Ojetá MPV: Grand Picasso, Voyager, Peugeot 807

V bazaru jsme si vyhlédli tři čtyřletá MPV v ceně do 250 000 Kč. Které velkoprostorové rodinné přibližovadlo se ukáže být tou nejlepší volbou?

Zkusili jsme se vžít do situace, kdy máme v kapse čtvrt milionu a v hlavě myšlenku na velkoprostorový rodinný automobil. S touto představou jsme vyrazili do pražské pobočky autocentra AAA AUTO. Jistě, mohli jsme sáhnout po nové Fabii nebo jiném malém voze, nás ale zajímá výhradně MPV a to co možná nejmladší. V bazaru nacházíme tři auta, jež se vejdou do zvolené částky, a navíc je spojuje společný rok výroby 2007. Čtyřletá ojetina by měla být příslibem rozumné investice. U takto starého auta se očekává, že ještě nějaký ten pátek vydrží bez větších oprav. A které vozy že jsme to vybrali?

Prvním je Citroën C4 Grand Picasso. Z naší trojice je nejmenší, na pohled ale vypadá nejmoderněji. Podle počítadla ujeté vzdálenosti zatím urazil 217 000 kilometrů, což rozhodně není málo. Působí ale celkem zachovale. Pohání jej turbodiesel 1.6 HDi o výkonu 80 kW (109 koní) a autobazar za něj požaduje 210 000 Kč. Další vůz se jen těsně vešel do stanovené finanční hranice. Chrysler Voyager totiž přijde na 249 999 Kč. Zaujal nás pouhými 107 000 ujetými kilometry a luxusně působícím interiérem. Turbodiesel 2.8 CRD ale nabízí výkon jen 110 kW (150 koní) – vzhledem k objemu opravdu nic moc.

Posledním vybraným automobilem je čerstvě vykoupený Peugeot 807. Podle palubních přístrojů má za sebou 185 000 kilometrů a dostal cenu 220 000 korun. Pod kapotou má taktéž turbodiesel, tentokrát jde o agregát 2.0 HDi pracující s výkonem 88 kW (120 koní).Jak hodnotíme
Tři srovnávané ojetiny se utkají v pěti disciplínách. V každé z nich obdrží známky od 1 do 3, čímž bude vyjádřeno pořadí automobilů v daném kole (nejedná se tedy o průběžný stav, ale jde výsledek v každé disciplíně). Na závěr výsledky každého modelu zprůměrujeme, a tím se dopočítáme konečného pořadí. Disciplíny pojmenované „Spolehlivost“ a „Bezpečnost“, vždy bodujeme podle údajů poskytnutých společnostmi TÜVEuro NCAP. Avšak tentokrát musíme u hodnocení spolehlivosti udělat výjimku a vycházet z údajů poskytnutých prodejci ojetin v ČR. Ve statistikách TÜV totiž tato vozidla nefigurují. Ve všech dalších kolech rozhodují naše zkušenosti s konkrétními testovanými automobily.

Spolehlivost
V letošních statistikách TÜV testovaná vozidla nefigurují, nelze je tedy na základě těchto žebříčků srovnávat. Podle informací od prodejců ojetin se ale velice často s poruchami potýká Chrysler Voyager, což ostatně potvrzují i starší žebříčky TÜV, kde pravidelně obsazoval poslední příčky. Jen o trochu lépe ale profesionálové z oboru hodnotí Citroën C4 Grand Picasso. Nejlepšímu jménu z porovnávaných se těší Peugeot 807.

Mimo hodnocení uveďme, že Voyager se nezřídka potýká s poruchami klimatizace, objevují se potíže s řazením nebo třeba posilovačem řízení. C4 Picasso zase často zlobí elektronika, která si někdy žije vlastním životem a i značkovým servisům dá odhalení závady opravdu zabrat. Turbodiesely 1.6 HDi navíc trápí řada poruch různé závažnosti. Také „osmsetsedmičku“ někdy trápí závady elektroniky. Známé jsou i potíže s filtry pevných částic nebo opotřebenými ložisky kol.

1. Peugeot 807, 2. Citroën C4 Grand Picasso, 3. Chrysler Voyager


Bezpečnost podle Euro NCAP
Nárazový test Euro NCAP absolvoval jako první z naší trojice Peugeot 807 a to rovnou dvakrát. Nejprve v roce 2002, kdy si odvezl za ochranu posádky při nárazu čtyři hvězdičky z pěti možných. Zkoušku vůz opakoval o rok později a to už dosáhl na plný počet hvězd. Zcela opačná situace ale nastala u Chrysleru Voyager. Ten prošel bariérovým testem v roce 2007 a dostal skutečně ubohé vysvědčení v podobě dvou hvězdiček za ochranu posádky. Jedna mu byla navíc dodatečně škrtnuta. Přísné hodnocení si vůz vysloužil za vážné poškození hrudníku a nohou řidiče při čelním nárazu.

Jako poslední prošel crash testem Citroën C4 Grand Picasso. Stalo se tak v roce 2009 a zkoušku vůz už absolvoval podle nových přísnějších pravidel, kdy se jednotlivé části testu podílejí na celkovém výsledku – zisk pěti hvězdiček dělá z citroënu vítěze této disciplíny.

1. Citroën C4 Grand Picasso, 2. Peugeot 807, 3. Chrysler Voyager

Jízdní komfort
Na pohodlí cestujících má vliv jak prostornost vozidel, tak naladění odpružení či výbava. V případě MPV hraje důležitou úlohu také variabilita interiéru. V našem testu se ukázala jako opravdu důležitá.

V podstatě na velice omezenou variabilitu doplatil Peugeot, který byl vybaven přepážkou za druhou řadou sedadel. Třetí řada mu chyběla, přestože ji lze v tomto modelu mít. Přitom vpředu ani ve druhé řadě není nabídka místa vůbec špatná. Spíše naopak. Zavazadelník auta v pětimístné konfiguraci disponuje objemem 1160 litrů. Při sedmimístném uspořádání zbude pro zavazadla 225 litrů prostoru. Peugeot 807 předčí konkurenty v nabídce odkládacích prostor. V tomto směru si vede nejhůř Chrysler.


Na druhou stranu, interiér amerického zástupce působí opravdu prostorně a sedadla velice pohodlně. Do třetí řady je celkem dobrý přístup přes odklopenou sedačku. Řešení v Citroënu nám ale přišlo o trochu lepší – o tom však až za chvilku. Zavazadelník Chrysleru nabídne objem 440 litrů v sedmimístném uspořádání, což je dobrá hodnota. Pokud vyjmete třetí řadu sedadel, naroste nákladový prostor na 1290 litrů.

Citroën potěší vzdušným interiérem a dostatkem místa ve všech směrech. Přístup k sedadlům ve třetí řadě je opravdu dobrý díky skládání sedačky ve druhé řadě. Místa vzadu lze ale označit jen za nouzová. Výhodu představuje možnost snadného složení do podlahy, takže o jejich přítomnosti ani nevíte, dokud nejsou potřeba.

V pětimístné konfiguraci vůz disponuje zavazadelníkem o velice pěkném objemu 576 litrů. Pokud jej vybavíte sedadly ve třetí řadě, nabídne pro zavazadla objem 208 litrů. Zdají se vám uváděné hodnoty znatelně nižší než u konkurentů? Důvod je prostý, C4 Grand Picasso je totiž o třídu menší automobil. Do našeho srovnání ale zapadá jak rokem výroby, tak cenou. Pokud jde o naladění podvozků, ani jeden z vozů nepůsobí špatně. Asi nejpohodlnější odpružení má peugeot následovaný citroënem a chryslerem. Zásadní rozdíly ale nehledejte.

1. Chrysler Voyager, 2. Peugeot 807, 3. Citroën C4 Grand PicassoZa volantem
Každý z testovaných velkoprostorových automobilů má pod kapotou pohonnou jednotku o jiném objemu, vozidla ani nejsou stejně velká, takže lze předpokládat, že se budou v jízdních vlastnostech značně lišit.

Pokud jde o schopnosti podvozku, tak v tomto ohledu není ani jeden z vozů žádné terno. C4 Picasso těží z menších rozměrů a z toho plynoucího nižšího přenosu hmotnosti při průjezdu zatáček. Měkké nastavení podvozku mu ale moc nepomáhá. Nejrobustněji působící Voyager zachraňuje situaci naopak o něco tužším naladěním. „Osmsetsedmička“ je sice komfortně měkká, přesto si v zatáčkách nevede vyloženě špatně.

Zkrátka těžko hledat ideál právě v této trojici. Nejde o žádné sporťáky, ale rodinná MPV a tak je k nim třeba přistupovat. Přesto jsme nemohli opomenout simulaci vyhýbacího manévru a zde nám přišel o trochu lepší a vyváženější Peugeot. Ne že by nějak držel jízdní stopu, spíš nás potěšil předvídatelným a nezáludným chováním.


Model C4 Picasso pohání turbodiesel 1.6 HDi o výkonu 80 kW. Motor je celkem čilý, i když se stará o prostorné MPV. Navíc pracuje úsporně. Nelíbilo se nám ale nepřesné manuální řazení. Voyager má pod kapotou agregát 2.8 CRD s výkonem 110 kW. Nejsilnější motor se musí poprat s nejtěžším vozem. Jeho ambice navíc značně krotí automatická převodovka. Čtyřstupňový automat navíc v dnešní době působí poněkud archaicky.

„Osmsetsedmička“ má pod kapotou turbodiesel 2.0 HDi disponující výkonem 88 kW. Ten odvádí dobrou práci a snaživě jde za plynem jak v nižších, tak ve vyšších rychlostech. Řazení nám zde přišlo nejlepší, ale do ideálu má stále ještě daleko.

1. Peugeot 807, 2. Citroën C4 Grand Picasso, 3. Chrysler VoyagerCena, výbava a stav
U žádného z vozidel jsme neshledali zásadní nedostatky. I na pohled vypadají velice zachovale. Mají společný rok výroby 2007, avšak zcela odlišný nájezd kilometrů. Citroën doposud urazil 217 000 km a bazar za něj požaduje 210 000 Kč. V jeho výbavě přitom nechybí žádný důležitý prvek. Najdeme zde automatickou klimatizaci, ABS, ESP, tempomat, palubní počítač nebo elektrické ovládání oken a zrcátek. Samozřejmostí je autorádio či devět airbagů.

Chrysler zatím ujel nejméně, a to 107 000 km. Avšak má nejvyšší cenu – bez koruny 250 000 Kč. Také zde najdeme automatickou klimatizaci, elektrická okna a zrcátka nebo tempomat. Nechybí ani palubní počítač, ABS, závěsné zařízení či šestice airbagů. Přístroje peugeotu ukazují 185 000 ujetých kilometrů. Cenovka přitom hlásá 220 000 Kč. Opět jde o vůz s automatickou klimatizací, řadou airbagů, palubním počítačem, elektrickými okny a zrcátky nebo stabilizačním systémem. Proti soupeřům má ale jasný handicap v podobě přepážky a pouze pětimístném interiéru.

Ve srovnávacím testu neposuzujeme modelové řady, ale konkrétní auta a v tomto případě je nabídka více míst skutečně velkou výhodou. Právě proto řadíme v poslední disciplíně Citroën na první místo před prostornější Peugeot, který ale ani tak nemůže přepravit více cestujících. Třetí příčku obsadil poněkud dražší Chrysler.

1. Citroën C4 Grand Picasso, 2. Peugeot 807, 3. Chrysler Voyager


Verdikt
Porovnávali jsme poměrně odlišné vozy v ceně 200 000 až 250 000 korun. Jedinou společnou vlastností jim byl rok výroby 2007. Souboj o prvenství se nakonec stal evropskou záležitostí. Zámořský zástupce se neprosadil už v prvních dvou disciplínách a ani přes převahu ve třetím kole nedokázal vývoj klání obrátit ve svůj prospěch. Prostornější z evropské produkce zase klopítnul kvůli pouze pětimístnému uspořádání a tak byl konečný výsledek velmi těsný. Třetí příčku obsadil Chrysler Voyager s průměrnou známkou 2,6. Druhé místo patří Citroënu C4 Grand Picasso za známku 1,8 a s o trochu lepším výsledkem 1,6 vítězí Peugeot 807.

Ceny dílů z druhovýroby


Zdroj: www.kvalitnidily.cz

Názory redaktorů
Milan Jirouš
MPV není zrovna má krevní skupina. Pokud bych musel z dané trojice volit, sáhnul bych po peugeotu. Sice má jen pět míst, mne to však pálit nemusí. Rozhodně má nejlepší pověst z testovaných vozů, co se týká poruchovosti, a to považuji za zásadní.

Dalibor Žák
No, vybrat si z těchto tří aut, to je jako otázka, jestli bych chtěl spáchat sebevraždu zastřelením, skokem z mostu nebo otravou jedem. Hledat rodinné přibližovadlo za čtvrt milionu, podíval bych se někam úplně jinam. Ale k věci. Z testovaných aut bych asi risknul Citroen C4 Gran Picasso. Působí na mne nejmoderněji, je bezpečný a rodině by se určitě líbil.

Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autobazaru AAA AUTO

14.6.2011 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist