V létě ohrožují pneumatiky vysoké teploty. Co s tím?

V létě dosahují někdy teplotní maxima extrémních hodnot a to nesvědčí jak řidičům, tak technice. Jaká že rizika hrozí pneumatikám a jak se jich vyvarovat?

Vysoké letní teploty pneumatikám příliš nesvědčí, dlouhodobé vystavení pneumatik ultrafialovému záření zkracuje jejich životnost. Teplota také způsobuje rozpínavost materiálu, jak vlastní hmoty pneumatiky, tak vzduchu uvnitř obutí, a nárůst tlaku v pneumatikách při vysokých teplotách může v konečném důsledku vést k jejich poškození či dopravní nehodě způsobené změnou jízdních vlastností.

Takže co se s tím dá dělat? Pokud nemusíte, tak byste neměli pneumatiky nechat v létě na pospas slunečnímu záření. Tak třeba parkování auta na místě, do kterého se celýž den opírá slunce, zaručeně urychlí proces stárnutí.

Podle odborníka z internetového obchodu Pneumatiky.cz, Vojtěcha Schwangmaiera, působením UV záření ztrácejí pneumatiky svoji pružnost a po delší době dochází ke vzniku mikrotrhlin na bočnici pneumatiky. Z pryže pneumatiky se totiž postupně uvolňují antioxydanty. Takže optimální je tedy zaparkovat v chladné garáži. Nebo alespoň ve stínu.Teplota má výrazný vliv na tlakové zatížení pneumatiky, to je jasné. Když ohřejete hmotu, začne se rozpínat.

Řečí čísel tu máme u osobních aut změnu tlaku v pneumatice přibližně o 10 kPa na 10 °C. Je tedy v létě zapotřebí tlak před jízdou měřit a sledovat. Pokud tlak plynu překročí díky vysokým letním vedrům doporučenou hodnotu, guma bude přehuštěná a my víme, díky praxi na závodním okruhu a nekonečným chvílím s kompresorem a měřákem, co to znamená.

Při přetlakování dochází ke změně plochého tvaru běhounu na oválný, guma se stává nepružnou, nedostatečně kopíruje terén. Jízda je tak nekomfortní, zvyšuje se hllučnost pneumatik a co je horší, klesá grip. A jistě, ve středu běhounu se více sjíždí vzorek. Ve zkratce tedy v létě nezanedbávejme sledování tlaku v pneumatikách, pracujme s ním v závislosti na okolních teplotách, snažme se parkovat v garážích a nebo aspoň chraňme pneumatiky před přímým slunečním zářením. Ušetřené peníze za novou sadu pak investujme, třeba sami do sebe.

12.6.2017 8:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist