Nejčastější dopravní přestupky cyklistů

Cyklistická sezóna už je dávno v plném proudu, pojďme se tedy podívat na nejčastější prohřešky cyklistů proti pravidlům a na hrozící sankce za ně.

Abych nepsal pořád jenom o autech, jejich řidičích a chybách, které za volantem dělají, rád bych se dnes na chvilku zastavil u cyklistů a jejich vlastních prohřešků. Psát se to bude snadno, protože taky patřím mezi nadšené bikery, takže u některých přestupků postačí zalovit ve vlastní paměti.

1) Způsob jízdy
Velkou skupinu obvyklých přestupků cyklistů tvoří porušení pravidel týkající se způsobu jízdy, zejména:

jízda po chodníku (jakkoliv chápu, že např. v Praze je to někdy na silnicích dost nebezpečné, protože řidiči na cyklisty nejsou přivyklí);
– jízda vedle sebe nebo ve větší skupině (opravdu pravidla nedovolují jezdit po silnicích v pelotonu, takže jediný správný způsob je, milí silničkáři, pouze ve vláčku)
– kličkování mezi auty v koloně (podjíždět opatrně auta zprava sice pravidla za podmínky, že je tam dost místa a cyklista dbá opatrnosti, dovolují, ale rozhodně to nedovolují mezi nimi, tj. zleva – navíc je to vysloveně hazardování se životem, protože tam řidič cyklistu nečeká a snadno jej přehlédne)
jízda jednosměrkou v protisměru (místy je to sice výslovně značkou povoleno, ale opět pozor, řidič tam cyklistu nemusí čekat)
– vedení psa nebo jízda ve dvou (ideální způsob, jak vystoupit nechtěně za jízdy nebo nabourat)
– vynucování si přednosti na přechodech (dokud cyklista není chodec, tzn. dokud nestojí vedle kola a to kolo vede, tak řidič nemá povinnost takovému cyklistovi umožnit přejet/přejít na přechodu pro chodce nebo přechodu pro cyklisty)
– jízda po nesprávné straně silnice (cyklista není chodec, nemůže jet tedy protisměrem)

Sazba: za vše pokuta max. do 2 000,- Kč, body se cyklistům neudělují​2) Alkohol
Traduje se, že jízda na kole pod vlivem návykových látek není ani trestným činem, ani přestupkem. No, názory soudní praxe na to sice nejsou zcela jednotné v trestních věcech, u přestupků bych na to ale raději nespoléhal. O vlivu na vlastní bezpečnost ani nemluvě, protože jezdit opilý na kole je dobrou vstupenkou do márnice.

Sazba: Do jedné promile pokuta až 20 000,- Kč, od jedné promile (nebylo-li by kvalifikováno jako trestný čin) 25 až 50 000,- Kč pokuta. Zákaz řízení uložit nelze, body se cyklistům nedávají.

3) Technický stav
Jakkoliv některá pravidla týkající se technických požadavků na jízdní kola někdy nejsou až tak zásadní, jedna věc důležitá je, a to brzdy. Není samozřejmě hned nutné kupovat za 10 tisíc čtyřpístkové brzdy s plovoucími třmeny a kotouči o průměru přes 200 mm, ale mít funkční brzdy je na kole určitě základ.

Na čem ale cyklisté někdy jezdí, je až překvapující, přičemž očekávat od takových veteránů dobrou ovladatelnost a schopnost rychle a účinně zabrzdit lze jen sotva.

Sazba: Pokud by se jednalo o závadu ohrožující ostatní účastníky provozu, tak pokuta 5 až 10 tisíc, ale mám za to, že to u kol asi nikdo nedovodí, tudíž jen sankce do 2 tisíc Kč.​4) Nesvícení za snížené viditelnosti
Tento prohřešek patří mezi jedny z nejnebezpečnějších, umocněný pro řidiče navíc tím, že mohou být při míjení cyklisty oslňováni protijedoucími vozidly a znamenat tak pro cyklistu mimořádné nebezpečí.

Sazba: Pokuta do 2 tisíc Kč

5) Jízda na červenou a nedání přednosti v jízdě
Jízdní kolo je sice malé a dá se mu jednodušeji vyhnout než autu, ale ani to by nemělo cyklisty navádět k tomu, aby projížděli křižovatky na červenou v nekolizním směru nebo najížděli na komunikace v přímo nekolizních směrech v domnění, že je řidič „přece objede“.

Sazba: Pokuta 2 500 až 5 000 Kč

18.7.2012 9:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist