Semafory pro omezování rychlosti – lze to vůbec?

V některých obcích se začalo využívat semaforu, aby "trestal" řidiče, který překročí určitou rychlost; dovolují takové použití vůbec pravidla silničního provozu?

Opakovaně jsem byl v Právní poradně dotazován na shora uvedený případ, kdy v některých obcích nainstalovali měřící zařízení, které je propojeno se semaforem, který sepne na červené světlo „Stůj“ pokaždé, když řidič blížící se k tomuto semaforu překročí nejvyšší dovolenou rychlost. A protože se semafory standardně používají pro řízení provozu v křižovatkách, měli nebo mají někteří čtenáři pochybnosti o tom, jestli je toto využití semaforů přípustné.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích k tomu uvádí následující:

Podle §65 odst. 1 platí:
„Světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály se řídí provoz na pozemních komunikacích nebo se jimi upozorňuje na nutnost dbát zvýšené opatrnosti.“

Podle §4, písm. c) platí:
„Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen řídit se světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály, dopravními značkami, dopravními zařízeními a zařízeními pro provozní informace.“Podle § 70 platí:
„(2) Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče

a) signál s červeným světlem „Stůj!“ povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou „Příčná čára souvislá“, „Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!“ a „Příčná čára souvislá s nápisem STOP“, a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením

(3) Při řízení provozu mimo křižovatku, například před přechodem pro chodce nebo před nepřehledným místem, platí obdobně odstavec 2.“

Podle § 78 odst. 2 platí:
„Dopravní značky, světelné a akustické signály, dopravní zařízení a zařízení pro provozní informace se smějí užívat jen v takovém rozsahu a takovým způsobem, jak to nezbytně vyžaduje bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích nebo jiný důležitý veřejný zájem.
Jak vyplývá ze shora uvedených ustanovení, zejména §70, předjímá zákon o  provozu na pozemních komunikacích využívání semaforů i mimo křižovatky, tj. lze je využít i mimo řízení provozu na křižovatkách. Pokud tedy obec nebo kraj (podle typu komunikace) a po projednání s Policií ČR rozhodne o umístění a využití semaforu tímto způsobem, nejedná se o postup v  rozporu se zákonem.

Přesto by úřady měly dbát na výše uvedené principy a umisťovat takové semafory jen tam, kde to skutečně a  odůvodněně vyžaduje bezpečnost silničního provozu (to samozřejmě platí i  pro dopravní značky).

23.2.2012 8:35| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist