebylo nijak překáženo“ tak, že Vám to tam klidně pošlou na poslední chvíli před nos domnívaje se, že když blikají, tak asi mohou. Na dálnici se mi to stává často, a to dochází jak k omezování, tak i k ohrožování, tzn. musím intenzívně brzdit, ale to některé prostě nezajímá. Řídí stylem:“Bacha, jedu!“

Němci mi (bohužel pro ně) v tomto přišli při mém posledním výletu do Hesenska jako maximálně zabednění. Situace: Jedu si 190 a dojíždím kolonu. Postupně brzdím, abych zpomalil na rychlost kolony. V pravém pruhu jede nákladní auto a za ním osobní auto (tak 90kou). Řidič osobního auta si asi řekl, že se zařadí na konec té kolony přede mne, dá blinkr a šup do levého; že mne má kousek za sebou v levém a brzdím teprve z těch 190ti, je mu úplně jedno. Prostě mi to tam poslal. A takových případů jsem na cestě do Frankfurtu a zpátky zažil několik.

Ostatně Němci to vůbec v tomto smyslu neřeší. Vystresování z toho, jak musí dodržovat bezpečnou vzdálenost, mezi sebou nechávají mezery, do kterých se rvou ostatní řidiči a celý ten systém dodržování vzdálenosti tak staví na hlavu. Ti zařazující se řidiči se totiž s chutí zařazují těsně před ně, na nějakou bezpečnou vzdálenost tak zcela rezignujíce.

Nicméně, milí čeští řidiči, kteří jezdíte po dálnicích, ale i jinde, myslete na to, že při přejíždění z pruhu do pruhu nesmíte řidiče druhého vozidla ani omezit. Opakuji znovu: Ani omezit! Takže v tom pravém pruhu na dálnici musíte zůstat tak dlouho, dokud by Vaším přejetím doleva nedošlo ani k omezení řidičů v levém pruhu, je to jasné? A to, že dáte blinkr, Vám situaci nijak nevylepšuje. Blinkr není pardon z toho, že nesmíte ohrozit a omezit.

Používejte tedy zpětné zrcátko a myslete na to, že ten řidič za vámi má právo na to ani nesundat nohu z plynu, když přejíždíte do jeho pruhu. Buď se tedy do jeho musíte zařadit tak rychle a s takovým zrychlením, aby nemusel vůbec reagovat, anebo tam nesmíte najet vůbec a musíte počkat, až bude takové volno, abyste tam přejet a předjet to auto před vámi mohli. A jestli blikáte nebo ne, je v tomto ohledu nepodstatné, žádné právo to do toho druhého pruhu poslat, vám to nedává.

13.9.2013 3:21| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist