Oficiálně nastává čas přezout na letní pneumatiky

Téma výměny zimních a letních pneumatik už jsme řešili několikrát, teď je tady zřejmě ten ideální čas na výměnu. Nebo ne?

Otázka obutí obecně je na Autowebu častým tématem a to různými pohledy, nejen jde-li o adekvátní obutí v rámci dané roční sezóny – pneumatiky jsou naším pohledem (asi) nejdůležitější součástí auta, protože jsou to právě čtyři plošky velikosti lidské dlaně, které drží auto na silnici.

Pojďme ale k žhavému tématu, jakkoli slovo „žhavý“ zatím není vzhledem k venkovním teplotám asi trefné. U zimních pneumatik jsou zákonem jasně stanovené podmínky pro jejich nazutí. U přezouvání na letní pneu ale žádná zákonná povinnost přezutí neexistuje. Mnoho řidičů tak na jaře přezouvání neřeší a na zimních pneumatikách jezdí celoročně. A to je co? To je špatně…

Naším pohledem neexistuje jeden jediný důvod, proč by měl řidič „v létě jezdit na zimních,“ když je to ve všech ohledech horších, ať už jde o opotřebení nebo přilnavost. A hlavně bezpečnost, protože jízdní schopnosti zimních pneumatik v  létě jsou samozřejmě horší než těch letních. Logicky. Letní pneumatiky mají svůj význam a jejich obutí se vyplatí z bezpečnostních i finančních důvodů!Hlavním impulsem pro jejich přezutí ze zimních na letní gumy by měla být, jednoduše řečeno, teplota dlouhodobě nad 7 °C. Odpovědní řidiči, kterých je doufáme na Autowebu většina, mohou asi následující odstavec přeskočit, pro ten zbytek tady máme důvody, proč na letní pneumatik přezouvat.

Zimní pneumatiky jsou speciálně navržené pro zimní období. S rostoucí teplotou tak ztrácí svoje pozitivní vlastnosti. To má za následek nižší bezpečnost, vyšší spotřebu i zhoršený komfort jízdy.

ČETLI JSTE: 10 rad, jak si auto snadno přezout svépomocí

„Brzdná dráha zimní pneumatiky se při vyšších teplotách výrazně prodlužuje, a to až o  20 %. Důvodem je menší styčná plocha zimních pneumatik a tím i nižší přilnavost,“ vysvětluje Jan Foltán z e-shopu Kupuj pneu. Směs používaná na výrobu zimních pneumatik není určena do vysokých teplot. Na rozpálené letní vozovce tak mohou být zimní pneumatiky vyloženě nebezpečné.

Nebezpečné, nebezpečné, nebezpečné. Co víc je třeba říct? Ekonomický aspekt je méně důležitý, ale pokud je to pro někoho ten hlavní důvod pro rozhodnutí, tak se podívejme na peníze.Řada řidičů dojíždí v létě dezén zimních pneumatik s cílem ušetřit za nákup nových letních pneu. Neuvědomují si ale, že jízda na zimních pneumatikách v létě výrazně zvyšuje jejich spotřebu paliva. Zimní pneumatiky mají měkčí směs a vyšší valivý odpor. Při jízdě na zimních pneu se tak zvyšuje spotřeba paliva až o 10 % oproti jízdě na letních pneumatikách.

Používání zimních pneumatik nelze rovněž doporučit z hlediska komfortu jízdy. Zimní pneumatika je v letní sezóně kvůli odlišnému dezénu výrazně hlučnější. Zároveň se u ní při vyšších teplotách zhoršuje stabilita a ovládání vozu.

DOPORUČUJEME: Zákon a tzv. povinné zimní pneumatiky

Kdy tedy nejlépe přezout na letní? Připomeňme si, že od 1. listopadu do 31. března platí podle aktuálního znění silničního zákona povinnost užívání zimních pneumatik v případě souvislé vrstvy sněhu, námrazy, nebo pokud lze takovou situaci předpokládat vzhledem k povětrnostním podmínkám.

Takže ano, svou roli hraje datum, ale také dlouhodobá předpověď, tedy přesněji dlouhodobá a soustavná teplota nad sedm stupni Celsia.Pokud tedy, podobně jako letos, přetrvává zimní charakter počasí, vyplatí se i začátkem dubna jezdit stále na zimním obutí a přezouvání na letní pneumatiky posunout.

Autoweb.cz

25.3.2013 4:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist