beran-materialni-aspekt-prestupku-takhle-ne.jpg

Beran: Materiální aspekt přestupku – takhle ne!

dopravní předpisy v čr

​Dnes si budu vylévat srdce nad dvěma judikáty Nejvyššího správního soudu, které se týkají materiálního aspektu přestupku.

Diskuze

41 komentářů

    Radek STI

    Ano, máte pravdu, pravidla jsou a platí. Jenže když se nad nimi člověk zamyslí, zjistí, že jsou vlastně úplně k ničemu, ve většině případů jen k buzeraci. Zákaz předjíždění? Stejný pro 40t kamion 2.5m široký a pro 150k motorku, širokou 70cm? Omezená rychlost stejná pro den, noc, léto, zimu? Stopka po celý rok, kdy vegetace opadá, pro den i noc stejně? A mraky dalších případů. Je to vůbec k něčemu? Kdysi jsem se nad tím trochu zamejšlel: http://radekprusa.blog.idnes.cz/c/174793/Uvaha-o-skutecnem-stavu-na-nasich-silnicich-a-politickem-zakulisi.html

    termix

    Snad si naivně nemyslíte, že pravidla a značení jsou tu proto, aby Vás chránila… pěknej nesmysl, je to jen dobrej byznys na pokutách + se kontinuelně pro zmrdia může vykazovat nějaká jakože činnost, jejíž výsledky jsou obtížně prokazatelné a kontrolovatelné – podle obrazu situace podávaným zmrdivizí by se na naše silnice přes potoky krve a hromady mrtvých těl vůbec nemělo dát vyjet, přesto se do té džungle terorizované manažery v silných BMW a audinách denně musí vrhat prostý dělný lid. Ale nezoufejte, od toho je tu náš hodný stát, který s tou havětí zatočí, hurájupí… jen na to bude potřeba zavést bodový systém, pronajmout x stacionárních radarů od CzechRadaru, pak zrušit povinnost označovat měřené úseky a zavést svícení ve dne, stejně tak povinně pro všechny updatovat lékárničky, vesty, pak zase nakoupit pár mondeí, passatů atakdále… zkrátka jeden velkej bullshit, své úmysly v tomto ohledu státní správa dokonale odkopala při rušení povinnosti MP označovat ve městě úseky měřené stacionárním radarem… to se zase zmrdii valily potoky sraček, jak to je nezbytné pro zvýšení bezpečnosti provozu, takže v tomto směru nemůže být o důvodu, proč například rychlost není regulována nějak inteligentněji, sebemenšího sporu…

    Radek STI

    No já si to opravdu nemyslím, myslim, že mám ve věci poměrně jasno, viz ten můj blog.. 😉

    termix

    aha, vidíte… měl jsem dříve číst, a pak až reagovat, doporučuji každému zde přečíst..
    protože bravo, neopomněl jste jediný aspekt dopravně-buzerační takypolitiky, do kamene tesat a šířit, dokud není úplně pozdě!

    Honza

    Pane doktore, souhlasím s Vámi na 100%. Jsem rád, že existují tyto Vaše články na tomto webu, který se jako jeden z mála nenechal ovlivnit kecy medii, politiků, \“pseudoznalců\“ a dopravní policie. Ale jinak rád bych podotknul, že kromě toho druhého judikátu, co jste napsal existuje ještě jeden od 9. senátu č.j. 9 As 56/2011-58, který je stejně nepříjemný jako ten Vámi zniňovaný. A navíc je o trošku starší než ten od 5. senátu. Takže mě napadají 3 možné varianty. 1) 5. senát je vázán rozsudkem toho devátého, přičemž pokud by neexistoval, rozhodl by ve prospěch řidiče stejně jako v případě překročení o 2km/h. 2) Nadřízenému daných soudců se nelíbilo, že 5. senát dal šanci materiálnímu aspektu (ať už z politických důvodů nebo z vlastního přesvědčení) a přidělil mu tento případ z Příbrami a nařídil mu rozhodnout ve prospěch policie, aby řidiči viděli, že se nemají spoléhat na NSS a \“dovolovat si zatěžovat soudy, když porušili zákon\“. 3) Soudci 5. senátu jsou úplně stejné ovce, jako média, policie, pseudoznalci…, kteří říkájí, že rychle=nebezpečně, ale ty 2km/h nad limit byli ještě ochotni zkousnout. Každopádně jsem si už dříve pročítal tento rozsudek a nebylo mi z toho zřejmé, jestli toho času na chodníku (odděleném zelení od silnice) se nacházeli chodci, či jenom samotné domy. Avšak měl jsem takový dojem, že tomu soudu ani tak nevadilo, O KOLIK řidič překročil rychlost, ale spíše KDE a KDY to překročil (v intravilánu odpoledne, kdy se vrací studenti gymnázia domů). Tedy pokud by to bylo nakonci obce, tak by tam i těch 69Km/h nevadilo. Ale každopádně je to jen můj dojem. Nicméně 5. senát je jedním z nejbenevolentnějších, takže pokud ani on to nebere, tak se asi u jiného bude dát prorazit jen sotva. CO vy na to pane doktore? Myslíte, že by se to dalo? Jste rád, že se Vaše kauza nedostala k soudu a nedopadl jste podobně? Dá se s tím ještě něco dělat? Nebo jen jezdit jak tupá ovce? Jaký máte na to názor?

    Tomáš Beran

    No, moc bych si přál, aby to ta 3. varianta nikdy být nemohla, ale až příliš jsem toho od soudů z vlastní zkušenosti viděl, než abych doufal, že to není možné a mohl to vyloučit. Vždycky, když soudce argumentuje jako novinář bulváru a ne jako právník, je mi z toho smutno.

    A co se té mé vlastní kauzy týče? Ještě se o tom, i když z jiného pohledu, rozepíšu u dalšího dílu ohledně práva nevypovídat, ale zcela upřímně řeknu, že mnohem větší jistota je uhrát to na prekluzi buď procesními obstrukcemi nebo \“přinutit\“ správní úřad, aby dělal procesní chyby a na tom to pak sestřelovat u odvolačky nebo v rámci správní žaloby tak dlouho, než se to prekluduje. To mi přijde jako jediná dostatečná procesní jistota.

    Ale úplně nejlepší ze všeho je nebýt přistižen. To mi zatím funguje úplně ze všeho nejspolehlivěji. 🙂

    Honza

    Souhlasím, že s tím nebýt chycen je to nejlepší:-)))) Každopádně ne vždy se to podaří. Ovšem s těmi procesními chybami je to trošku komplikovanější, jelikož nikdy dopředu nevíte s kým budete mít tu čest to řešit a jestli to taky nebude právník se zaměřenímna dopravní problematiku. Tím spíš to platí pro většinu lidí co nejsou právníci a nemají dostatek peněz najmout si svého advokáta. A hlavně pokud by měl řidič při každém i sebemenším překročení rychlosti chodit ke správnímu řízení, popř. k soudu, nebude dělat nic jiného. Takže pokud nemá fungovat materiální aspekt, tak je to dost zlé.

    Honza

    Zdravím, už před delší dobou jsem četl Váš blog a musím říct, že jsem snad nenašel nic s čím bych nesouhlasil. Myslím, že by bylo potřeba dát dohromady více lidí se stejným názorem a začít dělat něco aktivně dokud je ještě čas.

    napadlo vás někdy, že se to vše dá vyřešit, když budete prostě jezdit podle pravidel? od ostatních to taky čekáte, ne? 🙂

    Radek STI

    Díky, mám radost, že to lidi čtou. Víte, existuje několikero sdružení, s podobným zaměřením, ale žádné z nich netlačí na pilu, protože ono to v principu ani není možné. Lidé kolem nich by tomu museli věnovat ohromnou spoustu času i peněz a ani tak by nemohli konkurovat politicko-fízlovsko-mediální mašinérii. A protože jsou to lidé, jejichž hlavní starostí je vlastní obživa, neexistuje prakticky moc velká šance, jak docílit nějakých větších úspěchů. Nedovedu si moct představit, jak na to…

    Radek STI

    Třeba Autoweb svým obsahem na tohle téma ještě docela stojí při nás, ať ten článek klidně \“otisknou\“… 😉

    Nikoloki

    Geniální! Tento postup si dejte patentovat coby univerzální řešení pro fšecko. Požadujte pouze jedno procento z ušetřených nákladů a vbrzku stanete v čele žebříčku nejbohatších lidí Země. Víte, kolik se uspoří, když se nebudou dělat vůbec žádná opatření proti lidským chybám? Mosty bez zábradlí, výtahům bude stačit pouze podlaha a stěny budou zbytečné, automobily beze všech bezpečnostních prvků, dveře autobusů, tramavají a vlaků budou otvíratelné jednoduchou klikou, elektroinstalace nebudou muset mít jištění, software bez ošetřování uživatelských chyb bude násobně levnější. A na to fšecko stačí Vaše geniální rada: ŘIĎTE SE PRAVIDLY A NEDĚLEJTE CHYBY.

    iWarp

    Jednou se mi o tom zdálo. Trvalo mi celý týden, než jsem vysušil matraci…

    Tomáš Beran

    Jistě, ale jsou pravidla a pravidla. Některá mají smysl vždy (třeba ta o přednosti v jízdě) a jiná jen někdy (třeba to o nejvyšší dovolené rychlosti) a o tom to vše je. Moje argumenty míří proti těm druhým, tj. proti těm, která v konkrétních situacích nedávají smysl a jsou neúčelná.

    BH

    Nejde o to samoúčelně porušovat jakákoli pravidla a pak se snažit vyhnout hrozícímu postihu. Jedna věc je, že pochopitelně každý bez výjimky nemůže souhlasit se všemi právním řádem stanovenými pravidly, ale ani tato by neměla být slepě aplikována, bez rozlišení všech okolností konkrétního případu. Z tohoto důvodu existuje, stejně jako u trestných činů, vedle formálních znaků skutkové podstaty i stránka materiální a dále specifické okolnosti, jako např. krajní nouze, povolená činnost atd., vylučující protiprávnost určitého jednání. Navíc porušen či ohrožen musí být i objekt přestupku, jako jeden z formálních znaků, jenž vyjadřuje zájem společnosti, a takové porušení či ohrožení musí dosahovat určité intenzity, což je ona materiální stránka. U dopravních přestupků se jedná o bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích. Pokud je tedy např. značka začátek obce umístěna daleko před začátkem zástavby a k tomu se jedná o rovný a přehledný úsek, tak za předpokladu dobrého stavu komunikace, slabého provozu, nesnížené viditelnosti a příznivých povětrnostních podmínek, nedojde k porušení či relevantnímu ohrožení zájmu chráněného zákonem ani při výrazném překročení povolené rychlosti. Z uvedeného důvodu existuje i diskreční pravomoc rozhodujícího správního orgánu namísto automatického strojového vydávání rozhodnutí

    iFos

    Já jsem členem OSBID o.s. http://www.osbid.org/

    termix

    hmmm, hmmm… proč mají lidé vždy nutkání reagovat na slepý výkrik do tmy bez náznaku špetky nápadu/argumentace? osobně věřím, že autor výroku si chce jen trochu zatrollovat a ve skutečnosti jen čeká, kdo se na ten výtvor chytne..
    a pokud přece jen ne a autor to myslí vážně, tak se ho pokusím usvědčit z jeho vlatního pokrytectví – bydlíte v obci, která má alespoň 5000 obyvatel nebo více? a máte vlastní garáž, nebo stojíte před domem? pokud platí druhá možnost, na 99,9% porušujete tyto zákony i vy, typu stání na zeleni nebo v křižovatce, pokud tedy své auto používáte častěji, jak dvakrát do měsíce… máte roční nájezd alespoň 1000 km? vážně jste nikdy před cedulí obce (případně v ní) označující její konec nejel více, jak 50km/h? projížděl jste někdy večer staveništěm okolo silnice, kde z tohoto důvodu byly značky omezující rychlost na 30km/h a vážně jste tam těch 30 nikdy nepřekročil? jel jste někdy přes železniční přejezd? 30 a se zařazeným 2. převodovým stupněm? vážně jste svou jízdou nikoho nikdy neomezil? atakdále…
    skutečně to s tím svým dodržováním pravidel stále myslíte vážně? buď jen trollujete nebo jste pokrytec – jinou možnost nevidím, v každém případě zkuste příště radši nějaké argumenty k věci (zkuste si třeba přečíst článek pana Berana, případně ten zmíněný na začátku diskuse), než hýkat o paušálním dodržování nedodržitelého…

    Radek_STI

    Osbid registruju. Ale jak říkám, není o vás slyšet. Což, jak jsem psal, naprosto chápu, že není jednoduchý na to sehnat čas a peníze…

    Gale

    Ještě jedna možnost je celkem dost pravděpodobná – autor je natolik omezený a tupý, že pro něj ježdění podle pravidel znamená pouze dodržování přepsané rychlosti, příkazových značek a signalizace, něco málo ještě možná tuší o dalších bodovaných přestupcích ale smysl mu zcela uniká.

    Gale

    Ještě jedna možnost je celkem dost pravděpodobná – autor je natolik omezený a tupý, že pro něj ježdění podle pravidel znamená pouze dodržování přepsané rychlosti, příkazových značek a signalizace, něco málo ještě možná tuší o dalších bodovaných přestupcích ale smysl mu zcela uniká.

    Gale

    Dovolím si mírně nesouhlasit; o OSBIDu možná není slyšet v mainstreamových médiích, přinejmenším mezi \“odbornou veřejností\“ je známý dost. Sám členem dosud nejsem, ale když tu a tam prudím některé odbory dopravy převážně středočeských obcí, dost často bývám na příslušnost dotazován ne-li rovnou do tohoto (jinak veskrze sympatického) pytle házen 🙂

    jenže to, že nemají smysl, tvrdíte vy. Pro jiné zase nemá smysl něco jiného, co tedy přestane respektovat a je to. Výsledek je že nikdy nevíte, kdo co udělá, protože usoudí že v dané situaci nemá pravidlo smysl 🙂 Na tomhle webu nemá tahle diskuse moc smysl, ale z mého pohledu je vaše argumentace neobhajitelná, i když mnohdy taky skřípu zuby nad dopravním značením našich silnic. Ale váš návrh je čistá anarchie.

    ale o chybách není přece nikde ani slovo, tady se mluví o vědomém nerespektování pravidel. Takže váš ostrovtip (resp. pokus) jde trochu mimo…

    hlavní rozdíl je, že články p. Berana se z mého pohledu snaží obhájit neakceptovatelný přístup, že si každý rozhodne sám čím se v dané situaci musí řídit a čím ne. O kousek výše se tím netají. většinu přestupků které jmenujete vědomně skutečně nedělám, tak mi je nepodsouvejte, nikdy jste mě neviděl… Ale co považuji za důležité: když už někdo poruší předpisy, třeba že nedá tu třicítku kvůli stavbě ve 2 v noci 🙂 tak by neměl plakat když ho chytí, to je prostě riziko podnikání a je zbytečné budovat monstrózní konstrukce k obhajobě takového chování. je to můj názor, nepíšu sem abych někoho provokoval.

    iFos

    Kolegové v Praze nyní připravují zajímavou akci – snad to vyjde – nechte se překvapit 🙂
    To, že OSBID mainstreamová média cíleně ignorují je škoda, ale mnoho s tím neuděláme 🙁

    ?

    Jedna poznámka k materiálnímu aspektu přestupku:
    Pokud by měl správní úřad posuzovat, zda překročení rychlosti v noci na prázdné silnici třeba o 10 km/h někoho ohrozilo, měl by také posuzovat alkohol v krvi řidiče. Protože u drtivé většiny lidí hladina 0,2 nemá vliv na řízení, u části pijaků třeba ani takových 0,5 promile. Uznejte, že kdyby měl prokazovat nebezpečnost každého porušení pravidel, pracovalo by ve stávní správě tak 1/3 praceschopných.

    chování pana Berana (v žádném případě ho neodsuzuji) je boj s větrnými mlýny. Hold pro právní systém je praktičtější mít nastavené pevné zákony plošně než každý individualizovat. se stále plnící se planetou lidma to ani jinak fungovat v širokým měřítku podle mě nejde, proto si myslím, že člověk by si ve své podstatě měl uvědomit (v České Republice), že žije v demokracii, nejhorším způsobu vládnutí mase lidí. naše historie a naše podstata nás neustále nutí pochybovat, ať už o principech či autoritách nám umělě nadřazených jak tu předvádí pan Beran. Procestoval jsem půl světa, viděl spoustu režimů a některé i zažil na vlastní kůži a i historie nám ukázala, že nejstabilnější systém je totalitní. I diktatura. Pokud se masa lidí chce uchytit v budoucnu a klidně dožít, musej držet hubu, nestěžovat si, makat a platit jak mourovatý. Platit si za to, že žijou v téhle perverzní pseudospolečnosti. Jsou národy kde nikoho nenapadne smýšlet amorálně natož protizákoně. Jsem úspěšný podnikatel, pro užitek společnosti bych udělal vše, ale bohužel…pořád na něco čekám, na změnu. Snažím se začínat u sebe, protože od těch nahoře nemůže člověk nic čekat kor pokud je někdo bere za své vlastní příklady, ale pořád mám v sobě nějaký blok, kterým je sobeckost.

    iWarp

    Ano, postrestat někoho za to, že by MOHL něco udělat opravdu není tak lehké, jako trestat ho za něco co už doopravdy udělal.

    iWarp

    Takový trošku doublethink, nemyslíte? Pokud jsem bytostně přesvědčen o nesmyslnosti nějakého pravidla (konkrétní značky), soustavně ho porušuji ačkoliv nepůsobím žádné reálné omezení, nebezpečí, nebo snad dokonce škodu a přesto mám být schopen se na výzvu napráskat, zaplatit a ještě neplakat? To si mě asi bude muset pan O\’Brien vzít pořádně do parády.

    Nikoloki

    Základní pravidlo zní: \“Nedělat chyby.\“ 😉 …

    termix

    a není náhodou jedno, jestli ty přestupky děláte vědomě nebo ne? v každém případě jde o to, že těžko můžete mluvit o dodržování pravidel, která sám /byť občas nevědomky/ porušíte.

    Čím přesně je ten přístup neakceptovatelný? dnes jsem ve městě při odbočování doprava projel stopku bez zastavení, v obou ulicích prázdno, bez provozu. Široko daleko jsem tím nikoho neomezil ani neohrozil, přesto mi hrozila pokuta 2500-5000kč a pět bodů k tomu, pokud by poblíž stál policajt. No jo, ale proč? přestupek se stal pouze formálně, nikomu při tom nevznikla sebemenší škoda, takže proč a co přesně chcete pokutovat? existence přestupku závisí pouze na tom, jestli okolo bude stát monocajt. Směšné.

    Tu Vaší akci s třicítkou ani nemá smysl komentovat, protože evidentně nechápete smysl toho (nebo jakéhokoliv?) omezení. To omezení je tam proto, že na stavbě se obyčejně vyskytují dělníci a stavební stroje v pohybu. Pokud je toto staveniště v těsné blízkosti silnice, může docházet k občasnému pohybu osob/strojů po této silnici – je vhodné snížit rychlost projíždějících vozidel, abych eliminoval možnost vzniku nebezpečné situace, právě proto tam ta značka stojí. Dělníci na stavbě budou v jejich pracovní dobu, což zase asi nebude zrovna ve dvě ráno – odpadá-li tedy prvek, kvůli kterému tam omezení je, odpadá logicky i nutnost toho omezení. Ne tak ve Vašem vesmíru, kdy Vám absolutně nepřijde divné, že by Vás tam někdo buzeroval za rychlost větší, než 30 a berete to jako \“riziko podnikání\“. Opět bude přestupek záležet na tom, jestli bude někde v křoví schovaný monocajt. Geniální. Co spíš takhle \“po šichtě\“ ty značky zakrýt? Přemýšlejte.
    /záměrně nepíšu \“přemýšlejte více\“ ;-)/

    Honza

    Naprostý souhlas. Nicméně za nezastavení na stopce je pokuta do 2000 Kč a bez bodů.

    Martin

    Články pana Berana jsou populistické. Věřím, že lidem, kteří nemají žádné odborné právní vědomí se líbí, odborná právnická veřejnost by asi jen nestačila žasnout. Možná proto tyto články jsou ukryté a zapadlé tak hluboko na jednom z desítek webů o motorismu..

    termix

    vím, že se to na diskusích na novinkách /odkud jste sem zřejmě bůhví jak a proč zabloudil/ moc nenosí, ale ráčil byste své tvrzení něčím hmatatelným podepřít? pokud máte k tématu víc, než jen kec o nějaké \“odborné právnické veřejnosti\“…

    osobne

    Články druhořadého právníka Berana jsou hlavně ostudou tohoto webu. Chtěl by nám tu vykládat zákony a neuvědomuje si, že to může dělat pouze soud. A když nám soud svým rozsudkem odborně vyloží nějaký zákon, má Beran ještě tu drzost, že s tím veřejně nesouhlasí.

    gofry

    Presne tak, pravidlá treba vždy slepo dodržiavať a ani náhodou sa netreba pýtať, či tie pravidlá nie sú zlé. Proste keď ti nakážu pripnúť si na kabát žltú hviezdu, tak si ju tam pripneš a s hrdosťou ju budeš nosiť – pravidlá treba dodržiavať a nie sa proti ním búriť! Veď tvorcovia pravidiel to robia pre naše vlastné dobro, vôbec nie kvôli ich egoistickým záujmom!

    Tomáš Beran

    Argumenty, prosím, argumenty. 🙂

    Integrale

    Nejdůležitější je \“nebýt přistižen\“. A to z úst (v tomto případě, pravda, rukou) právníka? Nepřípustné!!!
    Myslím si, že jste narazil na největší svinstvo, které v \“utahování šroubů\“ spatřuji já. A tím je POHRDÁNÍ PRÁVEM.
    Nevím, zda si to všichni ti Šimonovští, Řebíčci, Humlové, Tržilové a podobná amorální svoloč uvědomují, ale to nejhorší, co na jejich konání je, je precenedens SAMOÚČELNÉHO PRÁVA. Ona vulgarizace práva stála i za rozpadem Říma, že…
    Jestliže zde máme právo, které žádným způsobem nechrání zájmy společnosti, ale které samoúčelně slouží výhradně a pouze k obohacování vybraných jedinců a institucí za tímto konkrétním cílem zřízených, je to v rozporu s chápáním práva jako SOUHRNU NEPŘEKROČITELNÝCH HRANIC lidského chování. Tento problém je ale poslední dobou celoevropský a týká se nejen dopravy, ale obecně (podle mého názoru právě vycházeje z dopravní legislativy) se rozšířil napříč všemi oblasti lidského chování.
    Subjekty vystavené působnosti takového samoúčelného práva potom již ani nemají jasnou představu o tom, co je správné, morální, společensky nezávadné, a co je naopak jednáním nesprávným, amorálním a zavrženíhodným. A nejhorší je, že to subjekty již ani nezkoumají (protože by nedělaly nic jiného, než od rána do večera pročítali zákony a jejich výklady + judikáty a pak by přišla novelizace a mohly by začít od začátku). Subjekty v takovémto samoúčelném právním prostředí již vydávají více energie a pozornosti na to, aby nebyly při porušování práva přistiženy, než na to, aby vážily, zda je jejich jednání správné, morální a nemohou jím způsobit jinému újmu. Případně vydávají prostředky a energii na \“obranu\“ před tímto samoúčelným právem. Umíte si představit, kolik lidí před 20 lety asi tak odmítalo vypovídat a zaplatit pokutu? Tedy v době, kdy se ještě hrálo na správně/špatně? Domnívám se, že velmi, velmi málo….
    Stále větší morální balast ve společnosti, POHRDÁNÍ PRÁVEM, jeho vnímání jako samoúčelné buzerace a zdroje okrádání je to nejhorší, co mohli Šimonovští, Tržilové, Hulové, Řebíčkové a další svým jednáním tomuto světu způsobit. Bylo by správné, aby se za tyto své zhovadilé skutky usmažili v pekle, ale na to, bohužel, nevěřím. Protože ale díky nim třeba někdo začne pohrdat i právem trestním, třeba se nakonec v pekle smažit budou…

    Integrale

    Nejdůležitější je \“nebýt přistižen\“. A to z úst (v tomto případě, pravda, rukou) právníka? Nepřípustné!!!
    Myslím si, že jste narazil na největší svinstvo, které v \“utahování šroubů\“ spatřuji já. A tím je POHRDÁNÍ PRÁVEM.
    Nevím, zda si to všichni ti Šimonovští, Řebíčci, Humlové, Tržilové a podobná amorální svoloč uvědomují, ale to nejhorší, co na jejich konání je, je precenedens SAMOÚČELNÉHO PRÁVA. Ona vulgarizace práva stála i za rozpadem Říma, že…
    Jestliže zde máme právo, které žádným způsobem nechrání zájmy společnosti, ale které samoúčelně slouží výhradně a pouze k obohacování vybraných jedinců a institucí za tímto konkrétním cílem zřízených, je to v rozporu s chápáním práva jako SOUHRNU NEPŘEKROČITELNÝCH HRANIC lidského chování. Tento problém je ale poslední dobou celoevropský a týká se nejen dopravy, ale obecně (podle mého názoru právě vycházeje z dopravní legislativy) se rozšířil napříč všemi oblasti lidského chování.
    Subjekty vystavené působnosti takového samoúčelného práva potom již ani nemají jasnou představu o tom, co je správné, morální, společensky nezávadné, a co je naopak jednáním nesprávným, amorálním a zavrženíhodným. A nejhorší je, že to subjekty již ani nezkoumají (protože by nedělaly nic jiného, než od rána do večera pročítali zákony a jejich výklady + judikáty a pak by přišla novelizace a mohly by začít od začátku). Subjekty v takovémto samoúčelném právním prostředí již vydávají více energie a pozornosti na to, aby nebyly při porušování práva přistiženy, než na to, aby vážily, zda je jejich jednání správné, morální a nemohou jím způsobit jinému újmu. Případně vydávají prostředky a energii na \“obranu\“ před tímto samoúčelným právem. Umíte si představit, kolik lidí před 20 lety asi tak odmítalo vypovídat a zaplatit pokutu? Tedy v době, kdy se ještě hrálo na správně/špatně? Domnívám se, že velmi, velmi málo….
    Stále větší morální balast ve společnosti, POHRDÁNÍ PRÁVEM, jeho vnímání jako samoúčelné buzerace a zdroje okrádání je to nejhorší, co mohli Šimonovští, Tržilové, Hulové, Řebíčkové a další svým jednáním tomuto světu způsobit. Bylo by správné, aby se za tyto své zhovadilé skutky usmažili v pekle, ale na to, bohužel, nevěřím. Protože ale díky nim třeba někdo začne pohrdat i právem trestním, třeba se nakonec v pekle smažit budou…

    Honza

    Jenže ono je problém v tom, že jeden senát to vyloží tak a jiný přesně naopak. Stačí se podívat na rozsudky, které řešil i rozšířený senát nebo na ty, kde NSS rozhodnul jinak než krajský soud. Je toho dost. Takže to, že s tím pan doktor nesouhlasí je naprosto pochopitelné. Říká jen svůj vlastní názor na, který má své svaté právo stejně jako Vy.

    JUDr. Beran

    Dobrý den pane doktore, velmi se mi líbí Vaše články a velmi s nimi souhlasím. Jsem člověk který sice nemá JUDr. ale právem se živí po celý již dost dlouhý / 59 / život. O to více mne mrzí že se tato naše země stále více stává bezprávním banánovým státem. To že NSS mění názor / tak jako všechny ostatní soudy / mne sice velmi trýzní ale nepřekvapuje. Nicméně já již po zkušenostech a útrapách nemnám sil s touto bezprávní obludou v této zemi dále bojovat, proto Vám držím palce a  přeji mnoho úspěchů. Díky.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist