Se Subaru Levorg 1.6 GT-S do zasněžených Alp (a zase zpátky)

Jak vyzkoušet a otestovat praktické auto s pohonem všech kol? Nejlépe na dlouhé cestě s zastaveníčkem vysoko, vysoko v zasněžených horách.

Subaru Levorg bylo v redakci už několikrát, nicméně si velmi dobře pamatuji na jeden z prvních testů, kdy se pak čtenáři nechali slyšet, že nebyl objektivní, a vzhledem k pozitivnímu vyznění z mé strany to chápu tak, že jsem měl více kritizovat. Nebylo až tak proč, musím přiznat, že v rámci krátkého redakčního testu auto působilo opravdu velmi komplexně a neduhy, to byly spíše konstrukční vlastnosti.

Nicméně jak zjistit u auta jeho pravý charakter, objevit skryté taje, které se během nedlouhé jízdy neprojeví? Vyrazit na dlouhou a náročnou cestu. Třeba z Prahy do italského Livigna a zpátky. Jen abychom si připomněli, tak Levorg je k mání pouze v karoserii kombi, pouze s jedním motorem o jediném výkonu, pouze s jednou možnou převodovkou. Ehm, jeden alespoň neztrácí čas spekulacemi a výběrem, byť tady úvahy na téma „manuál a přeplňovaný dvoulitr“ padly už mnohokrát.

Pod kapotou Levorgu tedy pracuje přeplňovaný benzínový čtyřválec s objemem 1,6 litru, výkonem 170 koní v 4800 až 5600 otáčkách a točivým momentem 250 Nm v 1800 až 4800 otáčkách. A jedinou zmiňovanou převodovkou je pak CVT, tedy bezstupňová převodovka u Subaru nazývaná Lineartronic s přednastavenými šesti virtuálními stupni. Auto s takovou výbavou – nezapomeňme na symetrický pohon všech kol – zrychluje na stoku z nuly za 8,9 sekundy a maximálním tempem je 210 km/h.

Nejvyšší rychlost určitě dostačuje, zrychlení přímo koresponduje s automatickým řazením, ať chcete nebo ne, tak CVT potřebuje určitou chvíli na to, aby dostalo auto do tempa a i když tato verze je zásadním způsobem vycizelovaná, pružné zrychlení ve vyšších rychlostech by mohlo být lepší. Konkrétně, abych zasadil do reálií cesty, jsem kdesi před švýcarskými hranicemi dojel Mercedes ML. Řidič jel dost zbrkle, chtěl jsem ho v rámci bezpečnosti předjet a zmizet mu „z dostřelu,“ ale nešlo to.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jakkoli v zatáčkách jsem se mu lepil na paty (a bohužel neměl dost přehledu a výhledu vpřed na to, abych předjíždějící manévr bezpečně zahájil), tak na rovinkách řidič Mercedesu využíval výkonu a poodjížděl mi. Jen do chvíle, než přišla další zatáčka a on brzdil. A tak pořád dokola. Čímž se vlastně dostávám k tomu, jak moc dobrý má Levorg podvozek, jakou trakci nabízí a pokud snad docházelo ke ztrátě přilnavosti na sněhu a pásech břečky, tak to připisuji spíše zimním pneumatikám před smrtí než autu jako takovému. Strmé řízení se hodino pro rychlé manévry, jakmile se Levorg dostal do tempa, stačilo ho jen plynem držet a jet, problémem bylo, když mne někdo zpomalil, vracet se zpět k původní rychlosti bylo namáhavější, ale šlo to.

Jízdní vlastnosti ještě jednou, tentokrát při jízdách ve sněhové aréně. Levorg na ostatní ztrácel, a je nutné říct, že těmi ostatními myslím třeba WRX STI na pneumatikách s hřeby, takže to berte spíše jako povzdechnutí nad nerovnými podmínkami než výtku. Jinak na sněhu a ledu fungovalo auto velmi dobře, stačilo najít optimální rychlost, aby gumy držely a pak se jelo velmi příjemně a komfortně.

Komfortu ale nepřidala klimatizace. Nevím, jestli šlo o chybu kusu anebo systémovou záležitost, ale nastavit příjemnou teplotu v kabině nešlo, do devatenácti stupňů zima, při skoku o půl stupeň výš nepříjemné teplo. Drobnost, která na dlouhé zimní cestě nepotěší. Potěší ale velký kufr, do kterého jsme naskládali spoustu zavazadel, a pak složili sedadla,a a transportní plochu ještě rozšířili, abychom (jak je patrné v galerii), převezli kolegovi kola, která se do jeho vozu neměla šanci vejít.

Spotřeba? Bratru nějakých deset litrů, což je jistě příjemné vzhledem ke stylu jízdy a zimě, která po cestě a na místě v Livignu panovala.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Naše trasa z Praha do Livigna a zpátky byla dlouhá zhruba šestnáct set kilometrů a na tu vzdálenost se Levorg osvědčil jako příjemný společník. Který by mohl být zábavnější a hbitější (opět jsme u toho, že takový podvozek prostě zaslouží větší výkon a dravější řazení), který má své slabší stránky jež mohou utvářet charakter, ale také vadit, a které svou univerzálností jistě naplní definici auta, se kterým lze jezdit v každém počasí, na každém typu silnice, se špetkou řidičské angažovanosti. Jak už bylo řečeno dříve, Subaru Levorg není autem pro každého a v lokální konkurenci jen těžko bude hledat trumfy proti Škodě Octavii 2.0 TDI Combi a podobným šlágrům, ale „japanofila“ s vyhraněným vkusem, patřičným sebevědomím a jasně definovanými potřebami určitě zaujme a nezradí.

15.3.2016 9:41| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist