ÚAMK říká: Jízda v žabkách je nebezpečná!

ÚAMK společně s oddělením ministerstva dopravy BESIP, pod dohledem Policie ČR, provedl unikátní test zaměřený na bezpečnost jízdy.

Nenechte se zmást nadpisem, samozřejmě že nebude řeč o groteskní jízdě v malých obojživelnících, jakkoli největší žába světa, Veleskokan goliáší, měří až čtyři decimetry a minimálně pouhá představa jízdy na něm je zajímavá…

 

Každopádně se jedná o obutí řidičů za volantem a důsledky (ne)správných bot na bezpečnost jízdy a ovládání vozidla. Takže co se dělo? Na cvičišti ÚAMK v Praze se uskutečnil test brzdění při různém druhu obutí.

Řidič ve voze Škoda Octavia se při rychlosti 50 km/h za přesně stanovených podmínek snažil na co nejkratší dráze zastavit auto, v různé obuvi.

Celý test začal při použití vhodného sportovního obutí – brzdná dráha byla dlouhá 12,4 metru. Následoval test v těžších pracovních botách. Brzdná dráha byla o bezmála rovný metr delší. Na dráze delší ještě o 80 centimetrů zastavila řidička, která měla obuty střevíčky na vysokém podpatku. O celé 2,1 metru dále se podařilo zcela zabrzdit vůz, který muž řídil bos.

Přibližně stejný byl výsledek, když naopak měl řidič nazutu společenskou obuv s hladkou podrážkou. No a nejhorší byl výsledek, jakmile testovací řidič použil gumové letní pantofle bez pevné paty s klouzající plochou pro chodidla. Rozdíl mezi nejlepším a nejhorším výsledkem byl asi 4,5 metru. Jak široký je přechod, při představě, že máte zastavit před ním, ale brzdná dráha se takto protáhne? Bez jakéhokoli moralizování, zamyšlení pro každého řidiče, v čem řídí.

Zcela stejný byl výsledek i u jezdce na motorce, který v rychlosti 35 kilometrů v hodině absolvoval stejný test. V žabkách, místo v motorkářské pevné obuvi zastavil dokonce na dráze o zhruba 8,5 metru delší.

Zobrazit všechny fotografie

Závěr? Jednoznačně se ukazuje, že délka brzdné dráhy, respektive její prodloužení souvisí s tím, jakou obuv při řízení auta či motorky používáme. My známe výjimky, na amatérských závodech pravidelně potkáváme nadšence, který řídí své Mitsubishi Lancer Evo X bos, a vyhrává, ale obecně platí zřejmě jiná skutečnost, že v obuvi bez pevné paty je řízení auta náročnější a může být méně bezpečné než v obuvi s pevnou podrážkou.

zdroj: ÚAMK, richmondbizsense.com

12.7.2014 1:35| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist