autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Nokian slaví 80. výročí zimní pneumatiky
Nokian slaví 80. výročí zimní pneumatiky
Pro nás dnes už samozřejmost (jak pevně doufáme), nicméně před více než osmdesáti lety tomu bylo jinak. Vůbec první zimní pneumatiku s názvem „Kelirengas“ vynalezli ve Finsku už v roce 1934, ta však byla určena pouze pro nákladní vozy a autobusy. O dva roky později se pak pod názvem „Nokian Hakkapeliitta“ objevila její verze pro osobní auta a znamenala revoluci v bezpečnosti provozu během zimních měsíců.
Ve třicátých letech se však jednalo o zcela revoluční krok. U původní zimní pneumatiky byl důležitý především extrémně hluboký vzorek – auta tehdy běžně jezdila ve sněhu. Postupem času se ale začaly silnice protahovat a povrch se upravoval posypem. Bylo proto nutné, aby pneumatika dobře fungovala i na ledu a uježděném sněhu, stejně jako na čistém asfaltu.
Začala se proto připravovat speciální směs a další inovace. V roce 1961 přišla na trh první hrotovaná pneumatika Kometa-Hakkapelliita. Ta se okamžitě proslavila po celém světě, když na ni v šedesátých letech finští jezdci opakovaně ovládli legendární rallye Monte Carlo.
V sedmdesátých letech se potom postupně vyvíjela a zaváděla i nehrotovaná varianta. Dnes se různé verze pneumatik vyvíjejí pro jednotlivé trhy a zohledňují lokální specifika, jako například klimatické podmínky, stav silnic a způsob jejich zimní údržby.
Nokian Hakkapeliitta oslavily 75 let
Autonovinky | vydáno 26. 12. 2011
Název „Hakkapeliitta“ znamená starý válečný pokřik, který vyjadřuje houževnatost Seveřanů a jejich sílu zvládnout i ty nejnáročnější podmínky. Existuje několik příběhů o historii jména Hakkapeliitta. Finští jezdci, kteří sloužili ve švédské armádě v 17. století, byli nazýváni hakapelité. Při každé zteči na nepřítele křičeli svůj legendární bojový pokřik „Hakkaa päälle!“. Stejně jako oni, také zimní pneumatika Nokian Hakkapeliitta, bojuje úspěšně už po více jak 80. let s náročnými jízdními podmínkami.