Řidiči v ČR sjíždí pneumatiky, balancují na hraně zákonem daného limitu

Pravidelně u nás přezouvá pneumatiky téměř všichni řidiči, nezanedbatelná část z nich však čeká do chvíle, než je obutí zjevně opotřebené. A dávno za hranicí zákona a bezpečnosti.

Podíváme-li se na skutečnost řečí čísle, tak pneumatiky pravidelně přezouvá 87 % lidí, s výměnou za novou sadu však téměř 15 % lidí čeká, až se hloubka vzorku dostane na, nebo dokonce pod zákonem daný limit.

Bezpečné jízdní vlastnosti letního obutí přitom zajistí vzorek hluboký alespoň 3 mm nebo více. Tak alespoň hovoří výsledky průzkumy, který provedl Continental Barum s.r.o., výrobce pneumatik Barum, což je, mimochodem, jedna z nejpoužívanějších značek pneumatik v Česku, její pláště má na svém autě údajně každý pátý řidič.

Průzkum dále říká, že 37 % lidí mění zimní pláště za letní podle toho, jaké je počasí, třeba již v březnu a téměř 40 % čeká a přezouvá podle litery zákona až začátkem dubna. Češi jsou obecně v přezouvání na letní pneumatiky poměrně disciplinovaní, na zimních pneu v létě podle něj jezdí jen 1,4 % lidí, horší už je to s pravidelnou výměnou sjetých pneumatik. Co je zarážející, že téměř 10 % dotazovaných nevědělo, při jaké hloubce vzorku by se měly vyměnit. Na rozdíl od jiných zemí česká legislativa pevně neupravuje použití zimních pneumatik. Celoplošně jsou od 1. listopadu do 31. března povinné jen v případě, že na silnici leží sníh, led či námraza nebo se to dá očekávat.

A Češi toho využívají. 37,1 % řidičů proto přezouvá s příchodem hezkého počasí již v březnu, na první duben jich počká dalších 39,8 % a necelých 20 % respondentů se nechce tlačit v pneuservisech a pláště vymění později. „Je určitě dobrým signálem, že řada řidičů počká s nasazením letních pneumatik až na duben. My doporučujeme trpělivost, přezouvat se vyplatí až ve chvíli, kdy teploty ani v noci neklesají pod sedm stupňů,“ radí Juraj Ižvolt, šéf divize Marketing Continental Barum s.r.o. Co se týče samotného přezouvání, jsou Češi opravdu poctiví, letní pneumatiky v létě používá více než 85 % lidí a pouhých 1,4 % dotazovaných nechává auto celý rok na zimních. 6,9 % řidičů ale zkouší dojet v létě opotřebované zimní pneumatiky.

Na první pohled se to mnohým může zdát ekonomicky výhodné. Podle zákona v létě stačí jen 1,6mm dezén, kdežto v zimě potřebujete plné 4 mm, což vede některé k myšlence, že dojetím zimních pneumatik v létě ušetří. Jak ukázaly nezávislé testy, sjetá zimní pneumatika má výrazně horší jízdní vlastnosti než nová. Pneumatika s minimální hloubkou dezénu o poznání hůře odolává akvaplaningu (při průjezdu vodou ztrácí kontakt s vozovkou) a zejména na mokru může mít až o 30 metrů delší brzdné dráhy (při zastavení ze 100 km/h). Co máte na autě nazuto vy?

zdroj: Continental Barum s.r.o.

11.4.2017 12:22

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist