autoweb.cz > poradna > Nejčastější dopravní přestupky cyklistů
Nejčastější dopravní přestupky cyklistů
Abych nepsal pořád jenom o autech, jejich řidičích a chybách, které za volantem dělají, rád bych se dnes na chvilku zastavil u cyklistů a jejich vlastních prohřešků. Psát se to bude snadno, protože taky patřím mezi nadšené bikery, takže u některých přestupků postačí zalovit ve vlastní paměti.
1) Způsob jízdy
Velkou skupinu obvyklých přestupků cyklistů tvoří porušení pravidel týkající se způsobu jízdy, zejména:
– jízda po chodníku (jakkoliv chápu, že např. v Praze je to někdy na silnicích dost nebezpečné, protože řidiči na cyklisty nejsou přivyklí);
– jízda vedle sebe nebo ve větší skupině (opravdu pravidla nedovolují jezdit po silnicích v pelotonu, takže jediný správný způsob je, milí silničkáři, pouze ve vláčku)
– kličkování mezi auty v koloně (podjíždět opatrně auta zprava sice pravidla za podmínky, že je tam dost místa a cyklista dbá opatrnosti, dovolují, ale rozhodně to nedovolují mezi nimi, tj. zleva – navíc je to vysloveně hazardování se životem, protože tam řidič cyklistu nečeká a snadno jej přehlédne)
– jízda jednosměrkou v protisměru (místy je to sice výslovně značkou povoleno, ale opět pozor, řidič tam cyklistu nemusí čekat)
– vedení psa nebo jízda ve dvou (ideální způsob, jak vystoupit nechtěně za jízdy nebo nabourat)
– vynucování si přednosti na přechodech (dokud cyklista není chodec, tzn. dokud nestojí vedle kola a to kolo vede, tak řidič nemá povinnost takovému cyklistovi umožnit přejet/přejít na přechodu pro chodce nebo přechodu pro cyklisty)
– jízda po nesprávné straně silnice (cyklista není chodec, nemůže jet tedy protisměrem)
Sazba: za vše pokuta max. do 2 000,- Kč, body se cyklistům neudělují2) Alkohol
Traduje se, že jízda na kole pod vlivem návykových látek není ani trestným činem, ani přestupkem. No, názory soudní praxe na to sice nejsou zcela jednotné v trestních věcech, u přestupků bych na to ale raději nespoléhal. O vlivu na vlastní bezpečnost ani nemluvě, protože jezdit opilý na kole je dobrou vstupenkou do márnice.
Sazba: Do jedné promile pokuta až 20 000,- Kč, od jedné promile (nebylo-li by kvalifikováno jako trestný čin) 25 až 50 000,- Kč pokuta. Zákaz řízení uložit nelze, body se cyklistům nedávají.
3) Technický stav
Jakkoliv některá pravidla týkající se technických požadavků na jízdní kola někdy nejsou až tak zásadní, jedna věc důležitá je, a to brzdy. Není samozřejmě hned nutné kupovat za 10 tisíc čtyřpístkové brzdy s plovoucími třmeny a kotouči o průměru přes 200 mm, ale mít funkční brzdy je na kole určitě základ.
Na čem ale cyklisté někdy jezdí, je až překvapující, přičemž očekávat od takových veteránů dobrou ovladatelnost a schopnost rychle a účinně zabrzdit lze jen sotva.
Sazba: Pokud by se jednalo o závadu ohrožující ostatní účastníky provozu, tak pokuta 5 až 10 tisíc, ale mám za to, že to u kol asi nikdo nedovodí, tudíž jen sankce do 2 tisíc Kč.4) Nesvícení za snížené viditelnosti
Tento prohřešek patří mezi jedny z nejnebezpečnějších, umocněný pro řidiče navíc tím, že mohou být při míjení cyklisty oslňováni protijedoucími vozidly a znamenat tak pro cyklistu mimořádné nebezpečí.
Sazba: Pokuta do 2 tisíc Kč
5) Jízda na červenou a nedání přednosti v jízdě
Jízdní kolo je sice malé a dá se mu jednodušeji vyhnout než autu, ale ani to by nemělo cyklisty navádět k tomu, aby projížděli křižovatky na červenou v nekolizním směru nebo najížděli na komunikace v přímo nekolizních směrech v domnění, že je řidič „přece objede“.
Sazba: Pokuta 2 500 až 5 000 Kč