Beran: Zipování, nezipování, pouštění, nepouštění – všechno jedno

Že zipování tam, kde není žádoucí a naopak ignorování zipu tam, kde je nutný, zní jako absurdita? Judr. Beran (bohužel) ví, že v centru Prahy jde o běžnou realitu.

Dnes bych rád apeloval na jednom praktickém případu na některé řidiče ve snaze vysvětlil jim, co má a nemá vliv na plynulost silničního provozu, a to na naprosto konkrétním příkladě, který jsem měl možnost vidět v poslední době opakovaně na tomtéž místě.

V současné době dochází k opravě části Nuselského mostu. Pokud pojedete po ulici 5. května směrem do centra, má tato ulice 3 pruhy v tomto směru. Kousek před Nuselským mostem je levý pruh ukončen a sveden do protisměru a ostatní dva pruhy pokračují dál. Asi o 300 metrů dál se tyto dva pruhy zužují do jednoho (pravého) a pokračují po Nuselském mostě v tomto směru jako jeden pruh. Člověk by řekl, že nejrychlejší pruh na projetí tímto místem bude ten levý, který se pouze převedl do protisměru a u kterého nedochází k zařazování aut z jiného pruhu, který přestal být průběžný, protože v místě, kde je tento pruh převeden do protisměru, žádné zúžení není, neboť ostatní dva pruhy ještě chvíli pokračují současně. Jak ukazuje skutečnost, ošklivě jsem se spletl.

Onehdy jsem se blížil do daného místa a překvapilo mne, že nejdelší fronta byla právě u levého pruhu, kdežto ostatní dva pruhy se pohybovaly rychleji. Přesto jsem si řekl, že ten levý pruh nemá proč stát, musí být rychlejší a rozhodl se v něm zůstat. Provoz v něm byl ale opravdu pomalý a mnohem pomalejší než v ostatních dvou. Když jsem se začal blížit k místu, kde je tento pruh sveden do protisměru, zjistil jsem proč. Někteří ostatní řidiči, kteří dané místo znali, totiž na to vyzráli. Celou kolonu vozidel v levém pruhu míjeli v prostředním pruhu a těsně před svedením levého pruhu do protisměru se rvali do levého pruhu.

Podotýkám, že v daném místě ten prostřední pruh pokračuje dál, takže se nejedná o případ, kdy se má zipovat. Spousta chytráků si ale asi myslela, že o zipování jít má a do levého pruhu se velmi drze rvali.

Což o to, že se najde dost takových řidičů, co zkouší předjet kolonu těch „hlupáků“ např. odbočovacím nebo jiným pruhem apod., to mne nepřekvapuje. Že se ale najde dost řidičů, kteří je pustí, to už nepochopím (a vlastně tak zdržují i sami sebe, o ostatních za sebou ani nemluvě). Představte si, že stojíte v koloně a stojíte v ní jen proto, že někdo vepředu ty chytráky pouští. A když dojedete do toho místa, tak uděláte to samé? To, co vás zdrželo, uděláte taky, abyste zdrželi ty za sebou? Milí řidiči (kterých se to týká), uvědomte si prosím, že v té koloně stojíte jen z vlastní hlouposti. Pokud byste totiž ty chytráky v místě převedení pruhu do protisměru nepouštěli, a není žádný důvod je pouštět, protože o zipování nejde a oni mají své další dva pruhy, a je to z jejich strany jen vychytralost, tak byste ani vy, ani nikdo za vámi v té koloně nestáli a hezky plynule by levý pruh projel tím místem jako způsobný vláček.

„Chytráci“ by zůstali stát v prostředním pruhu a když by je nikdo pár minut nepustil, tak by si to příště rozmysleli. Tohle totiž není případ zipování! Nedokážu proto pochopit, že někdo stojí v koloně kvůli někomu před sebou a pak udělá to samé lidem za sebou. Copak nevidíte, že ten důvod, proč jste v té koloně stáli, je ten samý, jako to vaše aktuální jednání?

A aby toho nebylo dost, kvůli oběma typům shora uvedených řidičů jsem začal raději volit zbývající dva pruhy, které se pak zužují a na konci se tedy zipuje. A jak to tam vypadá? Nacpaný pravý pruh (ten zůstává) a poloprázdný levý (ten končí). Nedej bože, když předjedete tu kolonu v levém pruhu a na konci dáte blinkr a chcete se zařadit. Tady naopak, zip platí a řidiči jsou povinni pouštět auta na střídačku, ale někteří se tváří, jakože se jich to netýká a odmítají pouštět.

Bohužel typická ukázka toho, jak tam, kde něco dělat nemají, to dělají a tam, kde něco dělat mají, to nedělají. Je to smutný pohled a vypadá to jak groteskní divadlo. Takže na zopakování. Když jedete v tom levém, je krajně bezohledné k řidičům za vámi, když toho „chytráka“, který kolonu předjel v průběžném pruhu, pouštíte. Není pro to žádný důvod, protože ten pruh, ze kterého se chce nacpat do toho vašeho, nekončí a zipování tam neplatí. Naopak, pokud konkrétní pruh končí a zipuje se, je povinností řidičů v průběžném pruhu pouštět na střídačku řidiče z ukončovaného pruhu. Tam nikdo nechytračí, protože ten pruh prostě končí a auta z něj se musí zařadit a nedává smysl, aby se nevyužila komunikace v obou pruzích a auta se řadila už daleko dopředu v tom pruhu, který zůstává průběžný.

20.6.2014 10:31| autor: JUDr. Tomáš Beran
Více o tématu: auta

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist