Subaru Levorg na Nordschleife: Epický výlet na nejlepší závodní okruh světa

Postavili jsme nové Subaru Levorg proti velmi nesnadnému úkolu. Jak se dokáže výjimečný rodinný kombík vypořádat s nejnáročnějším závodním okruhem světa?
img_1454-1100x618.jpgCelá galerie 46 Zdroj: archiv redakce

Foto: Autoweb.cz

Severní smyčka Nürburgringu je místo opředené legendami. Je to nejdelší, nejnebezpečnější, nejnáročnější, nesmrtelnější a nejkrásnější závodní okruh na světě. Jenom hledání superlativů by zabralo na jeden článek. Zkrátka je to naprosto úžasné místo, chrám rychlosti, do kterého by každý automobilový fanoušek měl alespoň jednou za život zavítat.

Nejlepší je, že to není vůbec žádný problém. Navíc se po takovém místě můžete úplně snadno svézt, vlastním autem a téměř kdykoliv. Přesto ale výlet na Nordschleife není jen tak. Nesmíte podcenit přípravu a výběr toho správného auta také není zrovna jednoduchý úkol.

Existuje spousta vhodných vozidel, která zvládnou okruhové ježdění – od ostrých hatchbacků za pár set tisíc po okruhové hračky za několik milionů – ale svět není tak jednoduchým místem, ve kterém může každý vlastnit alespoň jedno auto určené pro tak pokleslou zábavu, jakou je rychlá jízda spalující kvanta paliva.

Většina lidí potřebuje univerzálního dělníka, který přes týden odveze děti do vzdělávacích institucí a přiveze nákup z chrámů konzumu, aby o víkendu mohl náruživého tatínka alespoň trochu řidičsky uspokojit. Najednou se výběr vhodných kandidátů rapidně zužuje.

Subaru Levorg se nabízí jako jeden z mála univerzálů schopných splnění tohoto nesnadného úkolu. Jako kombík má spoustu prostoru, přeplňovaná šestnáctistovka dostatečnou dynamiku a symetrická čtyřkolka zase jistotu za všech okolností. A navíc s vizáží WRX STI v kombíku strašně dobře vypadá. S vizuálním paketem STI, který obsahuje přední lízátko, boční prahy, zadní „difuzor“, spojler s vortex ploutvemi a kola přímo z modelu WRX STI, vzbuzuje obdiv. Několikrát jsem byl „vypalcován“ a několikrát tázán, kolik že to má koní.

V útrobách navíc Levorg skrývá jeden veledůležitý trumf – legendárně funkční podvozek. Tohle Subaru je pověstné svým dokonale vyladěným podvozkem, který by klidně snesl dvojnásobnou porci výkonu. Ostatně japonská verze nabízí i střeva právě z WRX STI. Bohužel nejostřejší verzi Levorgu si Evropané neužijí, alespoň jim zbývá ten skvělý podvozek. Přestože je všechno, jenom ne plavný. Ale nikoliv nepohodlný.

Sedm stovek kilometrů po české dálnici a německém Autobahnu probíhá v naprostém pohodlí. Chvílemi vás trochu naklepne, třeba během přejezdu ostré dilatační spáry, ale nic, co by posádku vyvedlo z míry, podvozek nedovolí. Navíc se může pochlubit příplatky od divize STI. Nechybí tu rozpěrná tyč mezi předními tlumiči, výztuhy na podvozku nebo upravená ramena zavěšení. Tohle všechno se na Severní smyčce rozhodně neztratí.

Ačkoliv nejsem zrovna příznivcem pohonu všech kol, vhod přijde i právě tato pro Subaru typická výbava. Uprostřed podzimu je totiž obloha nad Nordschleife zamračená a hvozdy lemující okruh jsou zahalené do ranní mlhy. Kupodivu je však pořád sucho, přestože předpověď slibuje typické „subaru počasí“. Jak milé překvapení, že čtyřkolka zatím nebude moc potřeba. Dokonalá trakce na výjezdu ze zatáček je ale hodně znát i na suchu. Prostě nic neřeším a daleko před koncem každé zatáčky zajišťuji plynovému pedálu dostaveníčko s koberečkem.

Myslet dopředu vyžaduje i bezstupňová převodovka Lineartronic. Přestože je odezva na plyn ve sportovním mapování plynu možná až příliš ostrá, převodovka na každé sešlápnutí akcelerátoru reaguje gumovitou prodlevou. Navíc změna jednotlivých „virtuálních stupňů“ neprobíhá zrovna nejrychleji, takže i povely pádly pod volantem putují k převodovce několik dlouhých desetin sekundy. A cestou se nějaký povel i ztratí, když vás neposlechne hlavně levé pádlo pro podřazení.

Prohánět Subaru Levorg po Nordschleife je ale velmi jednoduché. Podvozek má spoustu přilnavosti, takže nemusíte téměř brzdit, je dokonale neutrálně vyvážený, takže vám nepřivodí horké chvilky, pokud jej trochu nevyprovokujete ubráním plynu ve správný okamžik, a čtyřkolka překypuje trakcí, takže můžete stát neustále na plynu. Je to nuda? To rozhodně ne! Právě jistota pramenící z dokonalého podvozku vám dovoluje posouvat svoje hranice stále dál.

Přestože Levorg rozhodně svojí rychlostí neboří traťové rekordy, ostatně Bridge to Gantry zajíždím lehce pod deset minut, drama pramenící z toho, že se k autu můžete chovat drsně a nastřelit zatáčky způsobem, který spolujezdcům přivádí nevolnost, je natolik opojně zábavný. Přibližování se hranici 200 km/h v Liščí noře je tak adrenalinová záležitost, při které mi vyskakuje srdce krkem. Baví mě s Levorgem jezdit jako naprostý hulvát. A cestou potupit pár hot-hatchů nebo třeba BMW M3 E36.

Nordschleife mi připravuje ještě jedno milé překvapení. Pořadatelé totiž po předchozím závodu nechávají okruh postavený v konfiguraci pro závody VLN, což znamená, že se vedle Severní smyčky během veřejných jízd poprvé v životě podívám také na část nového okruhu. Profilem trať připomíná kombinaci mosteckého a brněnského okruhu, má podobnou šířku a plasticitu. Působí velmi přirozeně, tedy až na moderní přestavbu úvodní části, která je takovou umělou nástavbou v jinak příjemně fluidním okruhu.

U starých boxů mě strašně baví přechod ze starého na nový okruh, tedy nezahýbat doprava, ale pokračovat na cílovou rovinku GP Strecke, a stejným způsobem zase u starých boxů navázat na Severní smyčku. Na chvíli si připadám, jako bych jel 24hodinovku na Nürburgringu, i když sedím jenom za volantem obyčejného kombíku. No, obyčejného…

Subaru Levorg je tím autem, které umí překvapit. Tohle je přesně ten druh výjimečného auta, které funguje skvěle jako praktický rodinný kombík a přitom je mnohem příjemnější na řízení než tradiční automobilová konfekce. A jen tak mimochodem, naprosto v pohodě zvládne i takovou výzvu, jakou je ostrá jízda po Nordschleife.

5.11.2018 2:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist