ÚAMK říká: Jízda v žabkách je nebezpečná!

ÚAMK společně s oddělením ministerstva dopravy BESIP, pod dohledem Policie ČR, provedl unikátní test zaměřený na bezpečnost jízdy.

Nenechte se zmást nadpisem, samozřejmě že nebude řeč o groteskní jízdě v malých obojživelnících, jakkoli největší žába světa, Veleskokan goliáší, měří až čtyři decimetry a minimálně pouhá představa jízdy na něm je zajímavá…

 

Každopádně se jedná o obutí řidičů za volantem a důsledky (ne)správných bot na bezpečnost jízdy a ovládání vozidla. Takže co se dělo? Na cvičišti ÚAMK v Praze se uskutečnil test brzdění při různém druhu obutí.

Řidič ve voze Škoda Octavia se při rychlosti 50 km/h za přesně stanovených podmínek snažil na co nejkratší dráze zastavit auto, v různé obuvi.

Celý test začal při použití vhodného sportovního obutí – brzdná dráha byla dlouhá 12,4 metru. Následoval test v těžších pracovních botách. Brzdná dráha byla o bezmála rovný metr delší. Na dráze delší ještě o 80 centimetrů zastavila řidička, která měla obuty střevíčky na vysokém podpatku. O celé 2,1 metru dále se podařilo zcela zabrzdit vůz, který muž řídil bos.

Přibližně stejný byl výsledek, když naopak měl řidič nazutu společenskou obuv s hladkou podrážkou. No a nejhorší byl výsledek, jakmile testovací řidič použil gumové letní pantofle bez pevné paty s klouzající plochou pro chodidla. Rozdíl mezi nejlepším a nejhorším výsledkem byl asi 4,5 metru. Jak široký je přechod, při představě, že máte zastavit před ním, ale brzdná dráha se takto protáhne? Bez jakéhokoli moralizování, zamyšlení pro každého řidiče, v čem řídí.

Zcela stejný byl výsledek i u jezdce na motorce, který v rychlosti 35 kilometrů v hodině absolvoval stejný test. V žabkách, místo v motorkářské pevné obuvi zastavil dokonce na dráze o zhruba 8,5 metru delší.

Zobrazit všechny fotografie

Závěr? Jednoznačně se ukazuje, že délka brzdné dráhy, respektive její prodloužení souvisí s tím, jakou obuv při řízení auta či motorky používáme. My známe výjimky, na amatérských závodech pravidelně potkáváme nadšence, který řídí své Mitsubishi Lancer Evo X bos, a vyhrává, ale obecně platí zřejmě jiná skutečnost, že v obuvi bez pevné paty je řízení auta náročnější a může být méně bezpečné než v obuvi s pevnou podrážkou.

zdroj: ÚAMK, richmondbizsense.com

12.7.2014 1:35| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist