Co o ojetém autě prozradí pneumatiky a kola?

Kupujete ojeté auto? To je v pořádku, ale třeba taková drobnost jako pneumatiky vám o autě a potažmo dřívějším majiteli prozradí spoustu věcí.

Ohledně nákupu, předprodejního prověření, a vůbec ojetin obecně, jsme vám přinesli již plno užitečných rad a jak je vidět podle stále se opakujících dotazů v naší poradně, jde o téma neustále živé a aktuální. Logicky… Komplexní servis „jak na věc“ najdete v našem Speciálu o ojetinách – jak správně koupit ojeté auto. Teď tu ale máme menší příspěvek, který vám možná pomůže ve finálním rozhodování. O autě toho totiž docela dost prozradí pneumatiky a kola.

Kousance a škrábance
Ne, nemyslíme teď výsledek nějakých BDSM praktik, ale vzhled pneumatik a ráfků jako takových. Samozřejmě, že během používání auta se všechno opotřebovává a sem tam se objeví škrábanec, ale třeba kusy odesklé z ráfku, ohoblované okraje a oškrábaná pneumatika vám prozradí, že se předchozí majitel s autem příliš nepáral a nebyl moc pozorný hlavně v městském provozu a při parkování. Takové auto bude mít pravděpodobně i obouchané nárazníky, proto věnujte raději i pozornost jejich uchycení, jestli někde něco není jen na oko přilepené.

Jsou sjeté rovnoměrně?
Pneumatiky by se měly sjíždět rovnoměrně po celé své šiřce, výjimkou jsou sportovní auta s větším odklonem kol, takže u nich se může sjíždět rychleji vnitřní strana pneumatiky. Normálně by ale měl vzorek ubývat stejně, takže pokud je jedna pneumatika (hlavně na vnitřní části) nezvykle hodně sjetá, připravte se na nutné seřízení geometrie a možná i útratu do podvozkových komponent.

Rozměr
Ověřte si, jaká pneumatika má být na konkrétním autě. Nejde teď o značku, ale o správný rozměr a hmotnostní i rychlostní index. Jiné než schválené pneumatiky narušují jízdní a technické vlastnosti auta, takže se mějte na pozoru. Buď kupujete auto po někom, kdo se snažil dokázat, že on ví lépe než automobilka, co na jeho auto patří, nebo si jen nechal namluvit, že tenhle rozměr je to správné. Stejný přístup se ale může projevit i na jiných částech auta – třeba na motoru. Takže hledejte neoriginální díly a bastlení či neodborný pokus o tuning.

Nesmyslně široké pneumatiky a aftermarket tuningová kola zase svědčí spíše o tom, že s autem mohl jezdit nějaký zakřiknutý závodník a pravděpodobně dostávalo docela dost za uši. S tím by mohlo být spojené i větší opotřebování brzd, podvozku a také pozor na větší spotřebu oleje, což ale asi v bazaru jen tak nezjistíte.

Značka a typ
Kupujete od někoho třeba rodinné MPV a má obuté pneumatiky pochybné značky a kvality? Takový člověk pravděpodobně šetřil, kde se dalo, takže vedle těch nejlevnějších pneumatik vyrobených ze stlačené tmy určitě šetřil i na oleji, brzdách a obecně celém servisu vozidla. Takové auto asi nebylo ani moc často v myčce a dá se předpokládat, že ještě jezdí na původním podvozku a brzdách i s prastarou brzdovou kapalinou. Čeká vás tak investice a výměna, aspoň preventivní.

Kde je druhá sada?
Plno aut v bazarech asi bude mít ještě zimní pneumatiky, protože už se prodávajícímu nechtělo ho přezouvat. Pokud vám prodávající nabízí i druhou sadu kol, podívejte i na ní a hledejte stejné problémy – zejména se zaměřte na opotřebení, rozměr a model pneumatiky.

Čtěte také: Zimní pneumatiky celý rok? Proč je to špatně?

Samozřejmě nic z výše jmenovaného není pravidlem a klidně i za hezkými koly s novými značkovými pneumatikami se může skrývat problém. Ale nejzákladnější poučkou by mělo být, že jak se člověk staral o své pneumatiky, což je vlastně jediná věc, která ho drží na silnici, podobně přistupoval i ke svému autu.

24.1.2017 12:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist