Beran: Dopravní značky – nechci zákazy, chci informace!

Minulý týden jsem strávil v Rakousku na horách a protože je potřeba tam nejprve dojet, absolvoval jsem cestu 460 km tam a zase zpátky i po tuzemských cestách.
beran-dopravni-znacky-nechci-zakazy-chci-informace-1100x618.jpg

Minulý týden jsem strávil v Rakousku na horách a protože je potřeba tam nejprve dojet, absolvoval jsem cestu 460 km tam a zase zpátky i po tuzemských cestách. Tyhle cesty jsou pro mne vždy vděčným zdrojem podnětů ze silničního provozu zejména na našich silnicích a i s ohledem na to, že cesta vedla v ČR i mimo dálnice a rychlostní komunikace (jel jsem po trase Písek, České Budějovice, Dolní Dvořiště) a s ohledem na moje vlastní požadavky na čitelnost cesty ve snaze dosáhnout co nejkratší doby jízdy, jsem si nemohl nevšimnout, jak neefektivní a málo výmluvné je současné dopravní značení.

Není to samozřejmě podnět nový, jenže na dálnici ho člověk nemá jak vnímat. Pokud ale chci jet optimálně rychle po silnici I. třídy, která není pořád jen rovná nebo s dlouhými táhlými zatáčkami, které snesou prakticky jakoukoliv rychlost (jako na dálnici), jsou pro mne důležité včasné a přesné informace o tom, jak silnice vypadá (tím zřetelněji takový požadavek vyvstává v jízdě v noci).Naše silnice a vůbec dopravní značení jako celek na to ovšem nejsou připraveny a odmítají řidiče pustit k vlastnímu myšlení. Typicky ten problém vzniká u nepřehledných zatáček, u kterých nemám dost informací o tom, jaké jsou. Je mi k ničemu značka omezující rychlost třeba na 70 km/h nebo výstražná „svodidla“, když nevím, jak zatáčka vypadá, jaký poloměr má, jak je dlouhá, jak utahuje apod.

Ale právě tyto informace potřebuji, abych se mohl rozhodnout, jak rychle ji projedu, jak si do ní budu najíždět apod. To omezení na 70 km/h vymyslel někdo od stolu, ale vůbec se nezabýval tím, že někdy ta rychlost bude směšně nízká a tu zatáčku bude možno projet výrazně rychleji a jindy bude i 70 moc (na sněhu, náledí, prudkém dešti, v mlze apod.).Jak rychle tu zatáčku ale projedu, musím vyhodnotit sám. Od toho jsem řidič. Informace dopravního inženýra nebo policisty o tom, že si myslí, že tu zatáčku nemám jezdit rychleji než 70, na nic nepotřebuji. Dobře totiž vím, že nezohlednili ani povětrnostní podmínky, ani technické parametry vozidla (nastavení podvozku, kvalita pneumatik, kvalita brzd) nebo schopnosti řidiče. Prostě někam dali omezení rychlosti jako řešení.

To ale žádným řešení není. Tento styl dopravního značení totiž nevede řidiče obecně k tomu, aby u řízení mysleli. To je ale zásadní problém, když značky to za nikoho neudělají, protože nemohou (a ani to není možné) předvídat všechny situace. Takže buď bude limit nesmyslně nízko, aby to postihlo všechny situace (to ale není vůbec žádné řešení), anebo se dá řidiči dostatek informací a rozhodnutí se nechá na něm.

Jako řidič nepotřebuji, aby mi někdo říkal, jak rychle v té zatáčce mám jet, ale aby mi řekl, jaká ta zatáčka je a já už si to vyhodnotím sám, tj. bude podporováno to, aby řidiči za jízdy mysleli a ne aby se tupě řídili tím, o čem si někdo myslí, že je přiměřené, ačkoliv dopravní značka nikdy tisíce situací praktického provozu nemůže postihnout.Tento příklad je jedním z mnoha ukázek toho, jak je současný systém pravidel nastavený spíš k jejich bezhlavému dodržování, místo aby podporoval samostatné myšlení a rozhodování řidičů, které jediné může z řidiče udělat dobrého řidiče a kvalitu provozu zvýšit.

Dopravní značení by tedy mělo dle mého názoru fungovat tak, aby zásobilo řidiče odpovídajícím množstvím a kvalitou informací, aniž by se snižovalo k tomu, že bude řidiči přikazovat, co má udělat. Samozřejmě pokud bude řidič tyto informace ignorovat a způsobí nehodu, ponese za to následky.

Pokud se současně zamyslím nad tím, jak by taková informace např. u značek měla vypadat, pak mne napadá kupříkladu. označit zatáčky čísly ze stupnice podobně, jako je tomu např. v rozpisech tratí v motorsportu s určitou doplňující informací (ať už textem nebo vyobrazením), ze které si budu moci načíst profil zatáčky (a nebudu tak muset činit z navigace jako dosud). Jako řidič pak budu vědět, jak moc je zatáčka ostrá, jak utahuje nebo se naopak otevírá a budu tomu moci přizpůsobit svou jízdu. Informaci o tom, že bych ji měl podle názoru někoho projet 70 km/h, ale k tomu vůbec nepotřebuji, protože, jak bylo shora už řečeno, jsou situace, kdy to bude směšně málo a naopak situace, kdy to bude nebezpečně mnoho.

20.3.2012 5:30| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist