Testujeme zimní pneumatiky Continental 4×4 WinterContact: Sníh, břečka a bláto

Testování zimních pneumatik na SUV konečně dostalo ten správný "zimní" rozměr, to díky teplotám pod bodem mrazu a sněhové nadílce.

Testovat zimní pneumatiky, to tak nějak podvědomě člověk čeká na to, až napadne sníh, i když s ohledem na několik posledních let je možná třeba přistoupit na skutečnost, že zima je v našich končinách jen formálním označením období definovaném v kalendáři než to, co známe z kreslených pohlednic či pohádek. Nicméně předvánoční a vánoční vysoké teploty, rekordně vysoké teploty, konečně vystřídaly mrazy a sníh. Nejprve pár slov k tomu, jak se nám jezdilo v době, kdy rtuť teploměru byla značně nad deseti stupni Celsia.


Pneumatiky fungovaly dobře, ano, bylo znát, že směs v „horkém“ prostředí je měkčí než jak by tomu mělo kolem dvacátého prosince být, ale stopu pneumatiky držely zarputile a ohledně jízdních vlastností platí to, co už bylo řešeno v minulém textu. A co do opotřebení – jezdili jsme velmi opatrně. Jednak víme, že zimní pneumatiky jsou určené do zimy a 14 stupňů za zimu nepovažujeme. A protože jsme nechtěli vzorek zbytečně trápit. Takže s měřidlem v ruce vidíme, že je stále vše tak, jak bylo na začátku, jen šrámy ze závodního okruhu v Sosnové zůstaly.

Připomeňme si, co že to testujeme, tedy že jsme před zimní sezonou obuli pneumatiky Continental 4×4 WinterContact v rozměru 238/65/17, na Porsche Cayenne generace 957. A pojďme rovnou na sníh, tedy na jízdu na sněhu. Znovu si řekněme, že tyto naše reporty jsou spíše subjektivním hodnocením – byť s dodržením co nejobjektivnějšího nadhledu a odstupu – než přesně měřenými pokusy ve sterilním laboratorním prostředí, a že nejezdíme se stopkami v ruce. Zpoza volantu lze snadno prohlásit, že Porsche Cayenne výtečně pracuje zejména na brzdách.

Rozjet se s SUV na sněhu není zase takový problém. Sněhem teď chápejme vrstvu vysokou kolem deseti centimetrů na pevném, asfaltovém podkladě, ne metrovou závěj prašanu, ve které by zapadl i mašer se svým spřežením. Akcelerace na tomto povrchu probíhala v pořádku, lépe než na ojetých a starých zimních pneumatikách značky srovnatelné úrovně (to je logické), to ovšem bylo předvídatelné, ze zkušenosti víme, že u těžších SUV nastává problematická chvíle na brzdách, ať už při snaze auto zastavit zcela,anebo při dobrzďování před zatáčkou, kdy vyšší hmotnost pracuje v neprospěch decelerace. Těžší auto „na brzdách“ jde obtížněji zastavit a když už „se utrhne“ a ztratí přilnavost, může být složitější je zase zklidnit.

Cayenne v tomto ohledu předčí konkurenci a teď nejde o brzdy jako takové, ale právě o pneumatiky, které musejí přenést brzdný účinek na jízdní podklad. Je cítit, jak se pneumatiky zakusují při brzdění do sněhu, lamely jak prokusují sníh a chytají se sněhu, a to jak při manévru zastavení, tak při zpomalování před zatáčkou. Přetáčivost, která by se nabízela jako nevyhnutelná součást jízdy, je potlačena. Přední pneumatiky i při natočení fungují stejně dobře jako v přímém směru, rozhodli jsme se pro pokus vyzkoušet brzdit jak v přímce, tak také s postupným (s každým dalším pokusem stále rostoucím) vytočením kol a teprve až při kolech vytočených do plného rejdu se přilnavost na sněhu zřetelně snížila. Je také nutné zmínit, že při brzdovém pedálu na podlaze a volantu v přímém směru se auto ve stopě nekroutilo, všechny pneumatiky pracovaly stejně, ale jejich „souhru“ už jsme myslím zmiňovali při driftování na asfaltu. Při překročení hranice gripu v zatáčce šlo auto do skluzu rovnoměrně, a čitelně, předvidatelně a pneumatiky se pak při srovnání opět „do rovna“ sněhu zpětně chytily a auto uklidnily.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ohledně SUV mám obecně ještě jednu zkušenost, ne jednou se přihodilo, že pneumatika, zejména zimní, s vyšším profilem a měkčí konstrukcí, se poodhrnula, když došlo k nárazu či tlaku sněhu z boku. Při rychlém natočení nebo při ztrátě přilnavosti, když auto s vytočenými koly vjelo do závěje. Sníh zatlačil na pneumatiku v místě, kde patka dosedá k disku, v lepším případě jen místo znečistil, v horším došlo k promáčknutí pneumatiky od disku a odfouknutí vzduchu.

Ne tak Continental 4×4 WinterContact, nebudeme zapírat, že jsme také párkrát nevylétli ven do závěje a nebouchli s ním do sněhu. S vytočenými koly, když jsme se před tím marně snažili v nepřiměřené rychlosti udržet auto na silnici a robustní konstrukce pneumatiky nepovolily – nikdy nedošlo k odchýlení patky od disku, nikdy ani náznakem nehrozila krize v tom smyslu, že by pneumatika ztratila tlak. A pro tuto chvíli poslední zmínka k pneumatikám, když sníh začal tát a měnil se postupně na břečku, tak jsme samozřejmě registrovali změny v jízdě a řešili, jak moc si poradí pneumatiky z odvodem materiálu ze vzorku.

Přirovnal bych to asi k jakémusi aquaplaningu, tedy ten přechod mezi sněhem a definitivní vodou. Směs vody, tajícího sněhu vytváří specifický podklad, který klouže, ale místy umí zkomplikovat jízdu právě jako voda, když už je sněhu méně. Díky vzorku, velmi širokým drážkám a hrubým blokům, je sníh s vodou a břečkou odváděn velmi rychle a dobře. Samozřejmě je třeba stále dbát na rychlost, spoléhat na schopnosti obutí a jezdit příliš rychle by bylo hloupé, ale způsob, jakým se vzorek gumy prořezává rozbředlým podkladem, odvádí nežádoucí body a sníh a chytá se pevného podkladu, je příkladný.

26.1.2016 6:56| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist