Beran: Zimní pneumatiky a krácení pojistného plnění

Může pojišťovna s ohledem na nepřezuté zimní obutí krátit plnění? Ano, může, a JUDr. Beran vysvětlí kdy a za jakých podmínek.

Dnes bych se podrobněji v článku podíval na váš častý dotaz týkající se blížící zimy a povinnosti (v určitých případech) přezout na zimní pneumatiky v souvislosti s možností nebo právem pojišťovny krátit pojistné plnění v případě, kdy dojde k nehodě vozidla, které není přezuté na zimní pneu po 1. 11.


Nebudu podrobně opakovat znamé skutečnosti týkající se povinnosti mít vozidlo přezuté na zimní pneu, ale krátce připomenu jen to, že po 1. 11. musí mít osobní vozidlo zimní pneumatiky v případě, kdy je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy anebo lze takovou situaci za jízdy očekávat a dále v případě, kdy je předmětná pozemní komunikace označena příslušnou dopravní značkou, a to bez ohledu (v takovém případě) na to, jestli na silnici sníh, led nebo námraza jsou.

Otázka pak zněla, jestli je pojišťovna oprávněna krátit pojistné plnění nebo požadovat to, co plnila poškozenému po viníkovi nehody. Nejprve je nutné si ty situace rozklíčovat, a to na situace pod havarijním pojištěním a pod pojištěním odpovědnosti (tzv. povinné ručení).

U havarijního pojištění je to jednoduché v tom smyslu, že záleží výlučně na textu pojistných podmínek, tj. jaké podmínky si pojištěný s pojišťovnou sjedná, takové platí. Pokud bude v pojistných podmínkách napsáno, že pojišťovna může krátit pojistné plnění z HAVARIJNÍHO pojištění proto, že auto nebylo přezuto na zimní (a to bez ohledu na další souvislosti), tak takové právo prostě má.

U pojištění odpovědnosti (a tam směřovaly vaše dotazy přímo) je situace trochu jiná. Pokud řidič způsobí nehodu, tak nedostatky na jeho straně nemohou vést ke krácení pojistného plnění vůči poškozenému (jak ten by k tomu chudák přišel), nicméně zákon č. 168/1999 Sb. zná případy, kdy pojišťovna může požadovat po viníkovi nehody to, co plnila poškozenému.

Jak plyne z ust. §10 zákona č. 168/1999 Sb. má právo pojišťovna právo na výplatu toho, co plnila, zejména v následujících případech:

  • „Provozování vozidla, které svojí konstrukcí nebo technickým stavem neodpovídá požadavkům bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, obsluhujících osob, přepravovaných osob a věcí.“

Podmínkou samozřejmě je, že tento nedostatek technického stavu vozidla byl v příčinné souvislosti s nehodovým dějem. Lze si tedy představit situace, kdy vozidlo není na zimních pneumatikách a řidič způsobí nehodu tím, že nedobrzdí (a bude se jednat o případ, kdy měl povinnost mít zimní pneumatiky. tj. např. na sněhu).

Pokud bude příčinou právě snížená adheze v důsledku letních pneumatik, je zde přičína jasná. V takovém případě by pojišťovna byla oprávněna požadovat to, co plnila poškozenému a viník nehody bude fakticky hradit škodu sám (pojišťovna to poškozenému samozřejmě zaplatí a vyplacenou částku bude vymáhat na pojištěném).

Pokud ale bude suchá zima, ovšem klidně 20 pod nulou a silnice bude suchá (a bez příslušné dopravní značky „Zimní výbava“), ale řidič nedobrzdí (klidně i proto, že letní guma bude jako kámen a nebude pořádně brzdit), tak to porušení žádné povinnosti není, protože žádný právní předpis neukládá povinnost (z technického hlediska) mít obuté zimní pneu při -20 (ale suché vozovce a tam, kde není příslušná značka). V takovém případě by pojišťovna požadovat to, co plnila, nemohla, protože vozidlo bylo v technicky bezvadném stavu (podle stávajících pravidel).

Pozor, to ale neplatí tam, kde je umístěna značka „Zimní výbava“, tj. tam, kde je povinnost jezdit na zimních celou dobu mezi listopadem a březnem, a to bez ohledu na množství sněhu na silnici. V takovém případě, a byla-li by příčinou nehody snížená adheze v důsledku toho, že letní pneu je zmrzlá a nebrzdí, by pojišťovna plnění požadovat mohla.

Obecně tedy u povinného ručení platí dva základní předpoklady pro vznik práva pojišťovny požadovat to, co plnila:

  • řidič měl mít přezuto na zimní a neměl,
  • tento technický nedostatek bezprostředně souvisí s nehodovým dějem a přičinou nehody.
12.1.2016 11:15| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist