Máte správně uložené letní pneumatiky?

Pokud si chcete zachovat dlouhou životnost svých pneumatik, je potřeba je také správně skladovat. Podívejte se na různé možnosti jejich uložení.

Předpokládáme, že už všichni máte na svých autech každodenní potřeby přezuto na zimní pneumatiky. Máte ale sundané letní pneumatiky správně uložené? Podívejte se na možnosti, jak pneumatiky skladovat a jak je rozhodně neskladovat.

Pneumatiky bez ráfku
Pokud používáte jeden ráfek pro dvě sady pneumatik, není to z hlediska životnosti gum moc dobré, ale budiž. Je ale potřeba sundanou pneumatiku správně uložit. Podle doporučení výrobců je vhodné takové pneumatiky nejprve očistit, ale žádnými agresivními přípravky. Stačí vlažná voda s trochou mýdla. Až pneumatiky osušíte, pokuste se je opatrně zbavit kamínků a můžete použít i přípravek na údržbu pneumatik – zpravidla se prodává jako pasta nebo sprej. Zabraňuje to puchření.

DOPORUČUJEME: Co o ojetém autě prozradí pneumatiky a kola?

Samotné skladování se pak doporučuje tak, že postavíte pneumatiky na běhoun – nepokládejte je na bok a určitě ne na sebe. Nesmíte ale zapomenout na poměrně důležitou věc – aspoň jednou za měsíc uložené pneumatiky o čtvrt otáčky pootočit, aby se z nich nestala šiška. Nejhorší je pneumatiky jen tak pohodit, neboť se zkroutí a na jaře byste je mohli vyhodit – zkoucenou pneumatiku už nenarovnáte a bude nevyvážená.Přezouvání dvou sad na jednom ráfku má z hlediska ovladatelnosti a komfortu jednu velkou výhodu – pokaždé vám v pneuservisu kola znovu vyváží.

Majitelé dvou sad ráfků na tohle zpravidla kašlou a kola si vyvážit nenechají celou jejich životnost – třeba i tři nebo čtyři roky. Čest výjimkám. Nevyvážené kolo ale vibruje a nejen, že zhoršuje komfort jízdy, ale také klesá efektivita takové pneumatiky a vzroste její opotřebení. Vibrace nevyvážené pneumatiky také mohou přispět k rychlejšímu opotřebení podvozkových dílů.

Čtěte také: Zimní pneumatiky po celý rok? Proč je to špatně?

Pneumatiky s ráfkem
Jestliže přehazujete dvě sady i s ráfkem, máte při skladování větší prostor. Obecně se doporučuje pneumatiky před uložením nahustit a aspoň jednou za zimu zkontrolovat tlak, abyste pak při přezouvání na jaře nebyli nepříjemně překvapeni prázdným kolem.

K očištění gum i ráfku opět použijte pouze vodu s mýdlem. Tlakové čistění se nedoporučuje a vyhněte se agresivním rozpouštědlům. Opět můžete boky pneumatik po osušení ošetřit vhodným přípravkem.A nyní ke skladování. Pokud nemáte na zdi garáže (nebo sklepa, chodby, půdy… to je jedno) háky na zavěšení kol, můžete je položit na bok a na sebe. Dopručuje se ale kola aspoň dvakrát za zimu prohodit, aby celé období nespočívala váha tří kol na jednom. Když máte prostor, raději takto položte vždy dvě a dvě pneumatiky a aspoň jednou je prohoďte. Kola můžete i postavit, ale opět se doporučuje je aspoň párkrát za zimu pootočit.

Může se zdát, že protáčet přes zimu ve sklepě pneumatiky a kontrolovat jejich tlak je zbytečnost, ale řidič by si měl uvědomit, že pneumatika je jediná věc, která ho drží na silnici. To už si ale musí každý rozmyslet sám, co je jeho priorita – jestli ovladatelnost a krátká brzdná dráha nebo ušetření půl hodiny času za celou zimu.

30.12.2016 12:00| autor: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist