autoweb.cz > výbava auta > pneumatiky > Pět rad, jak reklamovat pneumatiky koupené po internetu
Pět rad, jak reklamovat pneumatiky koupené po internetu
Aktualizováno: V redakci se nám sešla řada dotazů, týkajících se reklamací pneumatik zakoupených na internetu. Souvisí to určitě s tím, že „online“ nakupuje stále víc lidí a s tím také roste počet nespokojených zákazníků. Nejvíce dotazů se týkalo toho, kdo by měl platit zaslání pneumatik nazpět k prodejci. I toto najdete v našem starším článku…
Každý rok jsou to tisíce řidičů, kteří nakupují pneumatiky na internetu, v roce 2012 to podle analýzy e-shopu Pneumatiky.cz bylo 30 % všech pneumatik. Reklamace obvykle při pořizování pneumatik není častou součástí transakce, ale přesto – co když gumy po internetu koupíte a nejste spokojeni?
Tak je to jasné, nákupem pneumatik na internetu mohou řidiči dost ušetřit, samozřejmě (většinou) odpadá možnost zboží před nákupem „fyzicky“ vidět. Na rozdíl od pořízení zboží v kamenném obchodě ale získávají zákazníci možnost pneumatiky bez vysvětlování vrátit.
„Zákazníci se nemusí nákupu přes internet nijak obávat,“ říká Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz. Při reklamaci je ale potřeba postupovat rychle a neotálet.To znamená, že je třeba nevyhovující zboží je vrátit včas. Pneumatiky koupené přes internet a dodané kurýrní službou lze do 14 dnů bez udání důvodu vrátit. Některé internetové obchody nabízejí svým zákazníkům dokonce 30denní lhůtu. Pokud tedy přijde zboží poškozené, znehodnocené nebo prostě nevyhovuje, nemusí zákazníci internetových obchodů nic reklamovat. Pneumatiky jednoduše vrátí obchodníkovi a žádají výměnu zboží či vrácení peněz.
Pokud se během používání pneumatik objevily problémy a řidič se rozhodne pro reklamaci, má několik možností. Zboží může reklamovat osobně u prodejce nebo na jeho vlastních pobočkách. Internetové obchody většinou nabízí také možnost nahlásit závadu telefonicky nebo emailem na reklamační oddělení. Zákazník je pak vyzván k vyplnění reklamačního formuláře, ve kterém uvede například značku auta, počet ujetých kilometrů či pozici kola na vozidle. Prodejce tak získá přesné informace k řešení reklamace.
Kdo ale odveze pneumatiky od zákazníka? Kupující nebo prodejce? Reklamované pneumatiky si odveze zpátky přepravce internetového obchodu! Tedy, možností, jak reklamované pneumatiky zaslat zpátky prodejci, existuje několik. Pokud je v blízkosti zákazníkova bydliště provozovna internetového obchodu, může zákazník předat zboží osobně přímo na reklamačním oddělení.
Ušetří tak čas strávený balením pneumatik. Internetové obchody však většinou mohou zákazníkovi nabídnout služby svého přepravce. Odběr pneumatik se pak realizuje přímo v místě zákazníkova domova či zaměstnání. Jediné, co musí tento zákazník udělat, je přichystat zabalené zboží spolu s reklamačním protokolem a průvodním dopisem.A je tady další otázky, kdo hradí poštovné při reklamaci?
Odpověď je jednoduchá… Poštovné při reklamaci platí vždy prodejce. To vychází ze zákona, a prodejce hradí i v případě, že reklamace zákazníka nebude uznána. Při volbě přepravy se však vyplatí být opatrný. Uhrazeny bývají totiž pouze nejnižší možné náklady k odeslání zboží. Pokud například Česká pošta umí transportovat sadu gum za tři sta korun, tak by bylo bláhové očekávat, že prodejce uhradí bez mrknutí oka několikanásobně vyšší cenu, pošlete-li sadu z Aše do Zlína taxíkem.
Důležité je, a to je potřeba říct na závěr znovu, že s reklamací není vhodné otálet, a že tady jsou také lhůty, během kterých musí prodejce ze zákona zareagovat. Pokud tedy nevracíte zboží, ale reklamujete, musí prodejce podle zákona reklamaci převzít a do 30 dnů rozhodnout o výsledku.
Má také povinnost informovat zákazníka o vyřízení reklamace. V případě, že reklamace byla uznána a šlo o neodstranitelnou vadu, může si zákazník vybrat, zda chce vrátit peníze, nebo vyměnit zboží a prodejce musí přání vyhovět. Pokud zákazník upřednostní vrácení finanční částky, má na to prodejce opět 30 dní.