Ford Mustang 5.0 V8 GT Fastback: Automat, nebo manuál?

Americký vidlicový osmiválec si o automatickou převodovku s hydroměničem vyloženě říká, nebyla by to ale škoda, když manuál je ve Fordu Mustang tak skvělý?

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.6

Radosti

  • Charakterní motor s dostatkem výkonu a slušnou spotřebou při uvolněné jízdě
  • Skvělá ovladatelnost v kombinaci s poddajným komfortem
  • Moře stylu, historický odkaz a sexy vzhled, který nikdy nezestárne
  • Mezi sportovními vozy poměrně velký kufr a místo vzadu

Starosti

  • Manuální převodovka je subjektivně o kousíček lepší
  • Automat má občas vražedné sklony
  • Interiér není kvalitní, ale odpustíte mu drobné chyby
  • Musím ještě opravdu něco hledat?

Ford Mustang současné generace jednoznačně patří mezi nejlepší sportovní auta všech dob! Dříve vysmívaný svalovec, kterému akorát praskalo tričko na vzedmutém hrudníku, se nyní přeměnil v opravdu schopné sportovní auto evropského střihu. Pořád je to ta pravá americká kára s hřmotným vidlicovým osmiválcem pod falicky předlouhou kapotou, jenže je tu mnohem víc než jen charakterní motor a sexy vzhled. Tohle auto prostě zatraceně dobře jezdí! Za něco málo přes milion korun neexistuje mnoho lepších sporťáků, do kterých byste mohli usednout. Potvrzují to i rekordní prodeje nejen ve světě, ale také u nás.

Už jsem řídil 5.0 V8 GT jak s karoserií Fastback, tak Convertible. Pokaždé ovšem s manuální převodovkou (ostatně tak je to správně). Jak ale funguje Mustang s automatem? To je otázka, na kterou jsem doposud neznal odpověď. Pokud jste lenoši, pozorně naslouchejte a zjistěte, jestli volbou automatu nepřijdete o značné kouzlo Mustanga.

Interiér

Dovnitř jsem se posadil už mnohokrát, ale pokaždé to na mě dýchne. Retro kam se podíváš! Páčkové přepínače, velká kolečka na rádiu, charakteristický volant a hlavice řadicí páky nebo dvojice kšiltů palubní desky. Ze všeho nejvíce zbožňuji nápisy na otáčkoměru a tachometru Revolutions per Minute a Ground Speed. Palubní počítač vám pak ukáže o motoru úplně všechno – teplotu oleje, převodovky, hlavy válců a nasávaného vzduchu, dále tlak oleje, podtlak v sání anebo stechiometrický poměr. A ještě dobíjení, samozřejmě. Takové drobné detaily, které ale moc potěší, zvláště v době, kdy vám mnohá sportovní auta sotva ukáží teplotu vody na kontrolce…

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Kvalita zpracování ze všeho nejvíc připomíná kinder vajíčko. Zvláštní, přitom v USA je prodej čokoládové pochutiny s hračkou uvnitř zakázaný, tak tedy nevím, kde brali tvůrci inspiraci. Ale na kvalitu interiéru to nejezdí, že? Vlastně svým způsobem to k tomuhle autu tak nějak patří a mnohé mu odpustíte. Pro většinu domácích zákazníků jsou hlavní kožené sedačky a dobře hrající audio, které také dostanete. Jasně, že si pokaždé pouštím soundtrack z Bullitta! Ice Pick Mike je nejlepší skladba, pokud byste nevěděli, co ve „Stangu“ poslouchat. Také se tu dobře usadíte a na dlouhou kapotu nahlížíte hodně svrchu, takže vidíte, kam až sahá. Sexy! Absolutně na ní zbožňuji ty dvě trojúhelníkové boule! Vzadu je to s místem horší, hlavně na hlavu, kterou si cestující vylomí, ale na nohy celkem dobré. Zato kufr je na poměry sportovních kupé přímo gigantický!

Pohon a spotřeba

Motor je prostě skvostný! Velká atmosféra ze staré školy. Při každém startování se jí nemůžu nabažit. Hlavně zastudena, kdy zatáhnete za ledovou kliku, sklouznete dovnitř, ale nedovřete úplně dveře, aby k vám basy vysokého a nepravidelného volnoběhu lépe pronikly. Škoda, že nemůžete volit klasický klíček, přece jenom probouzet takovou obludu prostě musíte otočením zápěstí! Je to jakýsi rituál. Výkonu má motor tak akorát, aby to nebylo málo, ale ani přehnaně mnoho. Charakter by pak mohl rozdávat v nějaké charitě pro hybridy, elektromobily a downsizované tříválce. V nízkých otáčkách si jen tak lenivě pobublává, ve středních otáčkách se rozezní všemožné chrčení přímo od motoru víc než od výfuků, což se už v dnešní povrchní době moc nenosí, a omezovač v sedmi tisících vám zježí všechny chlupy na zádech!

„Charakter by mohl rozdávat
v nějaké charitě pro hybridy, elektromobily
a downsizované tříválce.“

Škoda automatu, který vás k němu prakticky nepustí, ale jen o pár set otáček. Jinak nelze šestikvaltu původem z Rangeru co vytýkat. Hydroměnič se k humpoláckému osmiválci dokonale hodí, jemně se rozjíždí a hladce také řadí, i když pomaleji, než by to dokázala dvouspojka. Jistá zdrženlivost ovšem k charakteru Mustanga zkrátka patří. Zařaďte déčko a prostě nechte automat dělat svoji práci. Jenom pozor na prudké zrychlení, kdy zmateně podřadí ne vždy s dokonalým meziplynem a na mokru se klidně roztočíte dřív, než si toho ospalá stabilizace vůbec stihne všimnout. Kdysi jsem četl o Chevroletu Corvette C4 s automatem, který tam klidně ve stovce strčil jedničku. Uprostřed zatáčky! Takhle brutální automat v Mustangu není, ale občas musíte za tu změť plošných spojů trochu myslet, což u klacku se spojkou vlastně děláte sami za sebe. Ještě štěstí, že ve sportovním režimu můžete pádly podržet konkrétní rychlost, takže vám převodovka nebude kecat do řazení. Zrovna v tomhle autě je to ovšem takový divný pocit – asi jako jíst hamburger příborem. V rychlosti spotřeba – papírově je o něco nižší s automatem, já jsem ale jezdil spíš za trochu víc. Za celý týden 17,8 l/100 km, ovšem nevybíravě a také na okruhu. Zvolněte ovšem na okreskovou stovku a rázem pojedete za devět litrů, tedy stejně jako s manuálem. Ve městě pak počítejte minimálně s patnácti litry.

Ovladatelnost

Mustang jezdí skvěle, to jsme si dokázali už mnohokrát předtím. Podvozek je akorát přilnavý a hezky vyvážený, přitom přes všechnu svoji tuhost i poddajný. Plomby ze zubů vám nevytřese i když trefíte ošklivou nerovnost, naopak na rozbité okresce neodskakuje a hezky pohlcuje všechny trhliny a zvlnění povrchu. Velikost auta vás může odrazovat od výletu na závodní okruh, ale ani tady se Mustang necítí nesvůj. V ostřejším tempu se mírně projeví jeho vyšší hmotnost přesahující 1,7 tuny, kdy se podvozek začne mírně naklánět, ovšem předek není nikterak těžkopádný a nedotáčivý – vždy na ochotně poslechne vaše pokyny volantem.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Snad jediné opravdové zklamání pochází od řízení, které má dlouhý převod a nulovou zpětnou vazbu. Hlavně když načnete driftovat, zprvu budete mít pomalé ruce a budete dostávat nepěkné facky, ale po čase se do toho dostanete. Zvyknout si musíte i na velkou setrvačnost, díky které Mustang někdy klouže víc, než si zrovna přejete, hlavně když to přeženete s plynem a bez spojky nemáte situaci jak zachránit. Jakmile se však dostanete přes tyto charakterové vlastnosti, Mustang se vám vryje pod kůži a začnete s ním vyvádět skopičiny s prstem v nose. Ben Collins, známý filmový kaskadér a bývalý The Stig z pořadu Top Gear, nikoliv nadarmo prohlásil, že je to nejlepší kaskadérské auto. S tím musím jedině souhlasit.

Verdikt

Měli byste tedy stále toužit po manuální převodovce, anebo spíš sáhnout po automatu? Záleží na preferencích. Já bych určitě trval na manuálu, protože je tak skvělý – dokonale přesný a mechanicky hutný! Včetně spojky, která je přirozeně tuhá a má skvělý odpor. Automat ale není vůbec špatný, co víc, je dokonce dobrý, a pokud chcete Mustanga používat více na každodenní ježdění, naprosto vám budu rozumět. Mě to poskakování po ucpané Praze už také nebaví… A navíc bublání osmiválce rozmělněné prokluzem hydroměniče má také svoje nezpochybnitelné kouzlo. Pokud jste ale puristé a chcete ten nejryzejší zážitek, raději ušetřete 50 000,- korun a skočte do manuálu. Dostanete nečekaně výtečné sportovní auto!

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)4951
Kompresní poměr11,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)92,2 x 92,7
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolazadní, samosvorný diferenciál
Podvozek
Pneumatiky vpředu255/40 R19 Nokian WR A4
Pneumatiky vzadu275/40 R19 Nokian WR A4
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)310 / 421 v 6500
Točivý moment (Nm)530 v 4250
Výkon/hmotnost (k/t)243
0-100 km/h (s)neuvedeno
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)18,0 / 8,2 / 12,0
Objem nádrže (l)61
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4784
Šířka (mm)1916
Výška (mm)1381
Rozvor náprav (mm)2720
Provozní hmotnost (kg)1732
Celková hmotnost (kg)2087
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)-
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)408 / -
Ceny
Základní cena modelu1 065 000,- (2.3 EcoBoost 317 k)
Základní cena test. verze1 190 000,- (5.0 V8 GT 421 k)
Cena testovaného vozu1 240 000,- (5.0 V8 GT 421 k aut.)
12.1.2017 3:55| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist