Nové bezpečnostní technologie? Češi jim důvěřují, ale nepoužívají.

Používáte moderní bezpečnostní systémy a technologie? Podle průzkumu společnosti Continental moc ne.

Průzkum společnosti Continental se zaměřil na postoj Čechů k bezpečnosti na silnicích. 82 % respondentů věří moderním bezpečnostním technologiím v autech, ne každý je ovšem v praxi využívá.

Totiž Češi v nedávném průzkumu společnosti Continental prozradili, že za volantem jejich pozornost nejvíc oslabuje únava (86 %), agresivní chování ostatních řidičů (77 %), nebo telefonování (67 %). Mezi dalšími příčinami uváděli také jídlo, kouření či vliv spolujezdce. Před nehodami vznikajícími v důsledku ztráty koncentrace chrání motoristy i pokročilé bezpečnostní systémy. Povědomí o nich však zatím výrazně převyšuje praktické zapojení v provozu.

Respondenti jako technologii, kterou znají, ale nevyužívají, nejčastěji uváděli aktivní parkovací asistent (80 %), k dispozici jej ale má pouze 7 % z nich. Následují kamery monitorující okolí vozu (76 % zná, 6 % využívá) nebo integrované komunikační systémy pro kontakt asistenční služby (58 % zná, 3 % využívají). Povědomí o do praxe nejčastěji zapojeném adaptivním tempomatu (používá ho 13 %) pak má 55 % dotázaných. U technologií pneumatik je nejznámější (49 %) i nejvyužívanější (13 %) systém kontroly tlaku. Naopak nejméně známé jsou tlumiče hluku v pneumatikách (nezná 70 % dotázaných), u automobilů nafukovací bezpečnostní pásy (70 %) či head-up displeje (64 %).

Je pravdou, že společnost Continental patří k předním světovým specialistům z oblasti vývoje technologií pro bezpečnější mobilitu jak při konstrukci pneumatik, tak automobilových komponent. Rozvíjí globální strategii Vision Zero pro eliminaci nehod, zranění a úmrtí v silničním provozu. Zároveň se značka Continental stala partnerem kampaně „Stop the Crash“ mezinárodní organizace NCAP. Cílem iniciativy je rozšiřovat povědomí o přínosnosti dnes již masově vyráběných bezpečnostních technologií a podporovat jejich používání, regionálně se orientuje na hustě osídlené rozvojové země. Co se technologií pro automobily týče, zaměří se na systémy ESC či AEBS a pro motocykly na ABS. U pneumatik je zdůrazňována důležitost adekvátního tlaku a hloubky dezénu.

Zásadní otázka, která zazněla v rámci průzkumu, zní, zda jsou Češi za volantem zodpovědní. Bezpečnostní pásy, dodržování předepsané rychlosti a rozestupů, ale i pravidelné sezónní přezouvání pneumatik – taková jsou podle průzkumu společnosti Continental nejčastější opatření většiny Čechů proti dopravním nehodám. Relativně nejvíce naopak hřešíme na použití handsfree (30 % nepoužívá většinou, případně vůbec), kontrolu tlaku v pneumatikách (25 %), anebo pravidelnou revizi vozu v servisu, kam běžně, anebo nikdy nezavítá 23 % tuzemských motoristů. To je přitom vzhledem ke stáří českého vozového parku, kde v osobním segmentu s 42% podílem převládají automobily starší 15 let1, i názoru respondentů průzkumu, z nichž 97 % považuje technický stav auta za faktor s významným vlivem na bezpečnost jízdy, velmi vysoké číslo.

Závěrem auta bez řidiče? Průzkum řešil i na otázku autonomního řízení, jež dnes stojí v centru pozornosti předních hráčů na poli automobilového vývoje, včetně společnosti Continental. „Chytré“ vozy bez řidičů zatím vnímáme rozporuplně – jen 6 % Čechů by je uvítalo otevřeně s názorem, že díky nim provoz bude bezpečnější. Ze 40 % převládá kladný, ale opatrný postoj, dle nějž je ještě autonomní řízení třeba důkladně testovat. 36 % dotazovaných by dalo přednost rozvoji jiných technologií chránících posádku vozu a 16 % nevěří, že stroj může nahradit schopnosti řidičů, ani že se autonomní řízení obecně rozšíří.

7.4.2016 10:45

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist