beran-co-planuje-evropska-komise-v-doprave.jpg

Beran: Co plánuje Evropská komise v dopravě

dopravní předpisy v čr

Minulý týden jsme se mohli dozvědět zajímavou informaci o tom, jak budou v budoucnosti naše životy lepší a kvalitnější, protože již nebude dopravních nehod a protože již nebudeme zbytečně umírat na silnici.

Diskuze

19 komentářů

    Subaru4ever

    Slohově, ideologicky, filosoficky, literárně … skvělé 🙂

    Popisovaná teoretická budoucnost lidstva … k hořkému pláči 🙁

    Kubajsu

    Tak nevím, není to že pod odkazem \“ohromná lidská tragédie\“ se skrývá Toyota Urban Cruiser přeci jen trochu odvážná konstrukce?

    Robert

    Chválím článek + děkuji za doporučení dvou jistě zajímavých knih…

    reza.traktor

    Slohově slabé, JUDr. neovládá interpunkci. Slintá jak na DFENSovi a je mu zatěžko se podívat, že každý návrh Komise musí nejdřív přijet schválit Nečasové, aby mohl projít.

    Booooože, a takovejhle chce poučovat o klasické literatuře. Jdu kouknout na ČAK, ve které advokátce takoví myslitelé dělají.

    Tomáš Beran

    Dychtím zvědavostí, kde mám nedostatky v interpunkci. 🙂

    reza.traktor

    Rád:

    Před \“anebo toho nedosáhnou\“ kdesi v první polovině článku patří čárka.
    Před \“ve snaze dosáhnout toho, co od nich nikdo nechce\“ naopak čárka nepatří.

    Ten smajl z Vaší reakce proto působí poněkud trapně.:-)

    Ke zbytku toho, co píšu, se nějak nevyjadřujete…

    reza.traktor

    A pardon s tím ČAKem, já vím, že nikde nepíšete, že jste advokát.

    Ale když už Vám ten diplom dali, měl byste mít kousek profesní cti a na dvacet minut otevřít aspoň nějakou vulgarizační příručku, než sepíšete hovadinu o diktátech Komise (a že je zbytečně paternalistická a naivní, na tom se klidně shodneme).

    Tomáš Beran

    K tomu prvnímu případu se mýlíte. Podle pravidel českého pravopisu platí, že ve významu popisu eventualit se čárka nepíše. A přesně takový význam ten text má. Ostatně najít hranici mezi vylučovacím významem a popisem eventualit je pak jen otázka jazykového citu. A protože jsem ten text psal já, doufám, že mi nechcete \“vysvětlovat\“, jak jsem to myslel.

    A v druhém případě šlo o oddělení jednotlivých částí souvětí tak, aby byl zřetelný předěl mezi jednotlivými myšlenkami. Mohlo tam být za čárkou vloženo \“a to\“, aby to bylo jednoznačnější, ale dle mého názoru v souladu s pravidly.

    Tomáš Beran

    Vaše reakce mi přijde buď naivní nebo zcela úmyslně vytrhávající části z celku. Pokud jste si nevšimnul, tak předmětem mého článku nebyly nuance procesu přijímání rozhodnutí Evropskou komisí, ale poněkud širší pohled na celou věc, takže mi přijde, že se rejpáte v detailu, který pro celkový pohled na věc není vůbec relevantní a vůbec nebyl předmětem článku.

    Ale hádám, že Vám stačí ke spokojenosti, když si něco najdete a můžete popíchnout, že?

    reza.traktor

    Ale vůbec ne. Takže zvolím trochu smířlivější tón, ať si konečně vysvětlíme, jak to kdo myslíme:

    Evropská Komise opravdu ve svém budovatelském nadšení přehání a zvenčí to vypadá přinejmenším divně. Dělá to ale proto, aby z jejích návrhů po souboji s opačně naladěnými členskými státy něco zbylo.

    Nerejpu se tedy v technikáliích legislativního procesu, jenom upozorňuju na to, že i kdyby se tzhle plány pro rok 2050 nakrásně přetavily do konkrétního legislativního návrhu, nezůstane v něm po projednání v Evropském parlamentu a Radě šutr na šutru. To je realita, ministři dopravy samozřejmě ani tou proklínanou kvalifikovanou většinou neschválí něco, co by je mohlo stát dost prachů (bránit se bude třeba Němec, kterému vyjednávací pozici určuje spíš silná automobilová lobby – a nikoli politické přesvědčení a touha po nulové úmrtnosti na cestách.

    Tož tolik za mě.

    reza.traktor

    Tomáši (když už si tak píšeme; já jsem Radek, ať to máme vyrovnané), mýlíte se Vy:

    U výčtu eventualit samozřejmě čárku psát nemusíte. Když ale mezi dvě eventuality vložíte vedlejší větu, musíte ji oddělit z obou stran. Bez čárky by tam mohlo být jenom toto:

    …pak je to zbytečná práce, protože buď to budou muset dotáhnout do opravdového policejního státu anebo toho nedosáhnou, protože nás samozřejmě nikdo neuhlídá…

    Já bych ji před \“anebo\“ napsal i sem, protože to opravdu cítím jako vylučovací \“nebo\“, ale máte pravdu, že Vám těžko můžu podsouvat, jak jste to myslel. Když ale vložíte vedlejší větu \“ve kterém bude naše činnost…\“, čárku prostě napsat musíte.

    Ve druhém případě nesouhlasím (ale to je tak všechno, co s tím můžu dělat:-)), čárka v současné podobě prostě neodděluje jinou větu souvětí, ale jen větný člen (sloveso v určitém tvaru tam před vedlejší větou máte jenom jedno).

    Ale platí to, co říkáte – co já mám co vědět, jak jste to myslel. Když jste myslel \“a to\“, pak jste to tak prostě myslel. Ale já to tak nečet, a viděl proto čárku, kde neměla být. Budiž.

    reza.traktor

    A ještě jedna věc, když už se hádáme: jste proboha právník, tak si běžte do eur-lexu přečíst, jak funguje norma Euro 5. Když blbost o tom, jak umírají skvělé motory kvůli úředníkům z Bruselu, tisíckrát omílají novináři, dá se to pochopit. Když to pak zopakuje právník zaměřený na předpisy s auty související, mám chuť se střelit do hlavy.

    Takže ještě jednou. Pokud má nějaký motor nakonec umřít, nerozhodl o tom \“nikým nevolený úředník EK\“, ale Vámi a mnou volený politik (většinou, když budeme předpokládat, že ministr má většinou i politický mandát a je zároveň poslancem nebo senátorem).

    A k těm konkrétním motorům – koukněte na subaru, to je mi nejbližší: WRX zabito, ale stejný motor ve foresteru XT se nabízel déle. Není Vám to divné? Jestli ne, pak se musíte do hlavy střelit i Vy. Jestli jo, přečtěte si Euro 5, najdete odpověď.

    A jasně, ona samozřejmě tahle norma daný motor nepřímo zabila, ale jen proto, že se Subaru rozhodlo, že chce dále nabízet např. STI. Takže radši napište: nechci, aby existovaly jakékoliv emisní normy, svoboda pro stavbu motorů musí být úplná a emise čehokoli mohou být jakékoliv. To by aspoň byl legitimní názor, kterému se dá oponovat.

    reza.traktor

    A ještě jedna věc, když už se hádáme: jste proboha právník, tak si běžte do eur-lexu přečíst, jak funguje norma Euro 5. Když blbost o tom, jak umírají skvělé motory kvůli úředníkům z Bruselu, tisíckrát omílají novináři, dá se to pochopit. Když to pak zopakuje právník zaměřený na předpisy s auty související, mám chuť se střelit do hlavy.

    Takže ještě jednou. Pokud má nějaký motor nakonec umřít, nerozhodl o tom \“nikým nevolený úředník EK\“, ale Vámi a mnou volený politik (většinou, když budeme předpokládat, že ministr má většinou i politický mandát a je zároveň poslancem nebo senátorem).

    A k těm konkrétním motorům – koukněte na subaru, to je mi nejbližší: WRX zabito, ale stejný motor ve foresteru XT se nabízel déle. Není Vám to divné? Jestli ne, pak se musíte do hlavy střelit i Vy. Jestli jo, přečtěte si Euro 5, najdete odpověď.

    A jasně, ona samozřejmě tahle norma daný motor nepřímo zabila, ale jen proto, že se Subaru rozhodlo, že chce dále nabízet např. STI. Takže radši napište: nechci, aby existovaly jakékoliv emisní normy, svoboda pro stavbu motorů musí být úplná a emise čehokoli mohou být jakékoliv. To by aspoň byl legitimní názor, kterému se dá oponovat.

    reza.traktor

    Sakra pardon, obnovil jsem to v nepravou chvíli a tapetuju dvakrát stejným slohovým cvičením.

    reza.traktor

    Sakra pardon, obnovil jsem to v nepravou chvíli a tapetuju dvakrát stejným slohovým cvičením.

    Tomáš Beran

    Díky za komentář. To, co popisujete, mi přijde, že ale neodpovídá skutečnosti. Byly to snad národní právní předpisy (teď vezmu jen ČR, nevím, jak to funguje např. v Německu), které samy od sebe, resp. byly to jejich domácí tvůrci, kteří taková pravidla vymysleli a implementovali v domácím prostředí anebo to vyšlo z předpisů unijních? V českém právním řádu to podle toho prvního určitě není a nebylo a právě na to sem narážel.

    Navíc mi nepřijde mi, že by např. v Německu automobilová lobby měla dostatečný tlak na to, aby se emisní limity nezpřísňovaly. Nebo snad např. BMW rádo vidí, když musí přestat vyrábět své atmosférické jednotky? Neznám německé reálie, ale nikdy jsem neslyšel o tom, že by se psalo, že německý ministr toho a toho navrhnul zpřísnění emisních limitů.

    reza.traktor

    Dnes bohuzel bez diakritiky, pardon.

    Norma je unijni, ale ja zase narazim na to, ze v Cesku je posledni dobou zvykem rvat, ze nam podelana Unie zase neco prikazala. A pritom je to presne naopak – dalo by se rvat, ze podelana Komise vymyslela zhovadily navrh – treba emisni normy – ale uz nikdo nerekne, ze navrh prosel jen proto, ze ho ministri v Rade a primo voleni poslanci v europarlaci schvalili.

    A ti ministri a poslanci, to jsou mj. take Cesi. Proste co jsme si zvolili, to mame.

    U druheho vaseho odstavce je to slozitejsi – spis se jedna o hru dvou extremne silnych skupin. Dejme tomu, ze Angela na jedne strane citi silny politicky tlak cele \“mene automobilove\“ Evropy na snizovani emisi (protoze to se skvele prodava volicum kdekoli, kde se moc aut nevyrabi), ale zaroven od BMW and comp. vi, jak prisnou normu smi pustit (tedy do jake miry jsou zatim pripraveny jejich technologie za prijatelnych nakladu).

    Kdyz Angela pusti prilis prisnou normu, zitra tam nebude (myslim, ze ani moc neprehanim). Zaroven je ale pravdepodobne, ze automobilky by jiz dnes mohly produkovat jeste cistsi auta. Ale nechteji a brani se, co to jenom jde, aby nenastvaly sve verne – asi se to musi dit postupne. Takze BMW postupne navykne zaprisalhle vyznavace atmosfericke R6 na ctyrvalce s turbem, aby potom za jejich velkeho skripeni zubu nasadila dokonce preplnovane trivalce. Ale asi to udela az ve chvili, kdy temto motorum pujde proti R6 vytknout maximalne horsi charakter, ale ve tvrdych udajich budou lepsi (vykon, moment – to jde snadno; nizsi hluk, vykonova spicka, spotreba pod zatezi – to uz bude horsi…).

    Proste myslim, ze to je pretlacovana. Ale ze ma zejmena v Nemecku auto lobby pri formulaci jejich stanoviska k navrhum Komise zasadni slovo, to je naprosto jiste.

    Ach jo… umíte vůbec chápat psaný text?

    reza.traktor

    Jasan, pojďme si to probrat. Jsem hrozně zvědavej, jakej chytrolín mě proškolí.

    Začni podpisem a nějakým věcným argumentem.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist