d-fens-proc-jezdime-vpravo.jpg

D-FENS: Proč jezdíme vpravo?

dopravní předpisy v čr

Na tuto jednoduchou otázku existuje několik možných odpovědí.

Diskuze

24 komentářů

    Subaru4ever

    Příjemné osvěžení dnešního ošklivého dne 🙂

    Další potvrzení toho, že díry v českých zákonech si v ničem nezadají s dírami na českých \“vozovkách\“ (intuitivně používám toto slovo, aniž bych ze zákona věděl, co to vlastně je).

    Když už se tu načala tématika jízdy vpravo, vzpomněl jsem si na jednu naprostou nelogičnost. Totiž přednost zprava na křižovatkách. Z ergonomického hlediska bychom totiž měli logicky používat spíše přednost zleva, protože doleva mnohem lépe vidíme. Sedíme v levé části vozidla a jsme u pravé strany \“vozovky\“, čímž pádem máme mnohem větší zorný úhel doleva. Zajímavé je, že v Británii a spol. mají taky přednost zprava, ale narozdíl od nás oprávněně 😀

    Medcin

    pro praváky, kterých je v naší populaci přece jenom o něco více, než leváků. Již od pravěku, když jsme v pravé ruce drželi zbraň, jsme chtěli mít nepřátele na své pravé, silnější straně. A v případě nouze uskočit doleva – po odrazu z pravé, silnější nohy.

    Přemek

    Bohužel se mi zdá, že hodně řidičů při pravém okraji vozovky jezdit neumí a to se týká jak dálnice a bezdůvodné jízdy v levém pruhu, tak i řezání nepřehledných zatáček na okreskách, kde už jsem zažil nespočet nepříjemných situací, kdy jsem se musel uhýbat i mimo vozovku. Zatím to pro mě naštěstí neskončilo hůře, než uraženým zrcátkem. Prosím, jezděte vpravo!

    sestys

    Vpravo jezdíme proto, že je to při jízdě s povozem mnohem přirozenější než jízda vlevo. Sedíte na voze, bič máte v pravé ruce a můžete pohodlně pobízet koně vpravo i vlevo. A sedíte vlevo, abyste dobře viděli na levou stranu povozu například při vyhýbání se dalšímu povozu či sedlákovi s otepí slámy 🙂

    zdravý rozum, spravedlnost či morálka jsou otázkou historie, kdy člověk jakožto jedinec něco znamenal a záleželo mu na vyšších hodnotách. Spravedlnost jako taková neexistuje ani nikdy neexistovala, je to jen prázdné slovo, který vymyslel člověk. Nabízí se otázka k čemu vlastně zákony jsou, člověk jakožto silně arogantní tvor je první organizmus na planetě který ho potřebuje. souvisí to s naší inteligencí? nejspíš ano a je vůbec inteligence faktorem přežití? těžko říci jsme tu z hlediska evoluce naší planety pár minut. nicméně naše inteligence a složitost našeho systému nám ukazuje jak do morku kostí je prohnilá celá naše civilizace. Léta prznění a příjmání a ohýbání zákonů ve prospěch toho nebo onoho vytvořila spletitou síť, ve které je nemožné najít spravedlnost, či pravdu. tu si každý neseme v sobě a přes naší snahu být za každou cenu individuální budou neustále vznikat spory, nejasnosti, otázky…to vše do té doby, než budou v uniformní míře jednotní. dokud se tak nestane, budou vnikat jen problémy a problémy. žádný současně politicky známý systém není schopen aplikace na celou planetu, není schopný obstát u všech lidí a pochybuju že někdy bude. člověk zkrátka není hoden toho přežít, je příliš sobecký a vlastně i příliš hloupý. pro ty co by mě označili za ekoblázna, nejsem žádný ekologický aktivista. vlastním dvě auta, z toho jedno sportovní a bordel občas pálím na zahradě a titul mám jen jeden z Teoretické fyziky. Jsem jen další v řadě lidí vymrdávající se systémem jak jen je to možné a jen díky tomu jsem schopen nadstandartní úrovně žití. V zákon nevěřím a respektuji ho na oko jen proto, abych nebyl potrestán a neskončil ve vězení. přišel bych tak o kontakt s jedinými lidmy na světě, na kterých mi záleží a už by ani nebylo pro co v tomhle prohnilém světě žít.

    Michal

    S některými body článku se dá souhlasit, s jinými už nikoli. Co je to vozovka snad všichni víme, že se má jezdit co nejblíže jejímu pravému okraji snad také, (pokud např. není nutné vyhýbat se překážce). Potom se mi velmi \“líbí\“ formulace, že přišel kultivátor Němec a konečně zavedl něco, co by mj. československá vláda zavedla o něco později i bez příchodu Hitlera. K těm 160 km/h na dálnici, myslím, že by to byla pozitivní změna, ale na \“tankodromu\“ D1, bych 130 ponechal.

    punmpičkář

    Proč se zavedla v Evropě jízda v pravo. Jakou to mělo výhodu?

    Michal

    Spíš bych řekl, že se tím sledovaly určité trendy, které v té době ve většině Evropy byly, jinak příliš výhod nevidím, (tím nemyslím, že jezdit vlevo by bylo nějak výhodnejší, prostě by to bylo jiné, ale zvykli bychom si na to také), je to spíš o zvyku. Britům by zase vadilo jezdit vpravo.

    trhač

    Podle soudruha Humla ale evidentně nevíme nic, ani co je to vozovka. Proto se nám všechno musí říci. Rychlostní limit vůbec je pitomost. Každý ať si jezdí tak, jak uzná za vhodné. Když máš auto stavěné na 300 km/h, tak si tak jezdi. Když ne, tak tak nejezdi. Když bude na D1 limit 160, nikdo vás tam těch 160 jezdit nenutí. Jenom vám to umožňuje, aniž byste musel celou cestu koukat na tachometr, jestli náhodou nejedete z kopce už 131 a za váme náhodou nejede černej passat bez majáčku.

    Otaznik

    Autor jeste zapomel dodat, ze v zakone neni ani definovano, co je to napriklad \“vpravo\“.
    Dale taktne nekomentoval (ac citoval), ze \“na pozemní komunikaci se jezdí vpravo\“. Pozemni komunikace je jasne definovany pojem (13/1997).

    O Humlovi není řeči, to je esenbácký trotl. Mimochodem, proč si myslíte, že ho od policie vyhodili? Řídil opilý. Ten člověk mně vůbec nezajímá, natož, aby byl označován jako \“dopravní expert.\“ K těm maximálním povoleným rychlostem bych se rád vyjádřil. 160 km/h na dálnici podle mně nesmysl není, to aby člověk směl jet kolik mu auto umožní, už ale nesmysl je.

    Bohužel na tom ještě nejsme jako v Německu, kde mají s pouze doporučenou rychlostí letité zkušenosti a věřte tomu, že těch 300 km/h tam nikdo nejezdí, protože je lépe schopen odhadnout své schopnosti, než \“závodníci\“ u nás. Nedávno jsem přes Německo jel a sám bych si tipnul, že rychleji než 250 km/h tam lidé nejezdí, (alespoň ti co na to mají auta) a těch taky není tolik. Vaše teze, že by člověka byť u nás stavěli při 131 km/h, je nesmyslná, protože i když je mezi policisty spousta hlupáků, toto by si z nich těžko někdo dovolil.

    beran

    Jedním z problému 160 na dálnici je pravý pruh plný kamionů co jedou 80. To už je kurevsky velký rozdíl rychlosti při změně pruhu. Na ukázku:Borec si to dává 160 v levém pruhu. Já jedu 80 v pravém a chcu přejet. Kouknu do zrcátka a vidím volno. Ale maník v levém pruhu jede o 22m/s (8O km/h->jeho relativní rychlost vůči mně). To znamená že za 5 sekund se ke mně přiblíží o něco přes 100 metrů. Jak daleko dozadu vidíte přes zrcátko a dokážete odhadovat?
    160 na dálnicích je hezká pohádka, nebo nápad politiků co sedí vzadu v audině a tím to pro ně hasne.

    trhač

    Problém je, že lidi si hned myslí, že když je někde omezení, tak pojedou pro jistotu ne 130 ale 129, aby je náhodou někdo nekamenoval. Když se před nějakými deseti patnácti lety \“piráti\“ neřešili, jezdilo se krásně. Policajti za 100 na okresce neprudí ani dnes, ani tehdy. A na dálnici i 140 nebo 150 nikomu nevadilo. Jenže dneska se kolem toho dělá bublina a pak potkáte vola, kterej musí každýmu svou stodesítkou v levém pruhu dokazovat, jak on si představuje pravidla provozu a že vy nemáte právo jet rychleji. Ta 160 je stejně jen číslo. To už rovnou můžeme dovolit třeba 173,8 km/h nebo já nevim co ještě. Jde o princip.

    Míra

    Nechci se tě dotknout, ale pokud nevidíš v zrcátku na 100m nebo neumíš na těch 100m odhadnout provoz za sebou vrať raději řidičák a jezdi hromadnou dopravou. Kvůli tomu, že někdo (a doufám, že to jsou ojedinělé výjimky) nedovede sledovat provoz za sebou stejně jako před sebou budeme muset všichni jezdit jak šneci? Zákony tady nejsou na preferování jisté skupiny před ostatními, ale na stanovení limitů, které běžně dosahuje většina populace, kdo má nějaký problém je to jeho problém a nikoliv všech okolo něj! Naopak bych byl pro přísné posuzování nehod podle zavinění řidiče a pokud by se zjistilo, že řidič o svém problému věděl a přesto řídil napařil bych mu obecné ohrožení! Není totiž nic horšího, než poloslepý zmatený a pomalu myslící řidič – nevíte co, kdy a jak provede! A jestli toto nevystihuje definici obecného ohrožení tak co už? (Jediné ospravedlnění by bylo nevědomí následků takového chování, ale to je zase na zavření do nějakého ústavu)

    punmpičkář

    Tak jsem to našel, jízda vpravo je zřejmě zvykem z Francie.
    http://sumavak.bloguje.cz/514759-proc-se-vlastne-zacalo-jezdit-vpravo.php

    beran

    Papíry si nechám 🙂 Jak daleko za sebe vidím jsem neměřil. Ale ještě se mi nestalo, že bych neviděl dost daleko ať tam někomu vjedu a on musí prudce brzdit. Důležitých tam bylo těch 5 sekund jako PŘIBLIŽNÁ doba než kouknu do zrcátka, vyhodím blinkr a dostanu se do levého pruhu. Byl to hodně zjedndušený příklad.

    Ale pokud se budem bavit o levém zrcátku na osobáku nemyslím si, že ten odhad bude nějak slavný. Pokud vezmu 100m jako vláček 4 kamionů (každý kamion necelých 20m délky a jedou s nějakýma rozestupama). Tak si matně pamatuju že už je to celkem daleko. Ale nejsem si jistý, nikdy jsem se na to nesoustředil. Až příště budu mít někde vyznačených 100 metrů tak si zkontroluju co všechno jde v zrcátku vidět 😀 Pokud to někdo stihne dřív, podělte se o výsledek…

    Trefa

    To je přesně ono. Jezdit se má na druhé straně. Když řídím tady, musím na kruhovém objezdu dávat přednost zleva, zatímco v UK je přednost zprava opravdu \“obecně\“ platným pravidlem!

    CD

    Test, jak daleko vidíte, abyste dokázal reagovat při řízení (ať již zastavit vozidlo před překážkou, či dát správně přednost v jízdě) si vyzkoušejte následovně:
    Vytvořte si písmena vysoká 35 cm (z kartonu, v černé barvě na bílé či žluté) a nechte si z něj sestavit sedmipísmený nápis v určité vzdálenosti (například oněch 100 m). Nápis musíte zvládnout přečíst do 0,5s.

    Tom

    Na vojně nás učili, že vpravo je tam, kde je palec na noze vlevo :). No, ale jak je definován palec? 🙂

    Jezdíme vpravo, sedíme vlevo a dáváme přednost zprava

    Je to pěkná hovadina, kdybychom jezdili vlevo, seděli vpravo a dávali přednost zprava, měli bychom jako řidiči mnohem lepší výhled.

    JJ

    Těch teorií je víc – v evropských podmínkách je spíše přirozenější jezdit vlevo (koňským povozem), protože pak máte pro ono manévrování bičem o něco víc místa. U auta má také určitou logiku to, že volant ovládáte dominantní rukou a na šaltrpáku, ruční brzdu apod. používáte levou.

    V USA se používaly jiné povozy, takže tam se postupně vyvinula jízda vpravo.

    Vozovka je zpevněná část pozemní komunikace určená pro pojíždění vozidel… Toliko definice

    Kozel

    Sice pozdě, ale nedá mi to nereagovat, neb poznámka o vozovce ukazuje na hrubou amatéřinu autora. Pojem vozovka je zcela přesně definován v ČSN 73 6100 a ČSN 73 6114. To už by autor mohl říkat, že se přesně neví co je jízdní pás nebo krajnice …

    loveawake.ru

    Welcome to the world of adult Dating loveawake.ru

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist