Test letních pneumatik 195/65 R15: Co nazout na Škodu Octavia nebo VW Golf?

Výsledky jsou asi nepřekvapivé, je dobré vyhnout se levné čínské produkci, jistotou jsou pak tradiční renomované značky.

V rámci škály pneumatik používaných na našem trhu je rozměr 195/65 R15 ostře sledovaným, protože jde o zřejmě nejrozšířenější velikost pneumatik na řadu populárních a rozšířených modelů, typově například Škodu Octavia nebo Fabia, VW Golf nebo Ford Focus.

K dispozici jsou výsledky testů ADAC, testováním prošlo šestnáct pneumatik v pěti disciplínách. Největší část výsledné známky (40 %) přitom ležela na brzdění na mokru. K dalším zkouškám patřilo brždění na suchu (20 %), opotřebení (20 %), hlučnost (10 %) nebo úspora paliva (10 %).

Na jakém autě se testovalo? Testovacím vozem byl Volkswagen Golf VII. Hned z úvodu je třeba říct, že prémiové značky bez problémů uhájily nejen stupně vítězů, ale s výjimkou dezénu Esa-Tecar braly prvních 7 příček. Koncerny jako Continental, Pirelli, Goodyear nebo Bridgestone dlouhodobě investují peníze do neustálého vývoje a výsledky tomu odpovídají. Něco k testovaným modelům a značkám konkrétněji? Vyhněte se GT Radial, s výhradami přemýšlejte o značce Sava nebo Vredestein, minimálně podle komentáře serveru Pneumatiky.cz, z jehož vyjádření čerpáme.

Každý test má většinou jeden nebezpečný dezén, který v drtivé většině případů pochází z čínské produkce. Tentokrát jde o GT Radial Champiro FE1, který měl nejhorší výsledek brzdění na vodě i na suchu. Tyto výsledky nevyvážilo ani průměrné opotřebení nebo přijatelný hluk. „Sáhnout po dezénech prověřených značek je jistota. Za stejnou částku totiž seženete evropský plášť s lepšími výsledky snad ve všech parametrech. Pokud jsou pro vás pořizovací cena skutečně nejdůležitějším kritériem, Sava Intensa nebo Vredestein Sportrac 5 pro vás budou vždy výhodnější a hlavně bezpečnější. Z dlouhodobého hlediska pak vyšší pořizovací náklady zpravidla prémioví výrobci vynahradí delším kilometrovým nájezdem,“ komentuje spodní část výsledkové tabulky ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier. Srovnatelná s nejlepšími, ale slabší na mokru a o něco hlučnější – tak komisaři hodnotí Nokian Line.

Čeští řidiči stále vnímají finskou značku jako premianta v zimních gumách a často zapomínají, že umí také kvalitní obutí na léto. Sedmé místo v testu proto není překvapením. Nejkratší brzdnou dráhou na suchu zazářil Dunlop Sport BluResponse a navíc nabídl minimální valivý odpor a úsporu paliva. Bohužel neudržel krok s nejlepšími na mokru a to jediné ho v nabité konkurenci stálo lepší umístění. Překvapením bylo umístění dezénu Esa-Tecar Spirit 5 HP, který experti z ADACu okomentovali jako vyrovnaný, bez výraznějšího nedostatku. Rakouský dezén dokázal v menším rozměru konkurovat zavedeným značkám a důležité bude jeho představení v dalších testech a rozměrech.

Autoweb.cz ve výrobním závodě Continental Barum v Otrokovicích

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

A vynikající Goodyear EfficientGrip Performance si odnesl následující hodnocení: Během celého testu podávala pneumatika vyrovnané výsledky, kdy doslova excelovala na suchu. Zákazník může navíc počítat s nízkým valivým odporem a pozitivním vlivem na spotřebu. I když měl Continental v testu minulou generaci dezénu – PremiumContact 5, nechybělo mnoho a zvítězil. Navíc dosáhl nejlepšího výsledku v brzdění na mokru a svoje kvality předvedl i na suchu. Bridgestone Turanza T001 bude i letos jedním z favoritů každého testu. Perfektní výsledky na suchém i mokrém asfaltu, pomalejší opotřebení a úspora paliva: to vše potvrdily testy ADAC. Vítězem se (i když s minimálním náskokem) staly pneumatiky Pirelli Cinturato P1 Verde, když je k prvnímu místu vynesly především vyrovnané výsledky.

Shrnutí? První letošní testy potvrzují známou věc: Roky vývoje a investic není možné nahradit. Kdo hledá kvalitní obutí, může bez obav sáhnout do prémiového segmentu téměř po jakékoliv značce. Pak už bude jen záležet na preferencích, zda dá řidič přednost sportovnějšímu projevu, komfortní jízdě, vysokému kilometrovému nájezdu nebo co nejnižšímu valivému odporu. V této skupině jsou značky Continental, Bridgestone, Goodyear, Pirelli, Michelin a Nokian. Stejně tak je možné vybrat spolehlivé obutí s ideálním poměrem ceny a kvality.

Jde v drtivé většině případů o evropské značky, často spadající pod větší koncern, který dodá potřebné know how. Typickými zástupci jsou Barum (Continental), Kleber (Michelin), Sava (Goodyear) nebo Hankook. Poslední příčky letošních testů budou opět náležet čínským pneumatikám, které si v poslední době proráží cestu na český trh. Značky jako GT Radial, Nankang, Linglong, Zeetex, HiFly, Gislaved a další mají stále co dohánět. Jejich jediným argumentem bude cena, která se ale vlivem plánovaného zdražení základních surovin velmi přiblíží cenám evropské produkce.

24.2.2017 10:04

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist