Test Ford Mustang 5.0 V8 Bullitt: King of Cool

Po 50 letech od vzniku jedné z nejikoničtějších filmových honiček všech dob jsme usedli za volant Fordu Mustang Bullitt, který vznikl na počest legendárního filmového auta. Jaká je speciální edice už tak perfektního sportovního kupé?
img_5543a-kopie-1100x618.jpgCelá galerie 31 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.4

Americkou detektivku Bullittův případ z roku 1968, ve které Steve McQueen ztvárnil roli drsného policajta Franka Bullitta, zná snad každý automobilový nadšenec. Už jenom kvůli legendární automobilové honičce mezi zeleným Fordem Mustang GT 390 hlavního hrdiny a černým Dodgem Charger záporáků.

Přestože je to honička z dnešního pohledu možná trochu nudná a nepříliš akční, na vrchol bezpočtu žebříčků nejlepších honiček všech dob se vyšplhala díky velké míře autenticity. Nejenže z pochopitelných důvodů neobsahuje žádné speciální počítačové efekty, na svou dobu byla celkem revoluční z hlediska velmi profesionálního přístupu tvůrců.

Drtivou většinu záběrů navíc odřídil sám Steve McQueen, který platil za brilantního řidiče, což se už dnes mezi herci příliš nenosí (všechna čest třeba Rowanu Atkinsonovi). V démonickém Chargeru mu jako jeden ze záporáků sekundoval Bill Hickman, věhlasný řidič kaskadér svojí doby. Parádní hudební podkres ve stylu bebop jazz zkomponoval geniální Lalo Schifrin. A celé to režíroval Peter Yates, kterého si McQueen vyhlédl, když zhlédl tehdy rok starý film Robbery na motivy Velké vlakové loupeže s podobně laděnou honičkou.

San Francisko jako kulisa potom samo o sobě funguje jako dostatečný tahák, abych se na tenhle snímek podíval pokaždé, kdy se mi zasteskne – podle mého názoru – po nejkrásnějším městě na zeměkouli, přestože je dílo samotné relativně béčkovou detektivkou. Jednoduchá jednohubka s naprosto strhující atmosférou ale funguje dodnes.

A teď se můžu alespoň na chvíli cítit jako sám „King of Cool“. Ford se totiž rozhodl k 50. výročí uvedení snímku vyrobit speciální edici Mustangu, která se odkazuje na filmovou GT 390. To ale jistě víte. Klasická temně zelená barva, černé pětipaprskové ráfky a několik znáčků Bullitt jsou jasným poznávacím znamením. Vypadá prostě dokonale a tohle je přesně kombinace, do které bych Mustanga oblékl, i kdyby neexistovala verze Bullitt.

Změny se udály i pod kapotou, i když ne příliš velké. Je tu otevřený filtr sání a mírně vyladěná řídicí jednotka motoru, která se postarala o 9 koní a vyšší špičku. Americká verze se navíc chlubí ještě větším výkonem, lehčími vnitřnostmi a setrvačníkem nebo rozpěrou mezi předními tlumiči, evropští zákazníci ale nemusejí zoufat. Výkonu má Bullitt opravdu dostatek. V deštivém prostředí na zimních pneumatikách má stabilizace co dělat. Stačí se chovat jenom trochu neopatrně a klidně to pošlete do škarpy.

Doteď mám sevřené půlky, když se mi zničehonic na trojku při plném plynu zvlnila záď natolik, že jsem to málem dotáhl na vrchol týdenní hitparády YouTubu. Se zapnutou stabilizací! S plynem tak musíte hodně opatrně, zvlášť v tomto počasí, ačkoliv výkon graduje pěkně lineárně a převody jsou extrémně dlouhé. Fenomenální lačnost motoru po otáčkách a burácení výfuků, které v San Francisku snad musejí zakázat, protože by vyvolalo zemětřesení, si tak užíváte na velmi tenké hranici zákona. Vždyť jedničku vytočíte skoro do 90 km/h a dvojku do 135 km/h!

Kouzlem Mustangu ovšem je, že si dokonale vychutnáte i vyloženě vyhlídkovou jízdu na spotřebu. Za podmanivého pobublávání osmiválce kolem patnácti set otáček a se stovkou na rychloměru umí jezdit klidně za 8,2 l/100 km. Po městě se potom s trochou snahy vejdete do 15 litrů. Což je dokonce méně, než říkají oficiální čísla!

Navzdory pověrám, které kolují o vozech americké provenience, zejména ohledně jejich ovladatelnosti, funguje Bullitt, potažmo i standardní Mustang, velmi obstojně. Stále cítíte obrovskou hmotu, tohle není žádný lehkonohý evropský sporťák, můžete ji ovšem velmi snadno ovládnout. Mustang ale potřebuje hodně pevnou a rozhodnou ruku, protože umí snadno kousnout, pokud to přeženete se sebevědomím. Nicméně právě snadno dostupný a čitelný výkon společně se slušně odladěnou ovladatelností činí z Mustangu velmi hravé auto, ve kterém objevíte náramnou hračku.

Podvozek je schopný vygenerovat obstojné množství přilnavosti, zároveň je také dokonale vyvážený, takže čumák netrpí na nedotáčivost a přetáčivost je zase krásně čitelná. Jenom musíte stále počítat s enormní setrvačností, když jej pošlete bokem. Řízení stále postrádá zpětnou vazbu a volant tak slouží spíš ke směřování předních kol, než jako horká linka žhavých informací o dění pod koly. Připadá mi ovšem, že je řízení Bullitta o kousek rychlejší a přesnější, než je tomu normálně.

Naopak řazení je stále naprosto pohádkové – krátké, přesné, mechanické a s krásnou bílou koulí. Desetistupňový automat do Bullitta neobjednáte, což je dobře, nejen proto, že automat je dost vágní, ale hlavně proto, že tohle auto je dělané pro pořádné chlapy, ne pro hipstery, kteří se chtějí producírovat po Pařížské! I když, díky sice velmi tuhému, avšak stále relativně pohodlnému podvozku by klidně mohli. Stejně skvělé jsou i brzdy Brembo. Zpočátku si na ně musíte zvykat, jelikož jsou pekelně ostré, při svižné jízdě ale oceníte jejich tuhý chod a možnost precizně dávkovat účinek.

Když jsem nakousl interiér, změny jsou předvídatelné a jednoduché – tmavě zelené obšívání, plaketa na palubní desce, logo na volantu a ona bílá koule řazení. Zbytek je normální, takže nečekejte prvotřídní kvalitu materiálů ani zpracování, ale tuhle kapitolu jsme si už snad jednou vysvětlili. O kráse interiéru Mustang rozhodně není, a co ztrácí na vnímané kvalitě, dohání zase stylem. Retro tu dýchá z mnoha detailů, ale trochu si nemohu zvyknout na kombinaci s digitálními přístroji.

Chápu, že Mustang musí jít s dobou, a digitální budíky mají krásnou grafiku a spoustu volitelných režimů včetně možnosti zobrazit tři libovolné údaje o motoru (bohužel, teplota oleje tu chybí, přestože před faceliftem tu byla), ale přesto jsem spíš zastáncem klasiky. Dvojice tubusů s mechanickými budíky a nápisy Revolutions per Minute v otáčkoměru a Ground Speed v rychloměru měla zkrátka styl. Do očí bijí i ovladače klimatizace, multimediálního systému nebo páčky pod volantem z moderních Fordů v kombinaci s retro detaily, jako jsou ovládání rádia a nebo páčkové přepínače. Ale to by potom Mustang nemohl stát 1,25 milionu…

A pak mám s přímo s Bullittem ještě jedno naprosto nedůležité, leč podvědomí hryzající trápení – samotný název Bullitt. Je příliš hipsterský. Chápu, že je marketingově snáz uchopitelný název filmu, ve kterém auto účinkovalo, a také navazuje na předešlé dvě generace speciálních verzí, jenže pořád si myslím, že by mu víc slušelo GT 390. Tedy označení, které nesl původní Ford Mustang z filmu. Ale to je jen taková nedůležitá prkotina.

Ford Mustang Bullitt je zkrátka parádní kára minimem chybiček, které mu ovšem mile rádi odpustíte. A přestože z funkčního hlediska speciální edice Bullitt nepřináší příliš mnoho vylepšení, už jenom proto, že pokaždé v Mustangu poslouchám soundtrack z Bullitta, je tohle přesně ta verze, kterou musím mít. Mustang je prostě krásný, stylový, řidičsky přitažlivý, relativně prostorný a za rozumné peníze. Prostě stále jedno z TOP 3 nejlepších sportovních aut dnešní doby!

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)neuvedeno
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzin, min. 95 okt.
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)4 951
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolazadní, samosvorný diferenciál
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)338 / 459 v 7 250
Točivý moment (Nm)529 v 4 600
Nejvyšší rychlost (km/h)neuvedeno
Spotřeba paliva (l/100 km)18,8 / 8,7 / 12,4
Objem nádrže (l)61
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 784
Šířka (mm)1 916
Výška (mm)1 381
Rozvor náprav (mm)2 720
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)-
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)408 / -
Ceny
Základní cena modelu1 134 990,- (2.3 EcoBoost 290 k)
Základní cena test. verze1 284 990,- (5.0 V8 450 k)
Cena testovaného vozu1 419 990,- (5.0 V8 Bullitt 459 k)
16.1.2019 10:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist