Nejčastější chyby řidičů, které způsobují bouračky

Plno řidičů dělá naprosto zbytečné chyby, kvůli kterým dochází k nebezpečným situacím, nebo rovnou k vážným nehodám.

Už jsme se mnohokrát zmiňovali o tom, že se na silnici dějí mnohem horší věci než jen to, že „zlý manažer v luxusním autě“ jede po dálnici rychle. Ostatně, o tom jste se mohli dočíst už v článku 5 častých případů řidičské bezohlednosti, o nichž se mlčí. Zkrátka, mediální a policejní strašák se věnuje jen rychlosti, ale nevšímá si mnohem horších a nebezpečnějších nešvarů.

Jízda prostředkem silnice
Není dne ani hodiny, abyste na úzké silnici nepotkali někoho, kdo jede metr dva od kraje prostředkem a nutí vás vyjet skoro na krajnici. Je i spousta řidičů, kteří si takhle řežou zatáčky, do kterých není vidět. Bohužel, dotyční si často vůbec neuvědomují, že dělají něco špatně, protože nejsou schopni odhadnout rozměry svého auta a i s fabií se chovají, jako by měli vojenský speciál. Přitom stačí sledovat situaci v krajním zrcátku a podle toho odhadnout, jak je auto daleko od krajnice.

Pozor, někteří řidiči kamionů také jezdí dost od kraje, ale to je většinou způsobeno vzrostlými stromy, které zasahují do silnice. Vyberte si, jestli chcete troubit na kamion, že jede prostředkem, nebo počkat, až on uhne ke straně a shodí na vás dvoumetrovou větev…Špatné používání blinkru
Ta oranžová žárovka není tuningový doplněk, ale velmi důležitý prvek, který dokáže přispět nejen k plynulosti provozu, ale i k bezpečnosti. Informuje všechny řidiče dostatečně dlouho dopředu, že se řidič chystá změnit směr jízdy. Ale stejně nebezpečné jako nepoužívání blinkru je i jeho nevypnutí.

Dnes už má většina aut samovypínací blinkr, ale někdy se stane, že se prostě nevypne a když pak někomu v autě řve rádio, sotva si všimne cvakajícího zvuku, který signalizuje nevypnutý blinkr. Může tak vzniknout velmi nebezpečná situace, kdy se ostatní domnívají, že hodlá odbočovat… Proto sledujte občas i přístrojovou desku.

Přejíždění z pruhu do pruhu a brzdění na poslední chvíli
Velmi málo řidičů se chová předvídatelně a také sami umějí předvídat. To znamená, že umí správně vyhodnotit situaci na silnici a podle toho řídí. Často ale potkáte někoho, kdo letí po dálnici v levém pruhu sto padesát (obecně nic proti), ale vzápětí dupne na brzdy a pošle auto přes tři pruhy do odbočovacího pruhu třeba k benzínce. Někteří řídiči se toho akorát leknou, doslova skočí na brzdu, za nimi rozjetý polský kamion se spícím řidičem je nebare a máme tu situaci, jakou vidíte na titulní fotce tohoto článku.

​Nepoužívání zrcátek a nesledování situace kolem
Zrcátka nejsou v autě na ozdobu a zvyšování aerodynamického odporu. Slouží k monitorování situace za autem. Podle nich se dá třeba dobře poznat, jestli můžu bezpečně předjíždět. Jenže řidiči to tam prostě pošlou a do zrcátka se vůbec nepodívají. Anebo ano, ale až v momentě, kdy za nimi brzdí a troubí rozjetý řidič, který dávno před tím zahájil předjíždění.

To samé platí i na dálnici, kdy řidiči nesledují dění v zrcátkách dost na to, aby uměli vyhodnotit rychlost přijíždějících aut a pak to „pošlou“ přímo před chladič rozjetého auta, které ani nemusí jet nepředpisově, ale na dálnici přesto může být rozdíl rychlostí třeba 50 km/h. A pak vznikají mediálně oblíbené případy o chudince ve slaboulinkém autě a agresivním pirátovi v luxusní drahé limuzíně (ojetý Superb 2.0 TDI)…Jízda bezdůvodně nízkou rychlostí a prostředním pruhem
A na dění na dálnici částečně navazuje i problém s bezdůvodně pomalou jízdou, nejčastěji pak v prostředním pruhu dálnice. Komunikace mají určitou propustnost a ne pro okrasu mají některé dálnice tři jízdní pruhy. Když pak někdo jede s osobním autem sotva stovkou v prostředním pruhu, vytváří tak nejen nepříjemný, ale hlavně nebezpečný špunt.

Spousta řidičů tohoto piráta předjíždí raději i zprava, protože to je z hlediska plynulosti provozu mnohem bezpečnější a efektivnější. Jenže málo lidí s rychlejším autem vpravo nepočítá a skoro vůbec se nedívají do pravého zrcátka, ale to bychom zase opakovali to samé. Bezdůvodně pomalá jízda také frustruje řidiče, kteří chtějí jet normálně, takže pak provádí riskantní manévry, jenom aby se tohoto „šneka“ zbavili…

Čtěte také: Pomalí řidiči jsou nebezpeční, ukázal průzkum

Nepropočítané předjíždění
…a pak se často sami dostanou do pasti se slabým autem, protože špatně propočítají předjíždění. Při předjíždění dochází k těm nejvážnějším nehodám a frustrovaný řidič se často dostane do stádia tzv. „tunelového vidění“, kdy nedokáže správně odhadnout dění vpředu a přehlédne auto za horizontem nebo ostrou zatáčku, případně křižovatku. Nejnebezpečnějším chybám při předjíždění jsme se už věnovali v samostatném článku 5 chyb, které vás mohou při předjíždění stát život.Neochota seznámit se s vlastnostmi svého auta
Přesvědčit někoho, aby se důkladně seznámil se schopnostmi jeho auta, je velmi těžké, protože téměř každý je přesvědčen o vlastní dokonalosti, nebo naopak hodně lidí tvrdí, že to nepotřebují, že jezdí pomalu (ehm…).

Není nutné zrovna s šestiválcovým dieselovým SUV s pohonem všech kol jezdit na závodní okruh, ale existuje plno pokročilých řidičských kurzů a škol smyku, kde si mohou řidiči vyzkoušet, jak se jejich auto chová v limitních situacích, při změně povrchu (například na suchu, dešti, štěrku a sněhu) a jak danou situaci zvládat. Elektronický stabilizační systém a ABS jsou sice fajn, ale když někdo vletí moc rychle do zatáčky, nepomůže mu už ani pán bůh. Při troše štěstí nikoho v protisměru netrefí a maximálně pak skončí někde ve stromě, takže si pak bude moci drbat hlavu a ptát se: „Jak se to mohlo stát? Vždyť mám čtyřkolku s ESP a ABS?“ Ale to je házení hrachu na zeď… Když má někdo třicet tisíc korun na chromované dvaadvacítky, najednou nemá stejné množství peněz na zdokonalení sebe sama.

DOPORUČUJEME: 5 častých způsobů sezení za volantem a proč jsou špatně

Neschopnost nastavit si dobře sedačku a volant
S bezpečností a ovládáním auta souvisí i poloha řidiče za volantem. Pořád to opakujeme a pořád to plno zabedněnců nechce pochopit, ale správné držení volantu a nastavení sedačky je klíčové pro pohotové a rychlé reakce a bezpečné ovládání auta v limitních situacích. Krizová se situace jmenuje proto, že jí nečekáte, takže pak si sotva, až vám skočí dítě těsně před auto, budete zvedat položenou sedačku, přenastavovat volant a přehmatávat z polohy „ležící-spící taxikář po lobotomii“ na správné držení v poloze tři čtvrtě na tři.

20.3.2013 10:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist