Autoweb Speciál: Zima 2012

Všechno, co bystě měli vědět o zimě, zimním ježdění a provozování aut. To nejlepší z článků Autowebu na zimní téma.

Aktualizováno 16.1.2013 – připravili jsme pro vás koncem podzimu zimní speciál s radami a … zima nepřišla, sněhové vločky byly vidět maximálně ve stokrát opakovaném filmu s Andělem na horách. Teď zima udeřila v plné síle a tak tady máme znovu připomenutí, jak ji (za volantem) přežít.

Co si představit po pojmem zimní speciál? Naším pohledem všechno to, co by vás mohlo zajímat ohledně ježdění, vzhledem k tomu, že za sebou máme první dny pod sněhovou pokrývkou.

Ve výběru našich článků najdete jak základní věci typu výměny zimních pneumatik, ale také zamyšlení nad tím, které auto je (podle vás) na zimu to nejlepší.



ČTĚTE: 8 rad, jak přežít zimu na silnici

Pořádná zima tu bude (asi) každým dnem. Plno řidičů už má zkušenosti se zimním provozem, ale někteří třeba budou jezdit v zimě prvně. Zimní období neklade mnohem větší zátěž jen na auto, ale také na řidiče – a to jak fyzickou, tak i psychickou. Buďte proto připraveni a nenechte se nepřízní počasí vyvést z míry.

„… Počasí je v zimě nevyzpytatelné, proto vždy mějte v autě škrabku na led, malou lopatku na odhazování sněhu a vyplatí se i malé košťátko na ometání. Před jízdou důkladně auto očistěte. Vyškrabávání „tankových průzorů“ v ledu a sněhu na oknech je velmi nebezpečné, protože nemáte z auta rozhled. Očistěte pořádně všechna okna a omeťte sníh z kapoty i střechy…“



ČTĚTE: Diesel a zima

Blíží se zima a ta dá některým autům pořádně zabrat. Nejcitlivější jsou dieselové motory, zejména kvůli problému se „zamrzáním“ paliva.

„… provoz auta v zimě ovlivňují především okolní teploty – zabrat dostává akumulátor a samozřejmě i pohonné ústrojí, neboť nižší teploty zhoršují vlastnosti maziva a také použitého paliva. Majitelé benzínových motorů mají svým způsobem o starost méně, protože běžný benzín si uchovává vlastnosti do teplot -40°C. Oproti tomu nafta už v teplotách lehce pod bodem mrazu začíná způsobovat problémy…“



ČTĚTE: Tak jezdí na sněhu mistři

Video, které máme před sebou, je ze Švédska a v podstatě nepotřebuje komentář. My si ho ale neodpustíme… Mistři volantu, kteří bravurně ovládají svá auta, (samozřejmě i pilot WRC je jen člověk, a i když není moc prostoru pro chyby, tak se chybuje) a dlouhé sněhové cesty.

„… můžeme si my, jako obyčejní řidiči, vzít něco z těchto záběrů? Ano, můžeme a klíčové slovo je plynulost. Pokud se podíváte na záběry jezdců, tak (pokud se nedostanou do krizové situace) netrhají zběsile volantem a nedestabilizují auto. Věnují se vedení pohledu, a i když jedou podle rozpisu, snaží se předvídat…“


ČTĚTE: Základní tipy a rady, jak jezdit v zimě

Teploty pod nulou, sníh, led. Existují pravidla, jak jezdit v těchto podmínkách bezpečně. A poučky, jak jezdit bezpečně a navíc se u toho bavit. Takže jak? Pomaleji než v létě, opatrněji, obezřetněji. Kdybychom chtěli shrnout veškeré „zimní“ tipy a rady do jednoho krátkého lakonického vyjádření, znělo by asi tak.

A nebyli bychom daleko od věci, protože k zimnímu ježdění patří jízda ve zhoršených podmínkách, ať už jde o viditelnost, přilnavost, nebo výskyt řidičů, kteří jedou nebezpečně blízko limitu. A právě snížení rychlosti a vyšší opatrnost mohou být nejjednoduššími metodami, jak předejít problémům.

„…Nadšenec řízení na sněhu nezmatkuje, jezdí bezpečně, a pokud je k tomu vhodný čas a místo (ideálně uzavřená plocha nebo závodní okruh), baví se. Obecně platí, že důležitá je plynulost. Co to znamená v praxi? Nejezděte stylem brzda-plyn, přesněji řečeno snažte se chovat tak, jako by vaše auto nemělo brzdy.
Plně využívejte setrvačnost, ale pozor na brzdění motorem a podřazování. Pokud už to hodně klouže, raději vymáčkněte spojku a zpomalujte bez podřazování, ať nehrozí, že si neopatrným podřazením zablokujete kola. Pak vám může zhasnout motor. A tím také přestat fungovat posilovače brzd, řízení. Nic příjemného. A bezpečného…“



ČTĚTE: 10 rad, jak snadno přezout pneumatiky svépomocí

Spoléháte raději na své „zlaté české ručičky“, než abyste utráceli zbytečně za pneuservis? Přezout auto doma můžete, ale pozor na drobnosti.

„… i v mírném kopci se dá zvednout na heveru, ale zbytečně riskujete. Nepřezouvejte kola na hlíně nebo trávě, najděte si místo s pevným a rovným podkladem – nejlépe asfalt, beton nebo dlažbu. Připravte si pod sebe nějaký kartón nebo starý kus hadru, který pak vyhodíte. A pomůžou i pracovní rukavice, protože ta černá špína pak z rukou nejde ani ředidlem…“



ČTĚTE: Koupě ojetiny: co (ne)prozradí zima

Starší zkušení motoristé často říkají, že diesel je nejlepší kupovat v zimě. Proč? Protože v mrazivém počasí je startování studeného motoru daleko náročnější a díky tomu můžete snáz odhalit lehčí i vážné závady vozu. Jenže zima někdy pomůže k odhalení problému i s benzinovým motorem. Některé jiné poruchy ale umí důkladně maskovat. Přitom ani jejich odstranění nemusí patřit k nejlevnějším. Je tedy lepší kupovat ojetinu v létě, či v zimě?

„…nepříjemná bude kontrola podvozku na zvedáku, kdy z auta odpadávají zbytky sněhu a vydatně kape. Ale spěchat by mohlo být zásadní chybou. Při teplotách pod nulou si ani poskakování okolo auta moc neužijete – přitom prohlídku VIN, ale i dalších částí vozu nelze přeskočit…“



ČTĚTE: Zákon a tzv. povinné zimní pneumatiky

Od 1. listopadu pro nás zákonodárci přichystali povinnost jezdit na zimních gumách, pojďme se podívat na některé (v poslední době) často kladené otázky.

„… Hned si ukážeme proč. §41a zákona č. 361/2000 Sb.:“ (1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud: a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led…“



ČTĚTE: Nejlepší auta na zimu (podle vás)
„… nás zajímá, jaké je pode vás nejlepší auto na zimu. Nabízí se samozřejmě řada „osvědčených“ sportovně laděných sedanů s pohonem čtyř kol typu Impreza, Mistubishi Lancer Evo, Audi RS3 a tak dále. Máme mezi sebou pravověrné řidiče, kteří nedají jinak a jezdí po zasněžených silnicích se svými BMW řady M3…“

„… v zásadě jde z naší strany o jakýsi neformální průzkum, prostě nás zajímá, čím jezdíte v zimě, čím bystě chtěli jezdit. Prosím pište dolů do komentářů své příspěvky, ideálně ve formátu žebříčku třech nejlepších aut na zimu a třech důvodů ke každému z nich, proč právě tohle auto je podle vás the best…“

Autoweb.cz

16.1.2013 8:34

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist