Beran: Předjíždění kolony na skútru

Protože jezdím denně do práce autem, všiml jsem si teď v letních měsících, jak se vyrojily po Praze skútry.

Protože jezdím denně do práce autem, všiml jsem si teď v letních měsících, jak se vyrojily po Praze skútry. Způsob dopravy je to asi dobrý v tom, že člověka nějaká zácpa nezbrzdí a i ten jejich malý výkon na městský provoz asi stačí. Sám jsem v minulosti uvažoval o tom, že by to nebyla špatná alternativa k autu. Současně jsem si ale nemohl nevšimnout, jak to skútristi někdy pojímají poněkud bezohledně vůči ostatním účastníkům silničního provozu a na to chci dneska zareagovat.

1) Předjíždění kolonou – srážka v jednom pruhu
Projet zácpou mezi jednotlivými auty musí být skutečně praktické, jen bych řidiče skútrů rád upozornil, že takový postup není v souladu s pravidly. Dokud to funguje, tak na tom samozřejmě příliš nezáleží, nicméně bych rád řidiče skútrů upozornil (a asi to víte), že v případě střetu s auty v koloně bude vina velmi pravděpodobně spíš na vás, protože takto předjíždět nelze.

DOPORUČUJEME: Časté chyby řidičů, které způsobují dopravní zácpu

Takto se smí kolonou totiž „probíjet“ jen cyklista a jen po pravé straně dle ust. §57 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb.: „Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.

V této souvislosti proto mějte na paměti, že řidič auta se zásadně smí pohybovat ve svém pruhu i příčným směrem (řidiči nejedou nikdy stále stejně daleko od obou dělících čar), pokud se ale prosmýkáváte kolem řidiče v jeho pruhu a v rozporu s pravidly tak auto předjíždíte a dojde ke střetu v rámci téhož pruhu (řidič se neúmyslně, anebo i záměrně, přiblíží k dělící čáře svého pruhu), viníkem budete vy, protože nesmíte být vedle něho v jeho pruhu (tady se to neliší od aut s tím rozdílem, že auto se tam samozřejmě nevejde, takže to v rámci jednoho pruhu nastat nemůže).2) Předjíždění kolonou – srážka při přejíždění z pruhu do pruhu
Odlišná situace už bude panovat tam, kde ke střetu dojde při přejíždění z pruhu do pruhu a ke srážce dojde ve vedlejším pruhu.

Tady bych to rozlišil na situace, kdy ke střetu dojde v rámci téhož pruhu a v rámci vedlejšího pruhu. Pokud bude řidič přejíždět z pruhu do pruhu a „trefí“ vás ještě v rámci svého pruhu (protože jste vedle něho), platí dle mého názoru ad 1) shora, protože se nejedná o porušení povinnosti dle ust. §12 odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb. a vy tam vedle něho nemáte co dělat.

DOPORUČUJEME: Nejhorší mýty o pravidlech jízdy na dálnici

Pokud ale jedete ve vedlejším pruhu a nesprávně předjíždíte auto ve vedlejším pruhu, ale nejste v pruhu vozidla, které přejíždí z pruhu do pruhu, a tam se střetnete, tak mám za to, že to bude vina řidiče, který přejížděl z pruhu do pruhu, protože neohrozit a neomezit měl povinnost i vás bez ohledu na to, že jste předjížděli nesprávně. Podstatné tady bude, ve kterém místě dojde ke srážce, tzn., ve kterém pruhu v tu chvíli jedete.3) Předjíždění kolonou – první na světlech
Pamatujte i na to, že nelze projet kolonou a pak se postavit jako první na světlech, tím méně za hranicí křižovatky nebo na místě vyhrazeném pro cyklisty. Vím, že to děláte, což je vaše věc, ale mám v této souvislosti i osobní poznámku.

Rád ze světel mizím na plný plyn, a když už se mi občas poštěstí stát jako první a nějaký skútrista se proplete kolonou a postaví se přímo přede mne, zablokuje mne a pak se na zelenou rozjíždí jako šnek nebo na tu zelenou dokonce chrápe, mám chuť ho postrčit za tu bezohlednost. Prosím tedy, když už se musíte prokličkovat kolonou na první místo na světlech, myslete také na to, že jste vlastně všechny předjeli a je dost bezohledné je pak zdržovat pomalým rozjezdem.

Takže když už to musíte dělat (a všechny tak předjíždět), tak z té křižovatky „vystřelte“ na plný plyn, aby to ty za vámi nezdržovalo. A pokud na to ten skútr nemá, tak tou kolonou nepředjíždějte, protože jinak zdržujete bezohledně ostatní.

30.8.2013 6:01| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist