Se Subaru Levorg na Nürburgring Nordschleife

Univerzální řešení obvykle nefungují, ovšem existují výjimky potvrzující pravidlo. Je Subaru Levorg jednou z nich? Pravda bude vyjevena v prostředí legendární závodní dráhy.

Výpravy na Severní smyčku Nürburgringu by se mohly zdát někomu možná obligátní, stereotypní a – i když tomu tak není – snad i všední, scénář typu „vezmeme sportovní automobil, odjedeme s ním na Nordschleife a testujeme“ by mohl jednomu zavánět rutinou. Ehm, ne, nikdy, každá výprava na Ring je unikátní a nezapomenutelná, i kdybychom tam jeli jen jako spolujezdci v nejpomalejším autě na světě a stojí za to.

I tak jsme se ale rozhodli pozměnit obvyklý formát a naši letošní závěrečnou cestu na legendární závodní okruh pojmout jinak než v minulosti. Cesta bude cílem… Ve spolupráci se Subaru ČR jsme se rozhodli pro roadtrip, který nemá být zaměřen pouze na jízdu po Severní smyčce, ale má ukázat, zda lze jedním a tím samým autem bez kompromisů, v pohodlí a bezpečí vyrazit na dlouhou cestu, a pokud na to přijde, využít ten samý vůz ke sportovnímu vyžití a řidičské zábavě.

Pokud teď myslíte na BRZ, se kterým jsme už na Ringu byli, tak jste mimo záběr, tady bychom na poli praktičnosti, v obecné rovině, protože BRZ je v reálu vůz, se kterým lze jezdit každý den, pohořeli. A to samé platí i o WRX STI, kde je jistou „nevýhodou“ jeho ultimativnost. Nebo chcete-li, tak oproti všeobecnému průměru každodenních aut, jeho spotřeba a nutnost umět je řídit. Takže tady máme (pro nás) starý známý Levorg.

Slovo starý není až tak na místě, protože jde o nový modelový rok, premiérově vybavený systémem EyeSight, o kterém bude za chvíli řeč. Teď si připomeneme, že jde o kombi se symetrickým pohonem všech kol, automatickou převodovku typu CVT a přeplňovaným benzínovým čtyřválcem s objemem 1,6 litru. Výkon pohonné jednotky je 170 koní a než abychom znovu psali to samé, nabídneme pro ty čtenáře, kteří s Levorgem ještě neměli tu čest, některý z předchozích článků.

Nový je na palubě Levorgu EyeSight, jak bylo zmíněno, takže se podíváme na něj. Pohledem Subaru jde o tzv. „komplexní bezpečnost, jejíž důležitou součástí jsou přednárazové bezpečnostní systémy s hlavním cílem zajistit, aby k nehodám vůbec nedocházelo. Proto jsme vytvořili špičkový systém Subaru EyeSight na podporu řízení. Systém je vybaven dvojicí kamer a podobně jako druhý pár očí sleduje vozovku před automobilem. Snímá barevný prostorový obraz a zajišťuje špičkové rozpoznávání obrazu, téměř stejně dobře jako lidské oči. Pomocí obrazu z obou kamer pak systém přesně určuje tvar, rychlost a vzdálenost jednotlivých objektů – rozezná nejen jiná vozidla, ale i motocykly, jízdní kola a chodce. Zjistí-li potenciální nebezpečí, varuje řidiče a podle potřeby začne i brzdit, aby napomohl vyhnout se nehodě. Systém EyeSight zvyšuje celkovou bezpečnost, částečně ulehčuje práci řidiči a obecně přispívá k vyššímu pocitu bezpečí na palubě Levorgu.“ Jinak řečeno, sytém funguje jako podpora řidiče a to v rámci bezpečnosti, i komfortu. Ještě jinak, pokud se přeneseme rovnou na dálnici z Prahy na Rozvadov, tak stačilo vyjet, rozjet se na danou rychlost, zapnout tempomat a užívat si klidné jízdy, během které auto dozorovalo jak ostatní vozy na silnici, tak jízdu v pruzích.

Podle oficiálních pramenů „technologie EyeSight nekončí tím, že pouze udržuje přednastavenou rychlost jako tradiční tempomat. Když rozpozná vozidlo jedoucí vpředu, adaptivní tempomat přizpůsobí rychlost tak, aby se udržovala nastavená vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla (systém monitoruje odstup a vzájemný rozdíl v rychlostech). EyeSight přizpůsobuje výkon motoru, řazení a brzdění, aby rychlost vašeho vozu odpovídala dopravní situaci, a to v rozmezí cca od 0 do 180 km/h. Adaptivní tempomat byl koncipován především pro použití na dálnicích, rychlostních silnicích a podobných komunikacích. Dokáže rozpoznat vpředu jedoucí vozidlo i jeho brzdová světla a následně za vás udržovat správné tempo při popojíždění v kolonách s ohledem na maximální pohodlí na dlouhých cestách.“

Co je důležité, je monitorování jízdních pruhů, tedy „pokud vás zmůže únava a začnete nezvykle „šněrovat“ silnici nebo vyjíždět ze svého jízdního pruhu, funkce varující před kličkováním v jízdním pruhu (LSW – Lane Sway Warning) se vám připomene akustickou signalizací a blikající kontrolkou. Systém LSW je však funkční pouze při rychlostech cca od 60 km/h. Jedete-li rychleji než asi 50 km/h a nechtěně sjedete až k dělicí čáře daného jízdního pruhu a chystáte se pruh opustit bez znamení o změně směru jízdy, funkce hlídání jízdních pruhů (LDW – Lane Departure Warning) se vám připomene akusticky i pomocí blikající kontrolky dříve, než z pruhu vyjedete.“

A s tím souvisí i systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu, „koncipován především pro použití na dálnicích, rychlostních silnicích a podobných komunikacích. Pomocí dvojice kamer sleduje vodorovné značení na vozovce a dokáže rozpoznat, když vůz začne vyjíždět z daného jízdního pruhu. Za rychlostí přibližně od 65 km/h pomáhá zasahovat do řízení, aby v zájmu bezpečnosti jízdy napomohl zabránit nechtěnému opuštění jízdního pruhu.“ Krátká pauza na Rozvadově měla zahrnovat tradiční tankování paliva (Levorg si říkal o nějakých deset litrů benzínu), a to i přesto, že v sousedním Německu je benzín levnější, a také doplnění sacharidů a tuků v rychlém Mc občerstvení. Dva autobusy Asiatů u pultu nakonec zrychlily naši zastávku před hranicí, která se smrskla pouze na čerpání benzínu a jelo se.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Na německé dálnici pak musíme zmínit ještě jeden prvek EyeSightu… Nekonečné kolony, poskakování v nich, a tak dále, a k tomu tady máme upozornění na rozjezd vozidla vepředu. „Pokud právě stojíte a systém EyeSight rozpozná, že se kolona opět začala hýbat, funkce upozornění na rozjezd vozidla vpředu (LVSA) dá řidiči pomocí akustického signálu a blikající kontrolky vědět, že nastal čas reagovat.“ Tolik tedy k technologické novince, jinak skutečně platí, že u Levorgu je vše při starém, tedy stále dobré a takové, jaké máme rádi. Včetně designových a karosářských prvků z WRX STI, ale to bychom se vážně opakovali. Opakováním pro nás byla i cesta přes Německo. Kolony, pomalé posunování vpřed, s občasnými volnými úseky s neomezenou rychlostí, a večerní příjezd na místo, které, ač zahaleno do tmy, na nás ihned dýchlo svým geniem loci.

Co jsme měli k večeři, co se probíralo u piva anebo kde jsme spali, to je nezajímavé, takže to taktně přeskočíme, stejně jako skutečnost, že jeden z redaktorů by měl vyhledat lékařskou konzultaci ohledně nelidského chrápání. Brzy ráno to v depu okruhu vypadalo jinak, než jak jsme zvyklí… Žádní čumilové, žádné fronty na příjezdu, žádné kolony na parkoviště. Jen pár nadšenců, kteří se vešli na přilehlé miniparkoviště, včetně blázna, který se nebál vytáhnout McLaren P1 LM i s partou mechaniků a prohnat tenhle vzácný skvost na nejnebezpečnějším závodním okruhu světa. Zajímalo by nás, jakou má sjednanou pojistku. Každopádně prázdné parkoviště slibovalo jedno – jezdit se bude opravdu hodně a abychom neprotahovali text do nekonečna dojmy a pocity z jízdy Zeleným peklem, necháme promluvit kolegu Huga za nás za všechny a shrnout dojmy z jízdy po Nordschleife.

S nedočkavostí malého kluka vyrážím k bráně, přikládám čipovou kartu k závoře a vjíždím na okruh. Zažil jsem to už tolikrát, ale pokaždé se mne zmocní mírná nervozita a vzrušení. Tohle místo má neuvěřitelně magickou auru. Také s tím nechci prásknout hned v první zatáčce. Za Tiergartenem u starých boxů se ale otrkávám a pořádně na to šlapu. Výkonu nemá Subaru Levorg na rozdávání, popravdě alespoň stovka koní navíc by tady na Ringu neškodila, co ale ztrácí na rovinkách, to dotahuje v zatáčkách. Zimní pneumatiky sice prosí o smilování a na protest proti nevybíravému zacházení stávkují, z podvozku ale cítím bohatou mechanickou přilnavost, na kterou se mohu spolehnout, a pohon všech kol, který přilnavost a stabilitu jen umocňuje. Že je to nuda? Kdepak, mám co dělat s ranní rosou, o níž nevím, jestli už místy nenamrzá, se zimními pneumatikami propadajícími pod vlivem mého nadšení zoufalství a pomalu houstnoucím provozem, který ale po chvíli zase řídne. Jedno kolo si tak užívám v naprosté samotě a vychutnávám si tak volnou dráhu a zvláštní klid na nejfrekventovanějším závodním okruhu světa.

Mohu se do toho naplno opřít a svést souboj s časem. Vím, že měření kol na Ringu si říká o průšvih, ale když já si nemohu pomoci. Pod deset minut, jinak nejedu domů! První klikatou čtvrtinou okruhu se protahuji s naprostou lehkostí a sebejistotou, jelikož se spoléhám na ten nejgeniálnější podvozek, který kdy kdo namontoval na obyčejný rodinný kombík. Pak přichází brutální klesání do Fuchsröhre, ručička tachometru atakuje dvě stě, mířím na apex, podvozek si sedá, hlava se pod náporem těžké helmy boří do krku a srdce rozsvěcí červenou kontrolku s olejničkou. Tohle byl ten vůbec nejintenzivnějším průjez Liščí norou, který jsem zažil! Mám před sebou ale ještě víc než půlku okruhu, takže není čas na kontrolu spodního prádla, a jede se dál. Podvozek stále funguje geniálně, motor funí okolo šesti tisíc otáček a převodovka kvičí stejně jako čuník před porážkou. Čekám jenom, kdy se rozletí na kusy, a tak se jí snažím ulevit alespoň manuální volbou rychlostí, což moc nepomáhá. V dlouhém stoupání za Bergwerkem se auto sotva zmůže na 150 km/h, zbývá mi tak trochu času pokochat se okolím. Barevný podzim je mým nejoblíbenějším ročním obdobím, až tady na Ringu si však uvědomuji, jak dokáže být nádherný.

To už se blížím k věhlasnému Karussellu, který podvozek Levorgu opět slupne jako malinu, a pokračuji k další klikaté pasáži, kterou projíždím téměř s cihlou opřenou o plyn. U Brünnchenu, odkud z parkoviště všichni natáčejí nejslavnější bouračky, jenom doufám, že se nestanu hlavní hvězdou večerního vysílání YouTube, přede mnou to však zvládl řidič Porsche 911 GT3, který si vylomil zadní kolo. Znamená to žlutou vlajku a ztrátu drahocenných vteřinek. V ďolíku u Pflanzgartenu si opět lámu krční páteř a nedočkavě vyhlížím obrubník, až zpoza další zatáčky vykoukne a já si to budu moci namířit přímo na něj. Čeká mě už jenom „Malý Karussell“, poslední zatáčka a cílová rovinka.

Stopky ukazují Bridge to Gantry za 9:55.86 – mise splněna! Nebýt zdržení u nehody, mohlo to být tak za devět a půl. Profík za volant by Levorg Zeleným peklem prohnal samozřejmě ještě rychleji. Přestože na výsledku vlastně vůbec nezáleží, přesto si čas nechávám do příští návštěvy v paměti hodinek. Jako vzpomínku na moji nejlepší jízdu na Ringu. Zdaleka nebyla nejrychlejší, s BRZ nebo WRX STI jsem tady létal svižněji, ale tohle bylo úplně jiné. Velmi intenzivní, na hraně, v nejkrásnějším ročním období s nezvyklým klidem na trati, který narušil jen McLarenem P1 LM v zrcátku. Subaru Levorg možná není s kompaktním motorem a bezstupňovou převodovkou nejvhodnějším strojem na zdolávání Nordschleife, ale pokud s ním jedete náhodou kolem, klidně sjeďte z dálnice. Tohle je totiž rodinný kombík s tím nejlepším podvozkem pod sluncem!

Závěr? Vlastně ani není potřeba, vše už bylo řečeno. A o tom, jak moc se nám Levorg líbí, jste už četli mnohokrát, ať už v rámci silničních testů, naší výpravy do zasněžených italských hor, anebo v rámci testování na závodním okruhu, s účastní některých z vás. A o i přes jasně ohraničené možnosti definované relativně nízkým výkonem a bezstupňovým automatem. Takže jen prohlásíme, že Levorg je unikátní a opravdu univerzální auto, které jako jedno z mála popírá skutečnost, že kompromisní a univerzální řešení nefungují. Ano, má svou cenu, možná vyšší, kterou sice ospravedlní jeho schopnosti a vlastnosti, nicméně kterou masa ovlivněná reklamou na asijské vozy s tuzemským rodokmenem nepřijme. Každopádně jako automobil, který skvěle vypadá, velmi dobře jede, je pohodlný, se sportovním akcentem a umem prohnat se pekelnou jednosměrkou v pohoří Adenau, si Subaru Levorg náš i váš zájem, a své místo na výsluní, bezpochyby zaslouží.

Hugo Kottás, Filip Rakovan, Subaru ČR

22.12.2016 6:18

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist