Zákon a tzv. povinné zimní pneumatiky

Zákon a tzv. povinné zimní pneumatiky

Rady a tipy | vydáno 8. 12. 2016

Velikost textu: a a a

Od 1. listopadu pro nás zákonodárci přichystali povinnost jezdit na zimních gumách, pojďme se podívat na některé (v poslední době) často kladené otázky.

Pozn. redakce: Je tady opět období výměny letních pneumatik za zimní pneu. Připomeňme si opět, co na to říká zákon.

Obecně jsem se k tématu novely zákona o provozu na pozemních komunikacích zakotvující novou povinnost mít nazuté zimní pneumatiky vyjadřoval, když tato novela byla přijata, ale protože je to už nějaký čas a protože dotazy do právní poradny se na toto téma množí, bude dobré si některé aspekty oživit.

DOPORUČUJEME: Speciál o spotřebě paliva - vše, co musíte vedět

Nejprve uvedu, že jezdit v zimě na zimních pneumatikách, tj. na pneumatikách s odpovídajícím zimním dezénem a dostatečným vzorkem považuji za naprostou samozřejmost, a to hlavně proto, že snad každý jen trochu pozorný řidič dokáže vypozorovat na sněhu rozdíl v trakci mezi zimní pneu a letními pneumatikami a to, že si na zimních gumách může dovolit např. na sněhu jiné věci než na letních.


Nicméně, jak asi čtenáři mých článků vědí, nejsem příznivce prakticky jakékoli reglementace, takže stanovovat nové povinnosti tam, kde by měl úřadovat zdravý rozum, nepovažuji za šťastné a jakkoli přínosné. Jak si dále ukážeme, stejně je ta právní úprava bezzubá a k ničemu.Řekl bych, že nově stanovená povinnost používat zimní pneumatiky za zákonem stanovených podmínek je takovou pěknou ukázkou toho, že právo prostě nemůže být nástrojem na řešení pestrých životních situací a že touhou po sociálním inženýrstvím vedená snaha zaškatulkovat myriádu odstínů každodenní reality do několika slov se nutně musí minout účinkem. Hned si ukážeme proč.


§41a zákona č. 361/2000 Sb.:“
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud:

a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo

b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N 2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.

(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.“ad odst. 1, písm. a)


Formulace prvního z případů, tj. situace, kdy se na silnici vyskytuje souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, sice bude pro represivní složky snazší pro interpretaci, ale ani tady nemají zrovna na růžích ustláno.

Na první pohled je totiž zřejmé, že hlavní interpretační obtíže nastanou ve vztahu k „souvislé vrstvě“, což je pojem, který bude nutno vyložit. Znamená to místo, kde je všude na komunikaci sníh, led nebo námraza? A jak velká nesouvislá plocha to může max. být? A ve kterém místě? Hezká snaha zákonodárce, ale snad kromě vánice, kdy ještě neprojel pluh, si to moc neumím představit.

Čtěte také: Autoweb speciál - zima 2012
Všechno, co bystě měli vědět o zimě, zimním ježdění a provozování aut. To nejlepší z článků Autowebu na zimní téma.

ad odst. 1, písm. b)

Tady už byl zákonodárce vysloveně zoufalý. Ostatně vzpomeňme na to, jak si naši zákonodárci lámali hlavu nad tím, jak tuto podmínku v minulosti nadefinovat a pro změnu uvažovali o nějakém teplotním minimu, pod které by taková povinnost vznikla, s čímž by byly spojeny těžko překonatelné obtíže.U tohoto ustanovení nedopadl zákonodárce o mnoho lépe. Takto vágně a neaplikovatelně stanovenou formulaci aby člověk v zákoně pohledal. Bez bližšího stanovení, co si zákonodárce představuje pod onou „předvídavostí“ řidiče, je aplikace takového ustanovení prakticky odsouzena k nezdaru, protože neexistuje měřítko toho, na základě čeho má řidič danou informaci zjišťovat, kde, v jakém rozsahu apod.Je to jen klasická ukázka toho, kam může dospět touha upravit kde co a jak to nefunguje. Zákonodárce si měl ušetřit čas věnovaný této úpravě na něco smysluplnějšího, protože postihnout to, co postihnout chtěl, takto nelze a nelze to prakticky ani jinak, tedy ledaže bychom se chtěli „utopit“ v moři kazuistik.

Fotogalerie Testování zimní pneu

Zobrazit všechny fotografie

Zákonodárce na to bohužel jde s typickou naivní představou, že to do zákona „nějak“ popíše, ale zcela ve své snaze selhává.


Klikněte: 10 rad, jak si snadno přezout auto svépomocí
Spoléháte raději na své "zlaté české ručičky", než abyste utráceli zbytečně za pneuservis?

Mnohem efektivnější by totiž bylo soustředit se na následky. Pokud řidič situaci podcení anebo naopak přecení své síly a vlivem jeho jednání pak dojde např. k dopravní nehodě, nechť za to nese odpovídající odpovědnost, která jej poučí, ale dopředu se snažit všechno zaškatulkovat do zákona je nesmysl. Tento případ ukazuje meze právní reglementaci úplně jednoznačně a zákonodárce by měl konečně pochopit, že některé skutečnosti prostě smysluplně upravit nejde a je nutné spoléhat na zdravý rozum řidičů. A tam, kde nepomůže, to zákon stejně nespasí.

CO BY VÁS JEŠTĚ MOHLO ZAJÍMAT:






Komentáře ke článku

  • spokojenost s novelou Zobrazit
    31. 10. 2011, audis
  • spokojenost s novelou Zobrazit
    31. 10. 2011, audis
  • spokojenost s novelou Zobrazit
    31. 10. 2011, audis
  • spokojenost s novelou Zobrazit
    31. 10. 2011, audis
  • audis Zobrazit
    31. 10. 2011, s novelou spokojen
  • A je to. (copyright Mat a Pat) Zobrazit
    31. 10. 2011, m2
    • Re: A je to. (copyright Mat a Pat) Zobrazit
      31. 10. 2011, Tomáš Beran
      • Re: Re: A je to. (copyright Mat a ... Zobrazit
        1. 11. 2011, m2
  • na hraně Zobrazit
    31. 10. 2011, spooon
  • Opět o ničem Zobrazit
    2. 11. 2011, Bubák
    • Re: Opět o ničem Zobrazit
      2. 11. 2011, Tomáš Beran
      • Re: Re: Opět o ničem Zobrazit
        3. 11. 2011, Bubák
        • Re: Re: Re: Opět o ničem Zobrazit
          5. 11. 2011, Tomáš Beran
  • Novela zákona o zimních pneu. Zobrazit
    6. 11. 2011, Honza
    • Re: Novela zákona o zimních pneu. Zobrazit
      27. 2. 2012, Doktor.
    • Re: Novela zákona o zimních pneu. Zobrazit
      4. 11. 2012, Aleš
  • 11. 2. 2012
  • 26. 2. 2012, Josef K.
  • zimáky Zobrazit
    28. 2. 2012, Jirka HKK
  • Byl bych hodně opatrný a dobře četl Zobrazit
    5. 3. 2012, želva
  • 12. 9. 2012, full
  • pekny clanek, jen to inzenyrstvim ... Zobrazit
    1. 10. 2012, Ales Pekarek
  • Nepovinně nepřezutí omezovači ohro... Zobrazit
    7. 10. 2012, Jiný pohled.
  • 8. 10. 2012, Moik
    • Re: Ne Zobrazit
      27. 10. 2013, Petr Ježek
  • Zase zákonem?? Zobrazit
    15. 10. 2012, XXX
  • Myslím, že ten zákon nemohl být na... Zobrazit
    15. 10. 2012, Doktor.
  • paragraf Zobrazit
    20. 10. 2012, Ja
  • §41a nebo §40a ??? Zobrazit
    23. 10. 2012, Milan
  • A jak to maji v Nemecku? Zobrazit
    25. 10. 2012, Vitoriung
  • A jak to maji v Nemecku? Zobrazit
    25. 10. 2012, Vitoriung
  • 26. 10. 2012
    • 13. 11. 2014, yetti z hor
  • nesouhlasím se zákonem Zobrazit
    29. 10. 2012, Vlastimil Bok
  • zimní pneu Zobrazit
    1. 11. 2012, zefirr
  • Klasika Zobrazit
    14. 11. 2012, Jan Bindr
    • Re: Klasika Zobrazit
      27. 10. 2013, Petr Ježek
  • Klasika Zobrazit
    14. 11. 2012, Jan Bindr
  • Klasika Zobrazit
    14. 11. 2012, Jan Bindr
  • Klasika Zobrazit
    14. 11. 2012, Jan Bindr
  • Zimní pneumatiky se vyplatí Zobrazit
    28. 11. 2012, carodej
    • Re: Zimní pneumatiky se vyplatí Zobrazit
      27. 10. 2013, Petr Ježek
  • zimní pneu Zobrazit
    25. 10. 2013, :-)
  • Zimáky Zobrazit
    25. 10. 2013, Luděk
  • Nežijem na Aljašce Zobrazit
    28. 10. 2013, Zdeněk
  • Arogance moci Zobrazit
    31. 10. 2013, Pavel
  • Celoroční pneu Zobrazit
    5. 11. 2013, koby
  • konečně Zobrazit
    22. 11. 2013, hrd
  • 4. 12. 2013, tom
  • Zimní pneu nad nulou Zobrazit
    6. 1. 2014, Roman
  • Tes letních gum Zobrazit
    28. 2. 2014, MartinW
    • Re: Tes letních gum Zobrazit
      10. 3. 2014, miloš
      • Re: Re: Tes letních gum Zobrazit
        10. 3. 2014, KarlFranz
  • zimaky v lete po 1 listopadu. Zobrazit
    11. 11. 2014, Miro
    • Re: zimaky v lete po 1 listopadu. Zobrazit
      14. 3. 2015, Slávek
  • Užitočný článok Zobrazit
    23. 9. 2015, Veronika25
  • není to pneumatikách ale o řidiči. Zobrazit
    28. 10. 2015, skazde
  • 8. 11. 2015, Niki
  • Souhrn povinnosti Zobrazit
    11. 11. 2015, Radim
  • Vlastní zkušenost Zobrazit
    7. 12. 2015, coolda
  • 7. 10. 2016, ewew
  • Zimní pneumatiky na všech kolech, ... Zobrazit
    9. 10. 2016, Honza
  • stačil jeden spoločný odsek Zobrazit
    10. 10. 2016, Peter_K
  • Zimní pneumatiky Zobrazit
    30. 10. 2016, Lukáš
  • zimní pneumatiky Zobrazit
    18. 11. 2016, jozin

Suzuki vyrobilo v Maďarsku tři miliony aut. Za 26 let.

Člověk za šestadvacet let stihne třeba dospět, vystudovat vysokou školu, vdát se či oženit, zplodit potomka nebo dva. Automobilka za tu samou dobu vyrobí tři miliony vozů.

Suzuki vyrobilo v Maďarsku tři miliony aut. Za 26 let.
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobry den.Ctela bych koupit auto bohuzel nema technicky prukaz ktery zanikl z zduv... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist