plastiak-chcete-se-nechat-zabit.jpg

Plaštiak: Chcete se nechat zabít?

dopravní předpisy v čr

Co nás učí příběh hrdinného boje kapitána Schettina o cestování autobusem a hromadnou dopravou vůbec.

Diskuze

23 komentářů

    Regis

    Nemuzu si pomoct, ale vase argumenty mi pripadaji absurdni. Nezalezi na tom jake je skutecne nebezpeci (hromadna doprava je bezpecnejsi, obzvlaste markatni v letecke doprave), ale jde hlavne o pocit kontroly. Pripomina mi to nabozenske fantiky, zcela odtrzene od reality a presto (nebo proto?) do posledniho dechu hajci svoji utulnou iluzi. Nezalezi na tom ze vira neleci, ja mam lepsi pocit. Nezalezi na tom ze je to nebezpecnejsi, ja se citim bezpecneji!

    vzteklej pes

    Když se podívám na stav většiny mezimětských autobusů, nevím, co by mě muselo přimět k tomu, abych do něj nastoupil. Auto je možná statisticky nebezpečnější, ale rozhodně zodpovídám sám za sebe a nesvěřuji svůj život do rukou ožralýho dementa.

    Martin Plaštiak, autoweb.cz

    Označujete mě za fanatika proto, že nechci svěřit svůj život do ruky někomu, komu nevěřím? Nezní vám absurdně naopak váš argument?

    A to, že nejraději jezdím autem, je fakt, o tom nepochybujte. Stejně jako to, že jsem ochoten obětovat něco statistické bezpečnosti za možnost ovlivňovat bezpečnost reálnou.

    Mám raději kontrolu (i s následky), než abych byl jen divákem tragédie vlastního života. To je celé. Co se vám na tom nezdá?

    Jinak bezpečnost letecké dopravy jsem ani jednou nezpochybnil. Ovšem letadlo je v hierarchii dopravních prostředků od auta dost vzdálené, mimo jiné i cenově (nejen celé letadlo, také jedna cesta). Proto jsem se letecké dopravy dotkl jen zlehka. Pravdou však je, že kde připadá v úvahu rozhodování mezi autem a letadlem, já vždy raději volím auto. Jsem za volantem tak nějak doma. To je důvod, proč jsem leteckou dopravu nevynechal docela.

    Regis

    Vazeny pane Plaštiaku,
    pripominate mi fanatiky proto, ze vas clanek vyzniva tak, ze uprednostnujete osobni pocity nad objektivni realitou. Napsal jsem ze mi fanatiky pripominate, ne ze jim jste. Nebylo mym cilem vas urazit.

    Clanek pro me vyzniva tak, ze se snazite zpetne obhajit sve postoje pomoci argumentace bezpecnosti. Ale argument bezpecnosti v tomto pripade podle me neobstoji. Statisticka bezpecnost JE realna bezpecnost. Statistika je objektivni, narozdil od vaseho zhodnoceni vlastnich schopnosti.

    Vubec nechci zpochybnovat vase pravo na vyber druhu dopravy nebo pravo na rizeni vlastniho osudu. Pouze zpochybnuju logiku vasi argumentace. Clanek se intenzivne zabyva bezpecosti, presto pri volbe letadlo vs. auto volite auto. Tedy bezpecnost zjevne neni faktor ktery vasi volbu ovlivnuje rozhodujicim zpusobem. Proc tedy vubec mluvite o bezpecnosti?

    Rekl bych, ze spravne by se clanek mel jmenovat \“Jste ochotni se zabit sami?\“ a stacilo v nem napsat ze jste ochoten prijmout zvysenou miru rizika vymenou za pocit kontroly. To je naprosto v poradku, je to vase volba.

    Tomek

    na dálnici potkáte autobus a sejme vás i s vaším autem … riziko je stejné ať už řídíte sám nebo ne. Vezměte si jen pravděpodobnost vaší havárie a pravděpodobnost havárie busu … jezdil jsem jako pasažér 20 let busy a najezdil snad desetitisíce km a ani se nám nikdy nic nestalo, ani jsem neviděl havárku busu na vlastní oči…. vše jen z tv
    Dnes sice také preferuji auto, ale je to otázka praktičnosti, než nedůvěry.
    Nevím proč globalizovat a nevěřit veřejné dopravě …

    audis

    s článkem v principu souhlas. Jen je napsán tak, že evokuje situaci, že 90 % osobokilometrů je prováděno výše zmíněný busy a lidmi. Což dle mě není pravda, tipuju to na 3 % osobokilometrů. Tím neříkám, že ty 3 % jsou v pořádku a zanedbatelné.

    příště přesněji popsat realitu bez objemového zkreslení.

    punmpičkář

    Připadá mi, že v drtivé většině případu kdy jedu busem jsou řidiči těchto vozidel ok a kláním se před jejich koňskou trpělivostí. Samozřejmě vyjímky existují a taky jsem přemýšlel, že moje v podstatě slepá důvěra ve služby dopravce je trochu nebezpečná:) Cca před měsícem mi opravdu vrtalo hlavou zda byl pan taxikář ožralý nebo jenom lehce retardovaný.

    jarda

    Já také dávám přednost číslům před dojmy, ale v tomto případě podle mě čísla vůbec nemluví jednoznačně. To, že je statisticky mnohem větší pravděpodobnost zabít se v autě než v autobuse nutně neznamená, že je to pravděpodobnější zrovna v mém případě.
    Přesvědčení, že jezdím mnohem bezpečněji než průměrný řidič, se těžko vyvrací a přitom zcela devalvuje výpočet \“míry rizika\“ podle statistik.

    Gale

    Čistě statisticky také vychází, že pro překonání brněnské křižovatky Provazníkova X Lesnická je bezkonkurenčně nejnebezpečnější být cestujícím v trolejbuse…
    Srovnávat prosté počty obětí je nesmysl i v jakémkoli větším měřítku.

    Bubák

    citace: \“Jde spíš o iluzi kontroly a slovo bezpečnost se tváří v tvář číslům ani neodvažuji použít. Jenže ono je dost dobře možné, že v přírodě vůbec neexistuje náhoda, že iluzí je dokonce i svobodná vůle. Nevadí to. Právě ona \“iluze\“ je totiž – pro mě – obrovsky důležitá. Vadí vám představa světa bez svobodné vůle? A není představa života bez kontroly stejně hrozivá? Chci mít pocit, že držím svůj život v rukou. Pocit. Ten stačí. Musí.

    Nechci umřít jako ovce – jako těch několik nešťastných, kteří na Costa Concordia nedostali ani šanci správně zareagovat.\“

    To musí bej silnej matroš co berete.

    Martin Plaštiak, autoweb.cz

    Jen hodně čaje (v současnosti rize) a tu a tam trocha matematiky. Obojí umí navodit divoké stavy, ale třeba jsem jen blázen, kdo ví?

    Martin Plaštiak, autoweb.cz

    Nejsem uražen, to ne. Jen mě ten fanatik překvapil.

    Víte, já mívám pocit, že čtenáři špatně chápou rubriku blog – tady nenajdete doporučení a už vůbec vám svůj názor nevnucuji, není třeba ho zpochybňovat. Berte nebo nechte být, nic jiného v tomto případě nemohu říct. Blog je jen důvodem k zamyšlení. Také se nesnažím před vámi svůj názor obhájit. Jen přibližuji svůj postoj a občas přihodím nějaký ten postřeh. Takže pokud nesouhlasíte, je to v pořádku, ale já stejně pojedu autem.

    V článku nejde tolik o bezpečnost, jako o fakt, že zejména v autobuse (ale třeba i na lodi) můžete zemřít hloupou chybou někoho jiného. Přitom nemáte žádnou šanci chybu nejen ovlivnit, ale ani jí předejít.

    Mimochodem statistiky a z nich vyplývající pravděpodobnosti neříkají nic o tom, jestli zrovna vy nebo já přijdeme k úhoně. Pro předvídání jednotlivých případů je vůbec nelze použít. Jednotlivé případy se pravděpodobnostmi neřídí, funguje to jen na velkých souborech.

    lojza

    Nastupoval jsem do tramvaje, ta sebou cukla a paní nad schody mi vrazila loket do oka. Vypadnul jsem, tramvaj zavřela dveře a odjela. Celé odpoledne mi v oku ,,jiskřilo\“ a viděl jsem jen hodně nablízko. Ráno jsem oko otevřel a viděl jsem čistou tmu. Odtržená sítnice. Operace sítnice, čas pryč, práce pryč a oko vidělo jen barevné skvrny. Po půl roce náhrada zničené čočky plastovou. Lepší, přesto nic moc. Sítnice zdaleka nevidí to, co kdysi viděla. Životní pojištění ING to nekryje. Ke své práci se už v životě vrátit nemůžu. Bezmoc, zabít tu babu i tramvajáka by bylo málo.

    Mates

    \“Víte, já mívám pocit, že čtenáři špatně chápou rubriku blog…\“
    Jsem rád, že to tak vidíte, protože snad pokaždé, když vyjde nový článek, se v diskuzi najde příspěvek obsahující něco jako: \“Váš názor je úplně mimo…\“ nebo \“vy to vidíte naprosto špatně…\“
    Jednou je to blog, kde se prezentují osobní názory pisatele, o nichž se lze bavit, zamýšlet se nad nimi, ale ne je zpochybňovat.
    Vždy platí: \“Pokud se vám to nelíbí, nečtěte to.\“

    Janči

    Zdravím,
    to čo popisuje pán Lojza je sprostá náhoda, stane sa, každému sa môže stať, tak ako sa môže stať, že vám vybehne srna pred auto/autobus a skončíte v strome.
    Trochu ma akurát zaráža názor v diskusii a článku, že řidiči autobusov sú nebezpečný,bezohladný, chlastajú, autobusy sú rozbité a podobne. Často jazdím autobusom/mhd/vlak (Brno-SVK)a nemám taký zlý pocit čo sa týka bezpečnosti jazdy v autobuse, ak mám pravdu povedať, na cestách som zažil omnoho viac nebezpečných řidičov áut a kamiónov, žeby som sa viac obával ich, keby som si porovnal situáciu ja v aute alebo v autobuse. Ako pasažier samozrejme strácam kontrolu nad situáciou, ale ani ako řidič auta neovplyvním ostatných pseudopretekárov v SUVčkach a kamionoch. K stavu autobusov by som povedal asi toľko,za 5 rokov som sa stretol 1 krát, žeby autobus musel zastaviť kvoli technickej poruche. Chcem len povedať, žeby som nezatracoval cestovanie v autobusoch a hromadnej doprave z pohladu bezpečia
    Samozrejme, nikomu neberiem jeho názor, ja osobne tiež radšej jazdím autom ak je to možné. Blog si myslím nie je len na prezentáciu svojich názorov, ale aj diskusiu (a tým vyjadrenie názorov čitatelov)

    ppppp

    Vy v v redakci žijete v nějakém jiném světě. Já jezdím busem docela často. Kdybych měl na mé trase zprůměrovat um a způsobilost řidičů k jízdě, stáří a technický stav vozidel dle jednotlivých kategorií aut, vyjdou autobusy ve všem daleko nejlíp!
    P.S. Žádní malí dopravci u nás na linkách nejezdí. Je to i díky zmíněnému systému dotací, z nichž si ti velcí nenechají ujídat.

    Noclaf

    K \“myslenkam\“ v tomto blogu lze rict jen tri veci :
    – statisticky je bus bezpecnejsi
    -80% ridicu vcetne pana Plastiaka se povazuje za nadprumerne
    – kdo chce psa bit…

    Rejpal

    Tak ony ty statistiky jsou poměrně dost zavádějící. Letecká doprava (+ námořní) musí statisticky vyhrát v nehodovosti na počet kilometrů. Jak na tom ale budou v nehodovosti na počet rozjezdů/startů ve srovnání například s tramvají, která se rozjíždí co dvě minuty.

    Ta autorova míra řízení vlastního života také není zcela korektní. V autě, které řídí někdo jiný, máte méně volnosti, než ve vlaku, který můžete zastavit, ze kterého můžete vyskočit,…

    Mike

    Z čeho vyvozujete, že si p. Plaštiak myslí, že je lepší řidič než ostatní? I kdyby si to ale myslel, nemění to nic na tom, že tady zpochybňujete právo svobodné volby člověka, byť by šlo jen o pocit a statistika mluvila jinak.

    Myslím, že má potenciální smrt z mé vlastní chyby mi bude stále příjemnější, než když zemřu chybou někoho jiného, nebo vinou toho, že byly bus/vlak/letadlo ve špatném technickém stavu.

    Olda

    Článek je uboze hloupý. Jakákoli hromadná doprava je na jeden kilometr vzdálenosti bezpečnější než individuální a pokud přepočítáme kilometr na pasažéra, pak je rozdíl takový, že další diskuse postrádá smysl. Montovat do srovnání lodě a letadla už nesvědčí o ničem jiném než mdlém rozumu. Osobně dám přednost hmatatelně nižší pravděpodobnosti nehody před jakýmsi dětinským macho pocitem, že \“mám věci pod kontrolou\“ s řádově vyšším rizikem.

    Martine, zvažte příště podobný výplod dvakrát… Je to spíš ilustrace nesmyslného a ničím nepodloženého přebujelého sebevědomí českých řidičů. Své by o tom mohli vyprávět každoročně pozabíjení a zmrzačení dovolenkáři na cestě k moři po vlastní ose. Čím to, že je jich jaksi násobně více než těch postižených v autobusech?

    Pokud má být článek dalším mentálním saltem k propagaci individuální dopravy, doporučuji vlahé obklady.

    Pokud má SKUTEČNĚ být článek dalším mentálním saltem k propagaci individuální dopravy, doporučuji houšť a větší kapky.

    Tomek

    to máte fakt blbý … je to ale otázky vyšší moci. Babka za to nemohla, možná tramvaják ano … a možná mu tam někdo vletěl.

    zmizik

    statisticky je více ožralých dementů za volantem osobních aut než autobusů….tak si ty svoje komentáře seber a vytří si s nima prdel ty žebráku vypatlaný

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist