Testujeme zimní pneumatiky Continental 4×4 WinterContact: Sníh, břečka a bláto

Testování zimních pneumatik na SUV konečně dostalo ten správný "zimní" rozměr, to díky teplotám pod bodem mrazu a sněhové nadílce.

Testovat zimní pneumatiky, to tak nějak podvědomě člověk čeká na to, až napadne sníh, i když s ohledem na několik posledních let je možná třeba přistoupit na skutečnost, že zima je v našich končinách jen formálním označením období definovaném v kalendáři než to, co známe z kreslených pohlednic či pohádek. Nicméně předvánoční a vánoční vysoké teploty, rekordně vysoké teploty, konečně vystřídaly mrazy a sníh. Nejprve pár slov k tomu, jak se nám jezdilo v době, kdy rtuť teploměru byla značně nad deseti stupni Celsia.


Pneumatiky fungovaly dobře, ano, bylo znát, že směs v „horkém“ prostředí je měkčí než jak by tomu mělo kolem dvacátého prosince být, ale stopu pneumatiky držely zarputile a ohledně jízdních vlastností platí to, co už bylo řešeno v minulém textu. A co do opotřebení – jezdili jsme velmi opatrně. Jednak víme, že zimní pneumatiky jsou určené do zimy a 14 stupňů za zimu nepovažujeme. A protože jsme nechtěli vzorek zbytečně trápit. Takže s měřidlem v ruce vidíme, že je stále vše tak, jak bylo na začátku, jen šrámy ze závodního okruhu v Sosnové zůstaly.

Připomeňme si, co že to testujeme, tedy že jsme před zimní sezonou obuli pneumatiky Continental 4×4 WinterContact v rozměru 238/65/17, na Porsche Cayenne generace 957. A pojďme rovnou na sníh, tedy na jízdu na sněhu. Znovu si řekněme, že tyto naše reporty jsou spíše subjektivním hodnocením – byť s dodržením co nejobjektivnějšího nadhledu a odstupu – než přesně měřenými pokusy ve sterilním laboratorním prostředí, a že nejezdíme se stopkami v ruce. Zpoza volantu lze snadno prohlásit, že Porsche Cayenne výtečně pracuje zejména na brzdách.

Rozjet se s SUV na sněhu není zase takový problém. Sněhem teď chápejme vrstvu vysokou kolem deseti centimetrů na pevném, asfaltovém podkladě, ne metrovou závěj prašanu, ve které by zapadl i mašer se svým spřežením. Akcelerace na tomto povrchu probíhala v pořádku, lépe než na ojetých a starých zimních pneumatikách značky srovnatelné úrovně (to je logické), to ovšem bylo předvídatelné, ze zkušenosti víme, že u těžších SUV nastává problematická chvíle na brzdách, ať už při snaze auto zastavit zcela,anebo při dobrzďování před zatáčkou, kdy vyšší hmotnost pracuje v neprospěch decelerace. Těžší auto „na brzdách“ jde obtížněji zastavit a když už „se utrhne“ a ztratí přilnavost, může být složitější je zase zklidnit.

Cayenne v tomto ohledu předčí konkurenci a teď nejde o brzdy jako takové, ale právě o pneumatiky, které musejí přenést brzdný účinek na jízdní podklad. Je cítit, jak se pneumatiky zakusují při brzdění do sněhu, lamely jak prokusují sníh a chytají se sněhu, a to jak při manévru zastavení, tak při zpomalování před zatáčkou. Přetáčivost, která by se nabízela jako nevyhnutelná součást jízdy, je potlačena. Přední pneumatiky i při natočení fungují stejně dobře jako v přímém směru, rozhodli jsme se pro pokus vyzkoušet brzdit jak v přímce, tak také s postupným (s každým dalším pokusem stále rostoucím) vytočením kol a teprve až při kolech vytočených do plného rejdu se přilnavost na sněhu zřetelně snížila. Je také nutné zmínit, že při brzdovém pedálu na podlaze a volantu v přímém směru se auto ve stopě nekroutilo, všechny pneumatiky pracovaly stejně, ale jejich „souhru“ už jsme myslím zmiňovali při driftování na asfaltu. Při překročení hranice gripu v zatáčce šlo auto do skluzu rovnoměrně, a čitelně, předvidatelně a pneumatiky se pak při srovnání opět „do rovna“ sněhu zpětně chytily a auto uklidnily.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ohledně SUV mám obecně ještě jednu zkušenost, ne jednou se přihodilo, že pneumatika, zejména zimní, s vyšším profilem a měkčí konstrukcí, se poodhrnula, když došlo k nárazu či tlaku sněhu z boku. Při rychlém natočení nebo při ztrátě přilnavosti, když auto s vytočenými koly vjelo do závěje. Sníh zatlačil na pneumatiku v místě, kde patka dosedá k disku, v lepším případě jen místo znečistil, v horším došlo k promáčknutí pneumatiky od disku a odfouknutí vzduchu.

Ne tak Continental 4×4 WinterContact, nebudeme zapírat, že jsme také párkrát nevylétli ven do závěje a nebouchli s ním do sněhu. S vytočenými koly, když jsme se před tím marně snažili v nepřiměřené rychlosti udržet auto na silnici a robustní konstrukce pneumatiky nepovolily – nikdy nedošlo k odchýlení patky od disku, nikdy ani náznakem nehrozila krize v tom smyslu, že by pneumatika ztratila tlak. A pro tuto chvíli poslední zmínka k pneumatikám, když sníh začal tát a měnil se postupně na břečku, tak jsme samozřejmě registrovali změny v jízdě a řešili, jak moc si poradí pneumatiky z odvodem materiálu ze vzorku.

Přirovnal bych to asi k jakémusi aquaplaningu, tedy ten přechod mezi sněhem a definitivní vodou. Směs vody, tajícího sněhu vytváří specifický podklad, který klouže, ale místy umí zkomplikovat jízdu právě jako voda, když už je sněhu méně. Díky vzorku, velmi širokým drážkám a hrubým blokům, je sníh s vodou a břečkou odváděn velmi rychle a dobře. Samozřejmě je třeba stále dbát na rychlost, spoléhat na schopnosti obutí a jezdit příliš rychle by bylo hloupé, ale způsob, jakým se vzorek gumy prořezává rozbředlým podkladem, odvádí nežádoucí body a sníh a chytá se pevného podkladu, je příkladný.

26.1.2016 6:56| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist