Rakovan: Téměř polovina Čechů řídila auto před autoškolou. A je to v pořádku!?

19 fotografiídopravní předpisy v čr

Čísla průzkumu mluví jasně, lidí, kteří řídili auto bez řidičáku je mnoho. Stejně jako těch, kteří se ocitli za volantem před patnáctým rokem věku.

Diskuze

13 komentářů

    Frankie

    Výborný článek, ve všech bodech s ním souhlasím. Především v tom, že díky předchozí schopnosti ovládat vozidlo (rozjezdy, řazení, apod.), se člověk během autoškoly může více věnovat sledování okolního provozu na silnici, dopravním značkám a žák potom za volantem nepanikaří a necítí se tolik vystresován, když se musí například rozjet na semaforech…

    XXX

    Samozřejmě jsem taky řídil mnoho let před 18tými nar. a byl to sakra výrazný plus, rozjezdy, řazení a parkování pozadu to jsou znalosti výrazně do plusu a taky to samozřejmě instruktor hned poznal. Ale že bych se nenaučil nic v autoškole? No asi jsem měl štěstí, ale nesouhlasím, drtil mě jízdou v centru Prahy velmi často a díky tomu jsem neměl pak problém ani v jiných evropských městech jezdit bez většího stresu. Takže s tím že by autoškola byl na nic nemohu souhlasit i když to bude asi různé podle instruktora.

    Bubák

    Když jsem dělal řidičák já, tak se nejdřív jezdilo na trenažeru 2 lekce první simulovala prázdnou silnici, druhá městský provoz. Pak dvě lekce na cvičáku, kde jsme se učili rozjíždět do kopce a parkovat mezi kuželky. Teprve po tom nás pustili do provozu. Nebyla potřeba zkoušet jezdit na polňačce.

    ppppp

    Já dodám, že ne každý měl auto k dispozici a na dnešní poměry byla auta drahé věci. Náš Warťas taky nebyl ovládáním moc blízko k autoškoláckým Škodovkám. Ale možná jsem to udělat měl, v autě jsem nevěděl co dělat dřív. Syna jsem pustil za volant už před autoškolou. Kde jsem tušil možný zlozvyk nebo nevěděl jak naučit danou věc, nechal jsem to plně do autoškoly. Myslím, že se mu to hodilo.

    Tomáš Beran

    Souhlas. Taky jsem jezdil, i když i na veřejných komunikacích (silničky třetí třídy ve Východních Čechách), a to v době, kdy jsem dělal autoškolu a moc mi to pomohlo. Každý najetý kilometr byl znát. Špatným návykům mne ve skutečnosti učil učitel autoškoly a pamatuji si, jak vždycky totálně pěnil, když jsem při dojezdu na křižovatku vyřazoval na neutrál a jen brzdil, místo abych (jak chtěl) postupně podřazoval nebo když jsem odmítal stát na semaforu na jedničku na spojce. 🙂 Ovšem nikdy nezapomenu na jeho památnou větu a dodnes se jí držím, když jsem jel po městě 60 (tehdy ještě byla 60ka) a někdo mne předjel. Jako naivní klouček jsem se ho zeptal, jak mě může předjíždet, když jedu na limitu (60) a on řekl:“Až budeš mít řidičák, tak si jezdi, jak chceš.“ 🙂 Tak teda jo, pane Mlejnek (tak se jmenoval), do dneška se to držím. 🙂

    Ari

    Tak já jsem se pohyboval v partě starších kluků, který už leckdy měli řidičák i auto, takže jsem se po polních cestách najezdil dost a dost. A nejenže jsem se naučil řídit. To mi přišlo jako trivialita. Už před autoškolou jsem se zajímal o vyšší level řízení jak jet zatáčku smykem jak utrnouht auto před zatáčkou, jak vybrat smyk atd. Do autoškoly jsem teda dorazil jako hotový řidič navíc po absolvování autoškoly na malou a velkou motorku jsem uměl už i předpisy. Rozhodně jsem rád, že jsem se už v takhle útlém věku začal věnovat řízení auta. Autoškola pro mě byla jen zábava a možnost se povozit legálně v autě v provozu.

    RIK

    Ten clanek me take pobouril. Take me naucil ridit otec a take si to chvalim. Dneska jsou i moznosti, ktere za meho mladi byly nedostupne – motokary. Dneska se zcela legalne muze kdokoli od detskeho veku naucit techniku jizdy i vcetne zvladani kritickych situaci, coz mu bude v budoucim provozu jenom k dobru.

    Bubák

    Mě taky učil řídit tata, ale až po té co jsem měl řidičák. Skoro dva roky mě nepustil samotného za volant a najezdil jsem tisíce kilometrů pod dohledem. Sám píšete, že dnes se mládež může hodně naučit legálně, tak proč to dělat ilegálně?

    ampersand

    Není přece nic divného, že ze strany těch, kdo oficiálně za příjemný peníz drží monopol na řidičskou bumážku a na přípravu k ní, zaznívá taková kritika.

    Každý, kdo do AŠ přijde už naučený, snižuje možnost takového adepta zdeptat a vnutit mu za peníze dodatečné hodiny jízdy (případně z něj vytáhnout úplatek).

    Mít monopol, taky si ho budu před zaškolovateli-samozvanci chránit!

    Já jsem kdysi už dost dávno před AŠ žádnou neoficiální praxi neměl (to se strejdou v dětství na traktoru a s žebřiňákem s koňmi nepočítám), ale hodně mi pomohlo, že jsem měl Prahu proježděnou skrznaskrz na kole. Tím jsem se naučil křižovatky, řazení, přejíždění v pruzích, hlídat koleje a furt koukat kolem sebe i bez zrcátek. V autě už to pak byla pohodička. Dneska je ovšem větší provoz a předvýcvik na kole už by mě v něm asi nenapadl.

    PepaSFI

    když jsem dělal autoškolu na auto tak to trenažér byly takový světelný omalovánky, dělalo to všecko možný, jen ne to co skutečný auto. Dokonce jednomu žákovi ta placka s namalovanou silnicí z toho krámu vyběhla a spadla mu na hlavu. Nevím jestli mi to něco dalo za tu chvilku, spíš ne. Ale já obecně ty simulace nemám rád, nejdou mi ani v počítači ikdyž v reálu jsem schopný celkem bez problémů ovládat skoro cokoliv co kola má a vlastně i co kola nemá. Ruský buldozer taky.

    Jinak k tématu, jako snad každý na vesnici jsem samozřejmě jezdil na fichtlovi neboli malém motocyklu. Do auta mě tehdy táta před řidičákem nepustil, přece jen tenkrát i ta škodovka byla kus majetku a díly co dnes objednáte a zítra máte, se tenkrát sháněly i měsíce. Ale bezmotorově jsme se vyblbli dost. Na různých podivných kárách s kolečkama z kočárků jsme drandili z kopce po vesnici rychlostí nepřiměřenou.

    Slava

    nejezdil jsem sice bez řidičáku po silnicích, ale u nás na vsi mně na poli nechali tu a tam popojet s nějakým tím traktorem a když jsem otci myl jeho Š 110 L, tak jsem si jí směl na zahradě sám otočit, aby ch jí mohl umýt z obou stran.. Ale nějaké tisíce km, jak zde někteří uvádějí, to nebyly.. Spíše stovky metrů celkem..Ale na naučení ovládat spojku a řadicí páku a brzdy a volant to stačilo.. Zejména řazení, spojka a volant v zetoru 3011 nebyly pro 12ti letého školáka moc snadné(co se ovládacích sil týče), takže pak řazení ve Škodovce 110 byla vlastně už legrace.
    Jenže autoškola, do které jsem se počátkem roku 1993 přihlásil, prováděla výcvik ještě „postaru“.. Dvě vyučovací hodiny na trenažéru(ztráta času..), pak několik vyučovacích hodin na cvičáku, kde jsme se Š 105 a Favoritem do zblbnutí nacvičovali rozjezdy, zastavení, řazení, rozjezdy do kopce.. a dokud jsme to neuměli uplně bezchybně, tak jsme neměli šanci pokračovat na cvičné jízdy v provozu..A až když jsme tohle všechno dovedli, nastalo asi 52 vyučovacích hodin jízd v běžném provozu.. Teprve potom jsme mohli k závěrečným zkouškám.. Tehdy udělat řidičák na auto trvalo čtvrt roku, pokud uchazeč neměl nějakou protekci..Zkrátka chci říct, že dokud člověk neuměl opravdu perfektně ovládat auto, tak nezískal řidičák..jenže v té době už se do branže autoškol začínal dostávat tržní prvek a ekonomické zájmy(málo hodin jízd- méně projetého benzínu)..na úkor kvality řidičského umu absoloventů..

    Zdenda

    Bože můj,větší kravinu jsem už dlouho nečetl.Tak podle autora článku autoškola nic žáka nenaučí? A že by mohl žák „převzít“ špatné návyky od učitele autoškoly?To jako,že by se třeba za jízdy dloubal v nose?
    Je vidět,že autor článku nemá ani páru o práci autoškol,o tom,jak dnes probíhá výuka a výcvik žadatelů o řidičský průkaz.
    A pak ,práci autoškoly a jednotlivých učitelů hodnotí nezávislí zkušební komisaři,kteří by měli dbát na to,aby žák zvládal řidičské dovednosti a nepřipravené by je neměli pouštět do provozu.

    Zdenda

    Ve svém článku si stěžujete na to,že Vám instruktor vytýkal dojezdy ke křižovatkám na neutrál a nutil Vás podřadit na nižší rychlost.Zamyslel jste se na tím,proč to po Vás chtěl?
    Je to velmi jednoduché,je to v rámci bezpečnosti.Čerství absolventi,kteří mají řidičský průkaz jen „pár“ dnů,ještě nemají dostatečný odhad rychlosti.Takže se klidně může stát,a to zejmény v zimě,kdy je vozovka kluzká,že dojíždí ke křižovatce,kde svítí červená,mají vyřazenou rychlost,jedou tedy na neutrál a rychlost se jim zdá adekvátní.Najednou zjistí,že se k před nima stojícímu vozidlu přibližují nějak moc rychle,sešlápnou prudce brzdový pedál a neštěstí je hotovo.Tím,že před křižovatkou podřazují až na II.rychlostní stupeň snižují rychlost vozidla plynule,když brzdí motorem.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist