Beran: Hlavní je hlavní a vedlejší je vedlejší

Ideální cesta? Logicky po hlavních silnicích. Jak je ale možné, že i když není třeba dávat přednost, tvoří se zácpy?
beran-hlavni-je-hlavni-a-vedlejsi-je-vedlejsi-1100x618.jpg

Protože plynulost silničního  provozu je to, co vidím vlivem chování řidičů trpět nejvíc, rád bych dnešní blog adresoval některým řidičům, kteří se v níže popsaném jednání jistě snadno poznají, a rád bych jim vysvětlil, proč si myslím, že jejich jednání negativně ovlivňuje plynulost silničního provozu.
Denně jezdím přes centrum Prahy autem, a protože se samozřejmě snažím dostat z místa A do místa B v co nejkratším čase, vybírám si tomu i trasu tak, abych jel co nejvíc po hlavních silnicích a případně s co nejmenším počtem semaforů.
Pravidelně se mi však stává, že, i když jedu po hlavní silnici, tak na hlavní silnici bývá značná kolona. Pokaždé si říkám, co ten špunt tentokrát dělá.

A pravidelně vídám následující situaci: Na hlavní silnici je dlouhá kolona desítek aut. Na hlavní se připojuje velké množství vedlejších ulic, ze kterých tu a tam chce vyjet řidič auta a napojit se do proudu vozidel na hlavní silnici. A neustále jsem svědkem toho, jak první řidič ve více či méně rychle popojíždějící  koloně na hlavní, kterého se to týká, okamžitě pouští toto jednotlivé vozidlo z vedlejší silnice, jako kdyby nebyl na hlavní a ten druhý na vedlejší. To vede k tomu, že musí přibrzdit až zastavit a tím zbrzdit nebo zastavit celou kolonu za sebou. Když je takových odboček třeba na kilometru 10, narůstá kolona na hlavní silnici do nesmyslných rozměrů. Milí řidiči, kteří toto děláte, rozlišení hlavní a vedlejší silnice je tu od toho, že řidiči z vedlejší mohou vjet na hlavní, jen když dají přednost vozidlům na hlavní silnici. Od toho je to HLAVNÍ silnice.

Je to významnější komunikace, je na ni větší provoz a smyslem je, aby fungoval provoz primárně na tomto hlavním tahu a nikoli na méně významných (vedlejších) komunikacích. Pokud se domníváte, že jste ohleduplní k tomu „chudákovi“ z vedlejší, mysleli jste přitom na to, jak je to bezohledné vůči těm za Vámi, kteří jedou s Vámi po hlavní silnici? Je skutečně ohleduplné pustit jednoho, abyste zdrželi 10, 20 nebo 50 řidičů za Vámi? Víte, na té hlavní nejste sami. Co mi hlava totálně nebere, je to, že někdo si tímto způsobem dobrovolně prodlužuje stání v koloně na hlavní silnici. Ale k tomu podstatnému – takové jednání není ohleduplné, protože zpomaluje provoz na hlavní komunikaci a je bezohledné k těm za Vámi, mysleli jste na to někdy? Chápete, co je smyslem hlavní komunikace a proč je hlavní hlavní a proč vedlejší vedlejší? A to už vůbec odhlížím od nebezpečnosti obdobného jednání, kdy jedu za někým na hlavní (jedeme si tou padesátkou) a ten někdo to na hlavní zašlápne, aby pustil jiného řidiče z vedlejší.

To už není jen bezohledné k řidičům na hlavní za takovým „gentlemanem“, ale rovnou nebezpečné. Myslete na to, že vedlejší je vedlejší prostě proto, že řidič z ní připojující se na hlavní prostě musí počkat, než se bude moci připojit. Abychom si rozuměli, každý z nás se někdy ocitne na vedlejší a ocení, když ho někdo pustí, aby se připojil do pomalu se šinoucí kolony. Nejde to ale dělat na úkor těch, co stojí za vámi. Aby to bylo po všech stránkách „spravedlivé“, je naprosto nezbytně nutné zohlednit povahu provozu na hlavní silnici a na vedlejší. Pokud mám na hlavní kolonu padesáti aut a z vedlejší se chtějí připojit dvě auta, není ohleduplné, když dva řidiči na hlavní hned za sebou pustí dva řidiče z vedlejší. Co těch 48 řidičů na hlavní, co musí kvůli tomu čekat? Kvůli dvěma „obětujeme“ 48 ostatních? Jestli tomuhle někdo říká ohleduplnost, tak to se tedy neshodneme. Nemohu být, dle mého názoru, ohleduplný ke dvěma, ale současně bezohledný k dalším 48mi.

S Ferrari, Porsche a Lamborghini na okruhu

Zobrazit všechny fotografie

Dovolím si předestřít svůj vlastní princip. Spravedlivé podle mne je v té koloně vzít počet aut na hlavní děleno počtem aut na vedlejší a tímto poměrem to pouštět. Ve výše popsaném případě projede nejprve 25 aut, co jedou po hlavní a 26. pustí jedno auto z vedlejší, pak projede zbývajících 25 z hlavní a pak projede to z vedlejší. Ale ne že je ten poměr jedna k jedné, když počet aut na hlavní je výrazně vyšší než počet aut na vedlejší. Takové řešení nedává absolutně žádný smysl a je bezohledné k řidičům, co jedou po hlavní silnici a oprávněni očekávají, že budou mít přednost.

Současně ale zdůrazním, že tím nechci naznačit, že pokud bude 50 aut na hlavní a 50 na vedlejší, že se mají pouštět navzájem jeden k jednomu – tady bude nutné vzít do úvahy to, že hlavní je prostě hlavní a stanovit si nějaký jiný poměr, např. 1:3, 1:5 apod. Krajním extrémem pak jsou řidiči z vedlejší, kteří se na hlavní „rvou“ a ještě se rozčilují a troubí, když nejsou hned puštěni.

Milí zlatí, jste na vedlejší, takže musíte počkat, smiřte se s tím. Ti na hlavní vás nemusí vůbec pustit, jakkoli by bylo nepřiměřeně tvrdé, aby ti z vedlejší čekali na možnost najet věčně, a proto mi přijde jako spravedlivé shora uvedené, ale rvát se na hlavní je bezohledné. Řidiči z hlavní vás mohou pustit, ale nemusí, na to nezapomínejte. Nicméně, řidiči na hlavní, myslete na to, že hlavní silnice má nějaký smysl, je na ní určitý provoz a její vztah k vedlejší je o tom, že ti na vedlejší prostě budou muset déle počkat. Nevidím nic ohleduplného na tom jednoho pustit a desítky za sebou kvůli tomu zpomalit.

26.10.2013 5:16| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist