Continental SportContact 6: Představení a test nových pneumatik
autoweb.cz > výbava auta > pneumatiky > Continental PremiumContact 6: Testujeme žhavou novinku
Continental PremiumContact 6: Testujeme žhavou novinku
Připomínat, že pneumatiky jsou tím jediným, co zprostředkovává kontakt mezi autem a silnicí, a tak na jejich správném výběru hodně záleží, asi není potřeba. Poučka je to stará snad jako sama černá pryžová hmota. Jenže vědecký výzkum stojící za vývojem každé pneumatiky je tak hluboký, že může být pro běžného smrtelníka těžko pochopitelný. Ve výsledku pak na něm ani tak nezáleží. Hlavní přece je, jak pneumatiky fungují v praxi na autě. A přesně to jsme vyrazili zkoušet na moderní španělský okruh Monteblanco nedaleko města Sevilla.
Continental PremiumContact 6 nahrazuje hned dvě předešlé pneumatiky – PremiumContact 5, která nabízela především vysoký komfort s nízkou hlučností, a SportContact 5, která byla naopak více sportovně zaměřená. To nejlepší z obou nyní výrobce kombinuje do jediné pneumatiky. Zní to jako klišé, ovšem na závodním okruhu jsme měli unikátní možnost hledáním rozdílů mezi novým a starým přesvědčit se, že i univerzální řešení mohou fungovat.
Prvním z testů byla ostrá jízda v BMW 640d Gran Coupé po jižní části okruhu, kde nechybí pomalejší esíčka ani rychlé oblouky. Auto na okruh to zrovna není, jako nástroj k demonstraci rozdílů však funguje víc než dobře. Velké a těžké auto obuté do původních PremiumContactů 5 totiž mělo dost velké problémy. Ve slalomu mezi kuželkami se citelně naklánělo a každým přehozením z jedné na druhou stranu mělo tendenci se úplně přetočit, v táhlé zatáčce přes horizont pak stačilo jen nepatrně přitlačit a už se auto hrnulo v monstrózní nedotáčivosti vstříc kačírku.
Chování původní pneumatiky PremiumContact 5 nebylo moc předvídatelné (s výjimkou toho, že vás moc nepodrží) a nebylo příliš radno se dostávat na limit. Bavíme se však stále o komfortně zaměřené pneumatice, takže jí to nelze mít za zlé. PremiumContact 6 naopak nabízí pevnější spojení mezi autem a silnicí. Nejenže získáte o pěknou porci přilnavosti navíc a můžete tak s důvěrou ve vyšší stabilitu projíždět zatáčky rychleji, najednou je také celé auto hravější. Reakce na řízení jsou mnohem ostřejší a přesnější, což znamená, že rychlé změny směru nejsou tak mdlé, auto se nehrne „přes gumu“, ale hezky pevně drží a poslouchá, kterým směrem jej vedete. Uprostřed zatáčky tak můžete zajít až na samotnou hranu adheze a krásně si hrát s vyvážením, protože cítíte, co auto dělá a hlavně vás poslechne.
V zásadě se nové Continentaly PremiumContact 6 chovají velmi podobně jako původní SportContacty 5, jenže pak jsme přesedli do nového Mercedesu E 220 d a vyjeli jsme mimo okruh zpět na veřejné silnice. Že nové pneumatiky fungují výborně při ostré jízdě, o tom jsme se už přesvědčili, nyní bylo na řadě ukázat, jak si poradí s každodenním životem plným nerovností. Cílem bylo vnímat jak mechanické pohodlí (otřesy podvozku a karoserie), tak akustický komfort (valivý hluk pneumatik). Jízda probíhala v poklidu až nudně, takže její průběh ve mně nezanechal hlubší poznání. Rozdíl jsem si uvědomil až poté, co jsem vystoupil – nebyl vůbec žádný! Mnohem sportovněji zaměřená nová generace PremiumContact 6 nabídla stejné pohodlí jako původní ryze komfortně zaměřená pneumatika PremiumContact 5, přestože byla dokonce o palec větší.
Závěrečné dovádění v Renaultech Mégane R.S., Volkswagenech Golf GTI Clubsport a Subaru WRX STI bylo jen třešničkou na dortu, které hlubší rozdíly sice neodhalilo, všechna tři auta však na PremiumContactech 6 fungovala velice důstojně. Pneumatiky se do charakteru toho kterého auta nezapsaly nijak negativně a navíc snášely okruhový zápřah velmi dobře. Jistě, hodně záleží na počasí a charakteru asfaltu – teplota se držela kolem 20 stupňů a nový povrch na Monteblancu se jako struhadlo zřejmě nechová – přesto mě příjemně překvapilo, jak se pneumatiky neroztékaly a po celodenním dovádění vykazovaly minimální opotřebení. Přijedete, zadovádíte si a zase v poklidu odjedete domů bez přezouvání.
Pokud by vám snad výkon PremiumContactů 6 nestačil, pořád můžete sáhnout po ještě sportovnější pneumatice SportContact 6, kterou jsme měli možnost testovat v extrémních podmínkách minulý rok, a která překvapí hlavně tím, jak skvěle funguje i na vodě. Musíte se ovšem smířit s mírným diskomfortem při každodenním používání. Jako univerzální pneumatika však Continental PremiumContact 6 dokazuje, že má široký záběr schopností od komfortní jízdy po náročné sportování, a jako univerzální nástupce dvou dříve rozdílných produktů funguje výborně.